3.2 C
Deurne
zaterdag 23 november 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneVanaf volgende week vrijdag topdrukte op het spoor; anderhalf jaar lang extra...

Vanaf volgende week vrijdag topdrukte op het spoor; anderhalf jaar lang extra treinen door Deurne

Bij de spoorwegovergangen in Deurne moet het verkeer nu al regelmatig lang wachten vanwege de vele treinen die passeren, maar vanaf vrijdag 1 november is de kans groot dat de wachttijd nog verder oploopt. Dan starten werkzaamheden aan het spoor tussen Emmerich en Oberhausen en wordt het treinverkeer dat normaal rijdt over de Betuweroute, omgeleid over voornamelijk de Brabantroute die door Deurne loopt. ProRail zegt goed voorbereid te zijn op de grote werkzaamheden en omleiding van het treinverkeer, maar hoe zit dat bij de spoorwegovergangen in onze gemeente zelf?

De VVD uitte eerder zorgen over de 45 tot 75 extra goederentreinen die er volgens de partij per dag door Deurne komen en verwacht dat hierdoor in de praktijk de spoorwegovergangen twintig tot dertig minuten per uur dicht zullen zijn in de periode van november 2024 tot mei 2026.

Hinder beperken
ProRail zegt dat er de afgelopen jaren verschillende maatregelen zijn genomen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op deze periode en de hinder voor omwonenden en vervoerders te beperken. De meeste overlast wordt verwacht op de momenten dat de Betuweroute volledig gestremd is en in de zomer van 2025 wanneer beide Duitse sporen acht weken buiten dienst zijn. “Van de tachtig weken dat er aaneengesloten in Duitsland wordt gewerkt is de Betuweroute twintig weken volledig gestremd. De overige zestig weken moeten per dag tien tot vijftien treinen worden omgeleid”, zegt ProRail.

Op de vraag van de VVD over extra maatregelen om de verwachte verkeersdrukte in Deurne in goede banen te leiden te leiden, zegt de gemeente dat hierover op dit moment nog niks bekend is en dat het aan de orde zal zijn in de periodieke gesprekken die de gemeente voert met onder meer ProRail. “Indien bijzondere urgente communicatie vanuit de gemeente aan onze bewoners of ondernemers vereist is, spelen wij hier proactief op in onder andere via onze eigen informatievoorzieningen”, aldus de gemeente.

“Je kunt op je vingers natellen dat de spoorwegovergangen vanwege de toegenomen drukte mogelijk nog langer dicht zijn per uur”

ProRail zegt zich bewust te zijn van de overlast die de werkzaamheden met zich meebrengen voor omwonenden langs de omleidingsroutes: “Daarom hebben we samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en vervoerders een ‘Minder Hinder Pakket’ ontwikkeld. Dit bevat diverse maatregelen om de impact op de omgeving te minimaliseren. Op meerdere locaties zijn betonnen overwegen vervangen door rubberen. Ook hebben we Under Sleeper Pads aangebracht om het geluid en de trillingen van voorbijrijdende treinen te verminderen.”

De VVD in Deurne benadrukt dat de partij al in december 2022 aandacht heeft gevraagd voor de verwachte topdrukte op het spoor: “Toen was het antwoord dat er nog niet werd gedacht aan extra maatregelen.” In augustus van dit jaar heeft de fractie van de VVD opnieuw gevraagd of Deurne wel goed genoeg voorbereid is op het grote aantal extra treinen dat voorbij zal komen. “Je kunt op je vingers natellen dat de spoorwegovergangen vanwege de toegenomen drukte mogelijk nog langer dicht zijn per uur”, aldus de VVD.

Simulaties
In de voorbereiding op komende periode met werkzaamheden heeft ProRail het afgelopen jaar verschillende simulaties uitgevoerd. “Hierbij zijn teams op de verkeersleidingposten in Eindhoven, Roosendaal, Kijfhoek, Rotterdam en de grensregio betrokken. Door meerdere scenario’s te oefenen, kunnen we sneller en effectiever reageren tijdens de werkzaamheden”, zegt ProRail.

De spoorwegbeheerder meldt dat de werkzaamheden ook impact hebben op de logistieke kant van het treinverkeer: “Incidenten kunnen langer duren en meer treinen en reizigers raken betrokken. Daarom hebben we verschillende logistieke maatregelen genomen om verstoringen beter te kunnen afhandelen. Denk aan verbeterde processen voor het bijsturen van treinen, nieuwe richtlijnen voor het omgaan met vertragingen en nauwere samenwerking met goederenvervoerders.”

Gemeente Deurne zegt dat er ondanks de voorzorgsmaatregelen van ProRail hinder door de omgeleide treinen kan ontstaan: “Uitgangspunt is en blijft gedurende de gehele periode dat het de bedoeling is om overlast zo veel als mogelijk te beperken, waarbij we weten en ons realiseren dat we niet alle overlast kunnen voorkomen.”

Foto: Martien van Dam

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen