13.1 C
Deurne
zondag 24 november 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneHonderdste geboortedag impressionist Hans Bayens centraal bij expositie in De Wieger

Honderdste geboortedag impressionist Hans Bayens centraal bij expositie in De Wieger

Ter ere van de honderdste geboortedag van de van oorsprong Belgische impressionist Hans Bayens is er op dit moment een tentoonstelling van de vroege werken van deze impressionist te zien in Museum De Wieger in Deurne. Deze expositie is de eerste presentatie in verband met de honderdste geboortedag van Bayens op 12 november van dit jaar, de andere twee die hierop aansluiten, zijn later dit jaar te zien in Musea Zutphen en Museum Beelden aan Zee.

Schilderijen, tekeningen en enkele beelden van de befaamde kunstenaar zijn te zien in combinatie met werk uit de eigen collectie van De Wieger, van onder meer Hendrik, Friso en Pieter Wiegersma, met wie Bayens goed bevriend was. Bovendien is één van de weinige wandkleden van de kunstenaar te zien in de tijdelijke tentoonstelling ‘Draadkrachtig, weef- en borduurkunst 1920-1970’.

Portretten Hendrik Wiegersma
Het werk van Hans Bayens kon al eerder in De Wieger bezichtigd worden, maar het museum vond de honderdste geboortedag een mooie aanleiding om nu een twintigtal van zijn schilderijen, beelden en tekeningen uit de periode 1950-1970 te tonen. De kunstenaar was een regelmatige gast van de familie Wiegersma en schilderde meerdere portretten van medicus-pictor Hendrik. Eén daarvan is nu in De Wieger te zien.

Bayens schilderde in zijn vroege periode vaak alledaagse taferelen, zoals mensen verzonken in gedachten of opgaand in een boek, maar ook volkse types liggend op het strand of aan de waterkant. Het ging hem om de schoonheid en de kwetsbaarheid van de mens.

Sociale betrokkenheid
Op het wandkleed ‘Het Gezin’ dat ook te zien is bij de tentoonstelling ‘Draadkrachtig’, beeldde Bayens een vissersfamilie af. De stijl is anders dan die van zijn schilderijen, maar ook in dit werk laat hij zijn sterke sociale betrokkenheid zien, iets dat ook later als een rode draad door zijn oeuvre loopt. Zo maakte hij vroege tekeningen in de mijnstreek De Borinage en van de Watersnoodramp in 1953. Later volgden beelden van schrijvers en figuren uit de literaire wereld die zich hardmaakten voor een betere wereld.

Hans Bayens (1924-2003) werd geboren in het Belgische Hastière-Lavaux. Na zijn opleiding aan het Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Antwerpen vestigde hij zich rond 1950 definitief in Amsterdam. Hoewel stromingen als Cobra en abstracte kunst in opkomst waren, bleef Bayens trouw aan zichzelf. Zijn stijl wordt tegenwoordig gekarakteriseerd als laat- of post-impressionistisch.

De mens en het menselijk leven nemen een centrale plek in binnen Bayens’ oeuvre. Hij schilderde portretten van vrienden, collega’s en bekende personen, onder wie Riccardo Chailly, Kees Verwey, Geert van Oorschot, Willem Drees en Wim Kan. Hij maakte bronzen beelden van Nederlandse schrijvers als Betje Wolff en Aagje Deken, Nescio en Multatuli. Daarnaast schilderde hij taferelen uit het circus, het theater, het interieur en werkte hij veel plein-air.

Het heeft een rijk oeuvre opgeleverd waarvan de vroege werken nog tot 1 december zijn te zien in Museum De Wieger aan de Oude Liesselseweg 29 in Deurne.

Foto: Museum De Wieger

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen