13.2 C
Deurne
donderdag 10 oktober 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneProvincie wees Deurne al in 2017 op financiële risico’s spoortunnel; ‘Er is...

Provincie wees Deurne al in 2017 op financiële risico’s spoortunnel; ‘Er is de raad informatie onthouden’

De provincie Noord-Brabant heeft gemeente Deurne al in december 2017 nadrukkelijk gewezen op de financiële risico’s van de realisatie van een spoortunnel. In de destijds gecommuniceerde subsidiebeschikking wijst de provincie er ook op dat de 8 miljoen euro die Brabant zou bijdragen eenmalig is. Nu blijkt echter dat die informatie uit dit document nooit met de gemeenteraad is gedeeld.

Benny Munsters van Onafhankelijke Groep Deurne (OGD) had vragen gesteld aan het college omdat hij wilde weten of betreffende beschikking ooit onderdeel is geweest van de besluitvorming door de raad. Het antwoord kwam dinsdag van wethouder Helm Verhees: ‘Nee’. Munsters vindt het teleurstellend dat de gemeenteraad niet volledig is geïnformeerd: “Nu komt dus pas aan het licht dat toen al in 2017 duidelijk was voor het college van B&W dat we een gigantisch financieel risico liepen.”

‘Ik heb hier zo’n buikpijn van’
De provincie zegt dat er zeven jaar geleden in de subsidiebeschikking is gewaarschuwd voor de gevaren van dit project. “Hierin stond beschreven dat als de kosten voor de realisatie van deze hoger zouden uitvallen dan door gemeente aangegeven, het risico hiervoor bij de gemeente ligt”, aldus de provincie.

“Het is onthutsend dat die informatie destijds niet bij de raad terecht is gekomen. Dit is een slechte zaak voor iedereen. Waarom is deze informatie uit 2017 ons onthouden? Ik heb hier zo’n buikpijn van”, zegt Benny Munsters van OGD. “Ergens is dus op enig moment door iemand het besluit genomen om dit document niet te delen met de raadsleden. Ik ga er vanuit dat dit onbewust is gebeurd, maar dat neemt niet weg dat dit ernstig is omdat die informatie wel degelijk van invloed had kunnen zijn op de beslissing die toen is genomen.”

Geen aanvullende bijdrage
Naast de vraag of de gemeenteraad de subsidiebeschikking ooit te lezen heeft gekregen, had Munsters het college ook gevraagd het betreffende document uit 2017 alsnog mee te sturen om het in te kunnen zien. Daarin valt te lezen dat de provincie meldt: ‘Indien de kosten van het project hoger uitvallen dan nu door gemeente aangegeven, dan ligt het risico daarvan bij de gemeente. Er is geen aanspraak te maken op een aanvullende provinciale bijdrage.’

Het punt over de definitieve financiering van de tunnel bij de Binderendreef stond al geagendeerd voor de raadscyclus van september, maar werd op verzoek van wethouder Verhees weer van de agenda gehaald omdat er nog niet duidelijk zou zijn of de provincie bij zou dragen aan de meerkosten. “Tegen de verwachtingen in hebben wij deze week geen definitief uitsluitsel over de bijdrage van de provincie gekregen. Dit maakt het onmogelijk om een definitief en betrouwbaar raadsvoorstel op te stellen”, meldde Verhees aan de raad eind augustus.

Maar volgens Benny Munsters was dat uitstel dus nergens voor nodig: “Als er in 2017 al lang en breed duidelijk was dat de provincie niet nog meer ging betalen, had er toch toen al het bedrag voor de meerkosten kunnen worden genoemd.” Provincie Noord-Brabant bevestigt ook nu opnieuw dat er geen extra geld komt: “De bijdrage van de provincie betrof een eenmalige bijdrage. Dit betekent dan ook dat er geen aanvullende provinciale bijdrage komt.”

Treinvrije periode
Ondertussen dringt de tijd omdat ProRail in verband met het instellen van een treinvrijeperiode uiterlijk 1 oktober wilde weten of de financiering van de tunnel kan worden gewaarborgd. Maar Verhees meldt vervolgens aan de raad dat in overleg met ProRail de deadline is verschoven naar 1 november van dit jaar. “Dit betekent dat wij ruimte hebben om het raadsvoorstel in de raadscyclus van oktober in procedure te brengen. Op dit moment zijn we in gesprek met de provincie om de benodigde duidelijkheid over de subsidie te verkrijgen”, aldus de wethouder op 30 augustus.

“De provincie is hierover al eerder heel duidelijk geweest; er komt geen extra geld van hen”, zegt Munsters van OGD. “Misschien wel als je met een goed onderbouwd plan was gekomen, waarbij woningbouw en mobiliteit wordt betrokken, maar niet als je ‘vijf voor twaalf’ nog even vlug aanklopt.” De provincie heeft wel aangeboden om gemeente Deurne te ondersteunen in het vinden van extra regionale of Rijksmiddelen: “Ook gaan we op korte termijn met de gemeente in gesprek om op basis van onze expertise te adviseren over het tekort en oplossingen.”

Onder druk
Munsters is zwaar teleurgesteld over de hele gang van zaken: “De informatie uit de subsidiebeschikking uit 2017 blijkt destijds geen onderdeel te zijn geweest van de besluitvorming door de raad en door het onnodige uitstel van de behandeling van dit punt worden we nu als gemeenteraad genoodzaakt om onder druk een beslissing te nemen. ProRail wil uiterlijk 1 november weten of de financiering is geregeld en als raad kunnen we daar pas op 29 oktober, vlak voor de deadline, over beslissen.”

Snel een besluit nemen over een kwestie die zulke grote gevolgen kan hebben voor de financiën van de gemeente Deurne vindt Benny Munsters niet verstandig: “Je hebt het over een enorm bedrag meer dan oorspronkelijk de bedoeling was en we hebben nog een heleboel andere opgaven in de gemeente die ook nog flink wat geld gaan kosten. Willen we zo’n grote risico’s wel aangaan en waar trekken we dan de grens? De noodzaak voor een spoortunnel is duidelijk, maar zo’n groot project moet je dan wel op alle vlakken wel afgewogen en zorgvuldig uitvoeren. Dat begint bij goed informeren en communiceren.”

Woensdagavond komt de Raadscommissie Omgeving samen om onder meer dit onderwerp te spreken en een advies te vormen voor de gemeenteraad.

Foto: gemeente Deurne

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen