1.2 C
Deurne
donderdag 13 februari 2025
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneApp van Deurnese Merijn Poorthuis bindt strijd aan met wachtlijsten in de...

App van Deurnese Merijn Poorthuis bindt strijd aan met wachtlijsten in de zorg

Merijn Poorthuis wil met zijn start-up ‘Zorg Inzicht’ de strijd aanbinden met de lange wachtlijsten in de zorg. De vraag naar huishoudelijke hulp stijgt door de vergrijzing en dat betekent dat sommige mensen maandenlang op hulp wachten. Met de app ‘Wachtlijstoplosser’ brengt Poorthuis aanbieder en vrager samen. In Best loopt een succesvol pilotproject: “Er is een daling van 73,9 procent gerealiseerd.”

Het idee om een start-up op te zetten, ontstond bij Merijn Poorthuis jaren geleden: “Ik heb twee jaar voor Poetszorg Deurne gewerkt. Cliënten die in aanraking kwamen voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) mochten zelf een huishoudelijke hulp kiezen en dat zorgde voor lange wachtlijsten. Het viel me op dat er soms niet erg efficiënt gewerkt werd. Er was in mijn ogen een verbeterslag nodig.”

Elke zorgaanbieder moet namelijk lijsten bijhouden waarop staat hoeveel mensen zich bij hen willen aansluiten. “Een aanbieder werkt vaak voor tientallen gemeenten. Voor al die gemeenten moet bijgehouden worden hoeveel cliënten er op de interne wachtlijst staan. De gemeente heeft hierop vaak geen zicht en vraagt die data dan wekelijks op bij de zorgaanbieders.”

Dagtaak
Er zijn nogal wat partijen, dus dat betekent dat iemand binnen de gemeente – en alle zorgaanbieders – veel tijd kwijt is aan het bijhouden en actualiseren van alle lijsten. “Dan tel ik de communicatie die daarbij hoort nog niet eens mee. Je zou het bijna een dagtaak kunnen noemen”, stelt de Deurnenaar.

Om de lange wachtlijsten op het vlak van huishoudelijke hulp terug te dringen, is ervoor gekozen om het proces om te draaien. “In plaats van de client laten we de zorgaanbieder kiezen”, legt Poorthuis uit.

Overzichtelijk systeem
Er komt een centrale wachtlijst waar alle cliënten op staan. “Als een zorgaanbieder met een bepaald huishouden in zee wil gaan, claimt zij een cliënt van de wachtlijst. Dit gebeurt vaak op basis van locatie zodat de zorgaanbieder een cliënt en medewerker kan matchen op de miste reistijd. Dat gebeurt via de app ‘Wachtlijstoplosser’”, verduidelijkt de Deurnenaar.

Alle data wordt in een overzichtelijk systeem verzameld. “Dat werkt goed en scheelt een hoop werk. De gemeente ziet namelijk realtime alle data waardoor ze meer grip heeft op wat er gebeurt.” Wanneer een client zich aanmeldt voor poetshulp, zien de zorgaanbieders dat en kunnen ze de cliënt claimen. “Dat proces werkt erg efficiënt, waardoor de wachtlijsten vrijwel direct verdwijnen. Als aanbieders ruimte hebben voor een client, spelen ze daar namelijk meteen op in. Vraag en aanbod worden op deze manier beter op elkaar afgestemd.”

Geen overbodige luxe
Een ander voordeel is dat de startup ook goed werkt om werkgevers en werknemers bij elkaar te brengen. Geen overbodige luxe stelt Poorthuis: “Er is een tekort aan personeel, maar toch worden sollicitanten soms afgewezen omdat ze net op het verkeerde moment bij de verkeerde partij solliciteren. Dat is doodzonde. De behoefte aan personeel is groot, dus is elke sollicitatie welkom. Via deze startup willen we aan de groeiende vraag voldoen en sollicitanten aan de juiste partijen verbinden.”

In gemeente Best is een pilot uitgerold en de resultaten zijn alvast positief. “Sinds 30 september vorig jaar draait de pilot en de resultaten tot nu toe zijn goed. Dankzij de app is de duur van toetreding tot zorg met 73,9 procent gedaald en zijn er momenteel geen wachtlijsten meer. Voor aanvang van de pilot duurde het soms maanden voordat er poetshulp beschikbaar was. Toen de pilot live ging stonden er negen mensen op de wachtlijst, maar na lancering was die binnen twee minuten weg. Zorgaanbieders stonden letterlijk te springen om die cliënten op te nemen.”

Sceptisch
Het mooie van deze startup is volgens de bedenker dat het een win-winsituatie is: “De cliënten zijn erg blij met de snelle hulp, de zorgaanbieders zijn tevreden over de keuzemogelijkheid en de gemeente is gelukkig met het terugdringen van de wachtlijsten. Zelfs de grootste criticasters zijn om. In het begin was met name het team van de backoffice heel kritisch. Ze waren sceptisch over de haalbaarheid van het project. Nu alles draait, is juist de backoffice onze grootste fan geworden.”

Voor cliënten die liever zelf een zorgaanbieder kiezen, verandert er echter niets. “Ze krijgen gewoon de keuze om mee te doen aan de pilot. Er verandert niets als de client dat niet wil. Tot nu toe koos iedereen in Best voor deelname aan de pilot. Mensen vinden het fijn dat ze snel hulp krijgen.”

Er lopen inmiddels afspraken met een aantal gemeenten. “Het lijkt me geweldig als gemeente Deurne ook aanhaakt. Als Deurnenaar zou ik dat erg mooi vinden”, besluit Poorthuis.

Foto: Merijn Poorthuis

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen