PBO
PBO (Programma Beleidsbepalend Orgaan): pbo@dmgdeurne.nl
- De heer P. Janssen – Religie
- De heer W. Koppens – Cultuur
- De heer W. van de Beek – Ouderen
- De heer M. van Rijt – Verenigingsleven
- De heer M. van den Heuvel – Ondernemers
- De heer W. Buiter – Agrarische sector
- De heer T. van Doorne – Sport
- De heer S. Aarts – Verenigingsleven
- Mw. J. Swinkels – Welzijn / minderheden
Regelement:
Reglement programmabeleid bepalende orgaan (pbo)
Artikel 1 Taak pbo
1. Het pbo bepaalt het media-aanbodbeleid van de lokale omroep.
2. Het pbo controleert of het door hem vastgestelde beleid voor het media-aanbod is uitgevoerd. Het
pbo rapporteert zijn bevindingen hierover ten minste twee maal per jaar aan het bestuur van de
lokale omroep.
3. Het pbo kan het bestuur van de lokale omroep adviseren over alle aangelegenheden die direct of
indirect verband houden met het door het pbo vastgestelde media-aanbodbeleid.
Artikel 2 Samenstelling pbo
1. Het pbo is representatief voor de belangrijkste in de gemeente Deurne voorkomende
maatschappelijke, culturele, godsdienstige en geestelijke stromingen en streeft naar een evenredige
vertegenwoordiging naar leeftijd en geslacht.
2. Het pbo bestaat uit ten minste vijf leden die ieder een van de in het eerste lid genoemde
stromingen vertegenwoordigen dan wel zijn afgevaardigd door een organisaties/instellingen die
actief is binnen een van die stromingen.
3. Het pbo kan, naast de in het tweede lid genoemde representatieve leden, bestaan uit leden op
persoonlijke titel. De representatieve leden vormen te allen tijde een meerderheid ten opzichte van
de leden op persoonlijke titel.
4. Tot lid van het pbo kan uitsluitend worden benoemd een persoon die de leeftijd van 16 jaar heeft
bereikt en die woonachtig en/of werkzaam is in dan wel nauw verbonden is aan het
verzorgingsgebied van de lokale omroep (= gemeente Deurne).
5. Met het lidmaatschap van het pbo zijn onverenigbaar:
– een lidmaatschap van de raad van de betrokken gemeente;
– de functie van burgemeester of wethouder van de betrokken gemeente;
– een lidmaatschap van een van de commissies als bedoeld in Hoofdstuk V van de Gemeentewet;
– een bestuurslidmaatschap of een betrekking, al dan niet tegen betaling, bij een commerciële mediainstelling;
– betrokkenheid bij een productiebedrijf waaraan de lokale omroep de verzorging van (een deel van)
haar media-aanbod heeft uitbesteed.
6. Het pbo wijst uit zijn midden een voorzitter aan.
7. Een lid van het pbo stemt ermee in dat het bestuur van de lokale omroep zijn/haar naam en
contactgegevens, alsmede de gegevens van de stroming en/of organisatie die hij/zij
vertegenwoordigt, bekend maakt aan de inwoners van de gemeente Deurne.
Artikel 3 Benoeming leden pbo
1. De leden van het pbo worden voorgedragen en (her)benoemd op de wijze als in de statuten van
de lokale omroep voorzien.
2. Een vacature dient zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen zes maanden te zijn vervuld.
3. De leden van het pbo worden voor maximaal een periode van vijf jaar benoemd met de
mogelijkheid van één herbenoeming voor dezelfde periode.
Artikel 4 Defungeren leden pbo
Een lid van het pbo defungeert door:
– zijn of haar overlijden;
– zijn of haar aftreden;
– het bekleden van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van het pbo;
– ontslag.
2
Artikel 5 Ontslag leden pbo
1. Leden van het pbo worden benoemd en ontslagen op de wijze als in de statuten van de lokale
omroep voorzien;
2. De gronden van ontslag kunnen zijn:
– taakverwaarlozing;
– structurele onverenigbaarheid van inzichten;
– onverenigbaarheid van belangen;
– in het geding zijn of dreigen te komen van zijn/haar integriteit.
Artikel 6 Besluitvorming pbo
1. Het pbo vergadert ten minste viermaal per jaar, waarvan in ieder geval éénmaal ten behoeve van
de vaststelling van het media-aanbodbeleid en éénmaal ten behoeve van de controle dat het mediaaanbodbeleid is uitgevoerd; voorts zo dikwijls als een lid van het pbo dit nodig acht of het bestuur
van de lokale omroep daarom verzoekt.
2. Het bestuur van de lokale omroep verzorgt de oproeping van de vergaderingen van het pbo.
3. De termijn van oproeping, kennisgeving en toezending van de vergaderstukken bedraagt ten
minste één week.
4. De vergaderingen van het pbo kunnen worden bijgewoond door leden van het bestuur van de
lokale omroep en/of door leden van de (hoofd)redactie. De leden van het bestuur en van de
(hoofd)redactie hebben geen stemrecht in de pbo-vergadering.
5. Het bestuur van de lokale omroep draagt zorg voor de verslaglegging van de vergadering waarin
het media-aanbodbeleid wordt vastgesteld en van de vergadering ten behoeve van de controle of
het mediabeleid is uitgevoerd. Voor de verslaglegging van de overige vergaderingen draagt het pbo
zorg.
6. Het pbo beraadslaagt en besluit omtrent de vaststelling van het media-aanbodbeleid, uitsluitend
indien ten minst de helft plus één van zijn leden aanwezig is.
7. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen; bij het staken van de stemmen beslist
de voorzitter.
Artikel 7 Het media-aanbodbeleid
De vaststelling van het media-aanbodbeleid door het pbo heeft in ieder geval betrekking op het
zogeheten “lokaal toereikend media-aanbod” (LTMA) en wel voor zover het betreft de inhoud en de
verspreiding van het productaanbod. Het beleid wordt vastgelegd in een document waarin tevens is
opgenomen welke programma’s en/of programmatypen de lokale omroep zelf verzorgt en welke
programma’s en/of programmatypen in zijn opdracht door derden worden verzorgd.
Artikel 8 Vorm en geldigheidsduur vastgestelde media-aanbodbeleid
1. Het door het pbo vastgestelde media-aanbodbeleid is vastgelegd in een schriftelijk document en
wordt binnen vier weken na vaststelling overhandigd aan het bestuur.
2. Het door het pbo vastgestelde media-aanbodbeleid geldt voor één jaar.
3. Het door het pbo vastgestelde media-aanbodbeleid kan door het pbo tussentijds worden
gewijzigd.
Doelstellingen:
Op lokaal niveau informatief zijn. Amusement, sport, politiek, cultuur, ondernemers, religie enz. Alle stromingen vertegenwoordigen (PBO), inwoners, organisaties en verenigingen van dienst zijn.
Welke media gebruikt DMG: Internet inclusief nieuwe media; Twitter, Facebook, YouTube, Vimeo, Radio (ether, digitale radio, website) en TV (on demand en kabelkrant).
Programmering radio:
Op werkdagen: een horizontale programmering (op primetime) met gasten in de studio die nieuws en achtergronden hebben over Deurne en haar kerkdorpen. Van 07.00 tot 19.00 uur brengen we elk uur (op het halve uur) een up-to-date nieuwsbulletin met het laatste lokale nieuws. Live-verslagen van evenementen en samenvattingen van gemeente- en commissievergaderingen.
Op zaterdag: mainstream muziek afgewisseld met veel live-interviews en andere informatieve items, zoals bijvoorbeeld: agenda, gesprekken met wethouders, kerkdiensten, evenementen, groenpraatje. Ook is er ruimte voor diverse interactie met luisteraars waarmee de betrokkenheid van de gemeenschap wordt gestimuleerd, waaronder Het Geluid van Deurne, Het Deurnes Alfabet, Trek aan de bel, Kanjer van de Maand, Carnavalskrakerverkiezing en Kerstgroeten.
Op zondag: muziek en informatie gericht op ouderen van 50 tot 100 jaar. Met specialistische (muziek)programma’s waaronder dialect troubadourmuziek, seniorenprogramma, programma voor jongere ouderen en verzoekplatenprogramma met Nederlandstalige muziek.
In de avonden zeven dagen per week: doelgroep-programma’s: alternatieve muziek, hardrock, clubmuziek en jeugd-gerichte programma’s.
Met uitzondering van de doelgroep-programma’s hanteert DMG Radio een uitgekiend en op maat gemaakt muziekformat met als primaire doelgroep inwoners van gemeente Deurne in de leeftijd van 25 tot 64 jaar. De muziek- en informatieformule is tot stand gekomen op basis van (voortdurende) marktresearch van ons verzorgingsgebied en haar inwoners. Hiervoor wordt naast verschillende externe research-tools en -gegevens ook gebruikgemaakt van een eigen lokaal feedback-panel.
Nieuwsvoorziening, registreren en uitzenden van evenementen, raads- en commissievergaderingen samenvatten en live verslaan, Deurne promoten, producties uit Deurne en haar kerkdorpen uitzenden, lokaal nostalgie (heemkundekring/videoclub etc.), bedrijven/ondernemingen, sportverslagen, verenigingen in the spotlight.