-0.4 C
Deurne
vrijdag 22 november 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneProvincie wil omleiding van N279 aan oostelijke ‘Deurnese kant’ van Berkendonk onderzoeken

Provincie wil omleiding van N279 aan oostelijke ‘Deurnese kant’ van Berkendonk onderzoeken

Al lange tijd wordt in het kader van de vernieuwing van de N279 tussen Asten en Den Bosch gesproken over het gedeelte dat langs de Helmondse wijk Dierdonk loopt. Uit een publicatie van de provincie over reacties van het meedenkplatform blijkt dat er nu een nieuwe mogelijkheid wordt onderzocht om de provinciale weg ten noordwesten van Vlierden om te leiden aan de oostkant van recreatieplas Berkendonk.

“Voor Veghel en Dierdonk onderzoeken we omleidingen om een deel van het tracé te verleggen. Andere voorstellen voor omleidingen zijn afgevallen omdat ze niet voldoende bijdragen aan het oplossen van de problemen op de N279 of qua ruimtelijke inpassingen een te grote impact hebben”, aldus de provincie.

‘Te onderzoeken’
Eerder werden opties gepresenteerd om de weg mogelijk tussen de stad van Helmond en Dierdonk door te leiden of met een bocht om de wijk heen. Het nieuwe tracé dat nu bekend is geworden is te zien op een kaart die de provincie openbaar heeft gemaakt en waar de route gemarkeerd staat als: ‘te onderzoeken’.

Bij de wijkraad in de Helmondse buurt Dierdonk leidde dit tot positieve reacties, maar de dorpsraad in Bakel is faliekant tegen het aanleggen van een nieuwe weg die dan vlak tegen het dorp aan komt te liggen. In de nieuwe optie loopt de toekomstige route mogelijk ook gedeeltelijk over grondgebied van gemeente Deurne.

Ruimtelijke impact
Bijzonder is dat de nieuwe voorgestelde omleiding ten oosten van Berkendonk betekent dat er een nieuw stuk weg moet komen, maar de provincie bij de bevindingen van het meewerkplatform juist concludeert geen extra asfalt te willen: “De aanleg van nieuwe wegen heeft namelijk te veel ruimtelijke impact in verhouding tot de voordelen die ze bieden voor de problemen op de N279.”

Verder in noordelijke richting zijn er volgens de kaart van de provincie twee opties; de ene leidt het verkeer aan de westelijke kant over de weg tussen Bakel en Aarle-Rixtel, richting het al bestaande gedeelte van de N279. De andere route loop in noordwestelijke richting en sluit aan op de bestaande rotonde op de provinciale weg halverwege Beek en Donk en Gemert.

Parallelstructuur
“De komende fase, die duurt tot begin 2025, werken we toe naar het selecteren van drie á vier kansrijke alternatieven. Dit is een samenstel van oplossingen, zoals verbeteringen aan kruisingen, vormgeving van de weg en mogelijke omleidingen”, zegt de provincie. In de eindoplossing kan de indeling verschillen per deel van de N279, afhankelijk van de lokale situatie. Zo wordt voor bij Dierdonk gedacht aan een parallelstructuur met een scheiding van doorgaand en lokaal verkeer.

Een tunnel komt er bij de N279 ter hoogte van de aansluiting met de N270 in elk geval niet. “In deze fase hebben we gekeken naar de technische haalbaarheid en verwachte kosten van deze ideeën. In Helmond staan de kosten voor een tunnel niet in verhouding tot de voordelen, waardoor nut en noodzaak niet kan worden aangetoond. Daarom is het zinvoller in de volgende fase te kijken naar andere oplossingen, zoals omleidingen en het scheiden van rijbanen, in plaats van deze relatief dure oplossingen”, aldus de provincie.

Foto: provincie/Google

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen