Om patiënten zo goed mogelijk te helpen en zorgverleners te ontlasten, zijn zorginstellingen in de Peelregio beter gaan samenwerken. Ook zijn de website en app Moetiknaardedokter ontwikkeld, om de druk op de zorg te verlichten.
Voorheen kon iedereen voor zowel medische als psychische klachten naar de huisartsenposten bellen. Vanuit daar werd dan beoordeeld en eventueel behandeld. Dat leverde enorm veel extra werk op.
Veranderingen
Marie-José Frolichs, sociaal verpleegkundige bij de GGZ Oost Brabant vertelt over de veranderingen binnen haar organisatie: “Sinds juli vorig jaar werken we binnen de 7 x 24 uurs crisisdienst met de functie triagist. Wanneer een patiënt contact opneemt, schatten we in hoe urgent de situatie is. Op basis van die informatie beslissen we hoe we verder handelen. Het voordeel is dat patiënten die al bij ons bekend zijn, voortaan direct met ons kunnen bellen. Ze hoeven hun verhaal niet eerst te doen bij de huisartsenpost.”
Meer ruimte
Bij de huisartsenposten ontstaat hierdoor meer ruimte voor de mensen met medische klachten. De website en app Moetiknaardedokter helpt mensen met klachten om zelf te beoordelen of het spoed is of dat het kan wachten tot de volgende dag. Zo komen voornamelijk de echte spoedgevallen bij de huisarts en kunnen deze ook sneller geholpen worden.
‘Verstuikte enkel’
Manouk Oerlemans is triagist bij Huisartsenposten Oost-Brabant. Ze geeft een voorbeeld: “Onlangs werd ik ’s avonds laat gebeld over een verstuikte enkel. Je mag ons in de avond, de nacht en in het weekend natuurlijk altijd bellen met een spoedvraag, maar een verstuikte enkel kan echt even wachten tot de volgende dag.”
Foto: archief DMG