Bussenbouwer Ebusco gaat al haar activiteiten na de zomer weer in Deurne concentreren en sluit de vestiging in Venray. Daar werd in maart van 2023 de voormalige bedrijfshal van Xerox in gebruik genomen om door aanvankelijk 150 werknemers de eindinspectie en after sales van de elektrische bussen te laten uitvoeren.
Op dit moment werken er door bezuinigingen nog slechts enkele tientallen mensen, die Chinese bussen ombouwen voor de Europese markt. Deze werkzaamheden worden na de zomer verplaatst naar de locatie in Deurne.
Gezondheidsredenen
De afgelopen twee weken rommelt het flink bij de busfabrikant door onder meer geruchten over het plotselinge vertrek van CEO Christian Schreyer. De topman was pas begin september van vorig jaar werkzaam bij Ebusco en moest orde op zaken komen stellen bij het bedrijf. De bussenbouwer meldde eerder deze maand dat Schreyer vanwege gezondheidsredenen per direct was opgestapt, maar verschillende bronnen melden dat het botste tussen de Duitser en oprichter Peter Bijvelds en dat de Duitser daarom zou zijn vertrokken.
Na tegenvallende resultaten werd eerst geprobeerd Ebusco weer op de rit te krijgen door Michiel Peters als co-CEO naast Bijvelds te zetten. Vervolgens werd vorig jaar in augustus geconcludeerd dat het toch beter was als de organisatie door één CEO geleid zou worden. De twee co-CEO’s traden af om het roer in handen te geven van Schreyer die grote ervaring heeft op managementgebied in de openbaarvervoersector.
Jaarcijfers
Een dag na de bekendmaking van het vertrek van de Duitse topman kwam aan het licht dat Ebusco, zonder er ruchtbaarheid aan te geven, haar aandeelhoudersvergadering had uitgesteld. Dit was gebeurd omdat de jaarcijfers nog niet waren goedgekeurd door een accountant, wat voor nog meer onrust zorgde bij werknemers en beleggers.
Het Deurnese bedrijf heeft het al langere tijd zwaar. In april bleek uit de jaarcijfers dat de bussenbouwer vorig jaar een verlies van 200 miljoen euro heeft geleden. Begin vorige maand ontsnapte Ebusco aan een faillissementsverklaring omdat een leverancier een rechtszaak had aangespannen tegen de busfabrikant vanwege onbetaalde rekeningen.
Noodleningen
De leverancier eiste het faillissement van de Ebusco, maar doordat het Taiwanese Green Innovation alsnog 5 miljoen euro overmaakte van een eerder beloofde lening van in totaal 10 miljoen euro, werd de faillissementsaanvraag en bijbehorende rechtszaak ingetrokken.
Zolang er nog geen opvolger is gevonden voor Schreyer worden de CEO-taken gezamenlijk waargenomen door Chief Operating Officer Michel van Maanen en Chief Financial Officer Mark de Haas. Voor Ebusco ligt er financieel gezien nog een moeilijke periode voor de boeg, want de in februari afgesloten noodleningen van 22 miljoen euro moeten op 15 augustus zijn afgelost.
Foto’s: Ebusco