5 C
Deurne
woensdag 5 februari 2025
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneDaily Deurne viert feest; stationsrestauratie al 10 jaar vertrouwde tussenstop in huiskamersfeer

Daily Deurne viert feest; stationsrestauratie al 10 jaar vertrouwde tussenstop in huiskamersfeer

Lange tijd was het een sfeerloze en steriele ruimte met aan weerszijde plastic bankjes en een loket voor treinkaartjes. Totdat ondernemer Henk Schroijen er zijn zaak Daily Deurne startte en er voor zowel reizigers als inwoners van Deurne een vertrouwde tussenstop kwam in huiskamersfeer. Woensdag werd Schroijen verrast met een bezoekje van een delegatie van de NS die hem kwam feliciteren met het 10-jarig bestaan van de stationsrestauratie.

De uitbater van de horecagelegenheid op station Deurne kreeg uit handen van stationsmanager Joost van Heeckeren een bos bloemen en een presentje van de stationsmanager én was er nóg een verrassing. De titel ‘Fairtrade Huiskamer Station’ die Daily Deurne in 2021 ontving, wordt met drie jaar verlengd.

Eerste en enige Fairtrade-treinstation
Het is nog steeds het eerste en enige treinstation in Nederland met een eigen Fairtrade keurmerk, te herkennen aan het oranje bordje op het station. “Heel bijzonder en iets om trots op te zijn”, zegt het bestuur van Platform Global Goals Deurne. Onderdeel van deze organisatie is de jury van Kernteam Fairtrade. Deze deed eind 2024 het onderzoek en het Landelijk bureau van Fairtrade-gemeenten in Utrecht bevestigt nu de verlenging voor drie jaar in Deurne: “We feliciteren het team van het ‘Fairtrade Huiskamer Station’ met hun hernieuwde titel.”

Het keurmerk krijg je als je voldoet aan bepaalde voorwaarden, zoals Fairtrade koffie en thee schenken en andere producten met het keurmerk verkopen, zoals chocola, ijs en bananen. Daarnaast wordt er verwacht dat je actief bent wat betreft duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

“Criteria waar de huiskamer van Daily Deurne op het station aan voldoet”, zegt de jury. Op 28 juni 2021 overhandigde burgemeester Greet Buter het eigen keurmerk al aan Daily Deurne als het eerste station met zo’n bordje. Dat was ook tegelijk het eerste oranje Fairtrade-keurmerk dat in Deurne werd uitgereikt.

Voor iedereen
Eigenaar Henk Schroijen is trots op wat hij samen met zijn personeel heeft bereikt. Vooral omdat hij een plek biedt voor iedereen. Of het nu iemand is die net is uitgestapt uit de trein uit Helmond en wacht op de aansluiting op de bus naar Venray of iemand die in de buurt werkt en tussen de middag zin heeft in iets lekkers.

“Iedereen kan bij ons terecht. Gezinnen, singles, de werkende man of bedrijven. We staan voor alle mensen klaar met een kopje koffie, warm of koud broodje, frietje, hamburger of een compleet menu of gezinsverpakkingen. Voor bedrijven kunnen we bovendien een lunch op maat maken”, legt Schroijen uit. Van Limburgse vlaaitjes tot Brabantse worstenbroodjes en een hamburgerassortiment, in elk element probeert Henk zijn creativiteit en oog voor kwaliteit te leggen.

“Ik had zelf wel interesse en ben vervolgens op vrijdag direct gaan kijken. Een dag later nog eens met mijn hele gezin en op zondag heb ik besloten om de zaak zelf te gaan runnen.”

Het avontuur in Deurne begon voor de ondernemer in 2015, toen de voormalige broodjeszaak Bread Pit ter overname werd aangeboden. Eigenlijk was het de bedoeling dat Henk als horeca-adviseur de nieuwe eigenaresse zou helpen met het concept, maar dat liep anders. “Ik weet het nog goed. Het was op een donderdagavond dat ik door haar werd gebeld. Ik dacht dat ze me dus als adviseur wilde vragen, maar ze informeerde bij me of ik zelf niet interesse had. Die had ik wel en daarom ben ik vervolgens op vrijdag direct gaan kijken. Een dag later nog eens met mijn hele gezin en op zondag heb ik besloten om de zaak zelf te gaan runnen”, aldus Schroijen.

Gezellige plek
Vervolgens diende hij zijn plan in bij de NS die eigenaar van het pand is. Die had er direct oren naar. “We wilden van de wachtruimte vooral een gezellige plek maken waar je even op je gemak op adem kunt komen en iets kunt drinken of eten. Het interieur en de aankleding moesten voor een prettige huiskamersfeer zorgen en dat is denk ik wel gelukt. Of het nou reizigers zijn of mensen uit het dorp die langskomen voor een versnapering; ze voelen zich gelukkig allemaal thuis bij ons”, legt Henk uit.

En het bleef niet bij die verandering in sfeer. Van zes dagen per week werden de openingstijden verruimd naar zeven dagen. Het assortiment werd uitgebreid met friet en een klein assortiment snacks. De beroemde Limburgse vlaaitjes van bakker Tommie zijn ondertussen zeer geliefd en ook voor de andere ingrediënten maakt Henk gebruik van producten uit eigen streek als dat mogelijk is.

Betere wereld
Daily Deurne draait volgens Schroijen niet alleen om lekker eten en gastvrijheid; de stationsrestauratie draagt ook bij aan een betere wereld. Henk steunt regelmatig projecten in Deurne voor mensen die onder de armoedegrens leven. Ook het toiletgeld dat reizigers betalen, komt volledig ten goede aan kinderprojecten in Ethiopië. Dankzij dit initiatief krijgen kinderen daar betere kansen op onderwijs en een toekomst.

“Het ging me niet eens om het geld dat me het heeft gekost, maar gewoon om het principe dat je niet steelt.”

De tien jaar in Deurne bestonden niet alleen uit hoogtepunten voor de ondernemer. Daily Deurne was vaak het doelwit van inbraken en vernielingen. “Dat is gewoon heel triest dat dit nog zo vaak gebeurd. Ik vind dat je gewoon met je vingers van andermans spullen af hoort te blijven”, zegt Schroijen.

Het meest vreemde dat hij in de tien jaar van het bestaan van zijn zaak heeft meegemaakt, was een persoon die tijdens de carnaval een heel verkoopdisplay met 200 lolly’s had gestolen uit zijn zaak. Van de diefstal waren video-opnamen gemaakt, waarop de man in een carnavalspak is te zien terwijl hij de carrousel met lolly’s meeneemt en via het perron vlucht. “Het ging me niet eens om het geld dat me het heeft gekost, maar gewoon om het principe dat je niet steelt”, legt de ondernemer uit.

Corona
Ook de coronaperiode confronteerde Schroijen met nieuwe uitdagingen: “De eerste maand zijn we zelfs helemaal dicht geweest.” Uiteindelijk kreeg hij op 1 juni in 2020, net als de andere horeca, toestemming om weer gebruik te gaan maken van de terrassen. Ook mocht er weer meer gereisd worden, met de voorwaarde dat er mondkapjes gedragen zouden worden.

Voor Daily Deurne was dit goed nieuws. “In de zomer was het lekker weer en de Deurnese bevolking wist ons gelukkig te vinden na moe te zijn van al dat binnen zitten.” Desondanks kwamen er in die tijd slechts 500 reizigers voorbij op station Deurne in plaats van de gebruikelijke 5000 per dag voor de coronatijd. Dat betekende ook automatisch minder reizende klanten voor Daily Deurne.

Daarna kwam de tweede lockdown en moesten de terrassen weer dicht. Daily Deurne bleef open voor afhalen en bezorgen, want dat mocht nog wel. “Mede door onze afhaalmogelijkheid zonder wachttijden konden we snel en effectief schakelen”, vertelt Schroijen. “Daarnaast hebben we elke dag ruime openingstijden tot 19.00 uur, waarin we producten konden leveren aan onze gasten.”

DMG Radio
Een zware periode die Daily Deurne wist te overleven en waarna de klandizie weer aantrok. “Het aantal reizigers was weer toegenomen en ook de inwoners en bedrijven in Deurne weten ons voortaan te vinden. Die nieuwe klanten zijn vooral te danken aan de reclame die ik maak via DMG Radio. We hebben bij Daily Deurne altijd DMG aanstaan en ik dacht; dit is dé manier om mijn klanten te bereiken”, aldus Schroijen. Naast de radioreclame op DMG, sponsort Henk ook het radiospelletje ‘Broodje Aap’ waarbij luisteraars van DMG Radio elke zaterdag tussen 12.00 en 14.00 uur in het programma De Wit in het Weekend een hamburgermenu van Daily Deurne kunnen winnen.

In verband met het 10-jarig bestaan heeft Daily Deurne tot en met vrijdag 14 februari tien dagen lang een speciale kortingsactie met 10 procent korting op alle producten.

Foto’s: Josanne van der Heijden

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen