De gemeenteraad van Deurne heeft dinsdagavond toestemming gegeven voor de extra 9.825.000 euro die nodig is om de spoortunnel op de Binderendreef te bouwen. Alleen de fracties van OGD en Transparant Deurne stemden tegen het voorstel. Zij hadden vooral zorgen over de andere grote uitgaven die er komende jaren in de gemeente nog moeten worden gedaan en het verlengen van de afschrijvingstermijn van 50 naar 100 jaar.
OGD-voorzitter Benny Munsters vindt dat de gemeente een te groot risico neemt omdat dit besluit betekent dat Deurne zoals het er nu naar uitziet vijftig procent van de in totaal bijna 24 miljoen zelf moet gaan dragen. “Wij vinden het onverantwoord om als kleine gemeente zo met het geld van onze inwoners om te gaan”, aldus Munsters. Hij benadrukt dat OGD wel voor de aanleg van een spoortunnel is: “Maar niet op deze manier.”
Onbegrijpelijk
Ook Frank van Tilburg zegt dat zijn partij niet tegen de tunnel is, maar dat de manier waarop de raad nu het besluit moet nemen niet deugt. Ook vindt hij dat sommige andere partijen te kort door de bocht redeneren door te stellen dat wanneer je tegen de extra 10 miljoen bent, je ook meteen tegenstander van de spoortunnel bent: “Dit is voor mij onbegrijpelijk, dat degenen die er wel een beetje kritisch naar kijken, daarvan wordt gezegd: ‘die is tegen’. Dat vind ik persoonlijk niet kunnen”.
Van Tilburg hekelt daarnaast vooral de manier waarop het college de gemeenteraad heeft geïnformeerd over de voortgang van het project. Hierbij zou al vijf maanden eerder dan het werd gecommuniceerd, duidelijk zijn dat de tunnel 10 miljoen duurder zou worden. “Dit is niet zoals het hoort. Zo moet je het niet doen en volgens mij is het een politieke doodzonde als jeinformatie achterhoudt”, zegt Van Tilburg.
Doordat zaken alsmaar vooruit zijn geschoven en ProRail komende vrijdag al uitsluitsel wil hebben over de financiering voelt het voor de partijleider van Transparant Deurne alsof de raad nu met de rug tegen de muur wordt gezet: “Wij denken dat het zo niet kan en niet zo hoort.”
Omleidingen
Hoewel de andere partijen wel voor het extra krediet stemden, zijn er ook bij die fracties zorgen. Bram van Neerven van DOE! wil graag dat er zorgvuldig wordt gekeken naar de omleidingen die tijdens de aanleg van de tunnel gaan gelden. Het liefst heeft hij dat nu al wordt geprobeerd om het doorgaande verkeer te verleiden om alternatieve routes te kiezen.
Jerom Coppus van PGP benadrukt dat zijn partij wel verwacht dat wethouder Helm Verhees blijft zoeken naar subsidiegelden om ervoor te zorgen dat Deurne niet alleen garant hoeft te staan voor het extra geld. Hij denkt dat met de positie die Deurne heeft als vervoersknooppunt in de Brainportregio daar zeker mogelijkheden voor moeten zijn.
Subsidioloog
“We hebben nog tijd om andere subsidies binnen te halen”, zegt Verhees op zijn beurt. De wethouder legt ook uit dat een subsidioloog is ingeschakeld om de gemeente te helpen bij het vinden van meer subsidiegeld.
Van de gemeenteraad stemden dinsdagavond zeventien leden voor het verlenen van het extra krediet van 9.825.000 euro voor de spoortunnel, vijf leden stemden tegen. Daarmee is het voorstel aangenomen en is ook de deadline gehaald die ProRail had gesteld. Die wil in verband met het instellen van een treinvrijeperiode uiterlijk 1 november weten of de financiering van de tunnel kan worden gewaarborgd.
Lees ook: Nieuwsdossier – Spoortunnel Binderendreef
Foto: gemeente Deurne