7.5 C
Deurne
vrijdag 28 maart 2025
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- LiesselDeelnemers Liesselse pubquiz laten hun hersens kraken; ‘Sterk gemeenschapsgevoel maakt het heel...

Deelnemers Liesselse pubquiz laten hun hersens kraken; ‘Sterk gemeenschapsgevoel maakt het heel bijzonder’

In een bomvolle zaal van gemeenschapshuis De Kastanje in Liessel vond afgelopen zaterdagavond een spannende strijd plaats tussen in totaal vijftien teams bij de pubquiz van Level62. Onder het genot van hapjes en drankjes lieten de groepen van vrienden, families en collega’s hun hersens kraken om het felbegeerde prijzenpakket in handen te krijgen. De organisatie kijkt terug op een geslaagde avond: “Het evenement was een groot succes en bracht de aanwezigen samen op een manier die alleen een goede quiz kan doen.”

Het initiatief komt van vier Liesselnaren die schuilgaan achter de naam Level62. Dat zijn Lotte van Den Tillaart, Mark Gijsbers en Heidi en Bart Beenen. Vorig jaar hebben zij, samen met het beheerderspaar Frank en Christel van De Kastanje, de koppen bij elkaar gestoken om iets te organiseren. Hoognodig vonden zij, omdat de mogelijkheden voor een kleinschalig avondje uit binnen het dorp steeds minder worden.

Gezelschapsspellen
Vorig jaar vond al een try-out plaats in de vorm van een pop-up Game Café, waarbij er een bord-, kaart- of dobbelspel kon worden gespeeld. Daarvoor konden de deelnemers zelf een gezelschapsspel meenemen of kiezen uit een breed assortiment dat aanwezig was. “Ook dit was een gezellige avond. Tijdens de evaluatie kwam het idee naar voren om een pubquiz te gaan organiseren”, zeggen Lotte, Mark, Heidi en Bart.

Dat voor De Kastanje als locatie werd gekozen, heeft onder meer te maken met het feit dat het viertal van Level62 vaak te vinden is in het gemeenschapshuis. Is het niet bij de repetities van Muziekvereniging Tune, dan wel bij één van de soosavonden van d’n Instuif. Ook als organisatie en fotografe bij activiteiten van CS de Kei of achter de knoppen van het licht bij diverse bijeenkomsten zijn de vier bekende gezichten in De Kastanje.

Hunkemöller-strikje
De quiz bestond uit zes rondes en een bonusronde, waarin verschillende onderwerpen aan de orde kwamen. Van ‘Here’s Johnny!’ in Lego tot het Hunkemöller-strikje en van geografische dieren tot aan Bossche Bollen. De avond was niet alleen een test van kennis, maar ook een bron van vermaak. Dubbele punten waren te verdienen door teams die de joker op het juiste moment wisten in te zetten. Dat bleek echter geen eenvoudige opgave, omdat dit moest gebeuren voorafgaand aan de ronde, met als enig hint de dubbelzinnige rondetitel.

De ronde ‘Lekkere Plekjes’ bestond bijvoorbeeld uit foto’s van lekkere dingen: Amsterdamse Uitjes, Turks Brood, Mierlose Zwarte en ‘Onjeklonje’. Terwijl de makers van de quiz juist op zoek waren naar de betreffende plaatsnaam als correcte antwoorden.

QUINGO
Ook de bonusronde voor de pauze werd goed ontvangen door team Blue Band. Hiermee kon een greep naar BOP’s Bonus Bingo Borrelplank worden gedaan. Anders dan in de overige rondes werd hierin chatGTP en Google wel toegestaan. “Dat was ook wel nodig”, zegt het viertal van de organisatie lachend. “Want zeg nu eerlijk, wie weet wat het atoomnummer van Kalium is? Of het legendarische rugnummer van Johan Cruijf? Of in welk jaar de Titanic zonk?”

Een gedeelte van de pubquiz kreeg de naam QUINGO: half Quiz en half Bingo. “De bingomolen en -kaarten waren zoals we gewend zijn, maar in plaats van getallen, werd er een vraag gesteld, waarop het antwoord het juiste nummer was”, aldus Lotte, Mark, Heidi en Bart. Die laatste bedacht dit concept jaren geleden tijdens de corona-periode.

Jong en oud
De PubQuiz trok deelnemers van alle leeftijden. “Jong en oud zaten naast elkaar en deelden hun kennis, of dat nu ging om muziek, films, culinaire dingen of geografie. We hadden gezorgd voor een toegankelijke opzet, waardoor iedereen, ongeacht hun kennisniveau, kon meedoen”, legt het viertal van de organisatie uit. Dit leidde tot veel hilariteit en de schaterlach van één van de deelnemers werkte zelfs zeer aanstekelijk bij de andere aanwezigen.

De antwoorden bleken soms verrassend creatief. “Er blijken dus ontzettend veel plaatsnamen te zijn met het woord ‘beer’ erin”, zeggen Lotte, Mark, Heidi en Bart. “Wat deze pubquiz bijzonder maakte, was het sterke gemeenschapsgevoel en de onderlinge strijd tussen een mannen- en vrouwenteam. Dat was tijdens het evenement heel goed voelbaar.”

Spandau Ballet
De prijzen voor de winnaars waren aangeschaft met de opbrengst van het inschrijfgeld en waren zeer divers. Een smulpakket van BOP, een drankpakket van Winters, consumptiebonnen van De Kastanje en voor de elfde plek een gratis inschrijving voor de dorpsquiz Witte Kei Ut die op 4 oktober plaatsvindt.

Op de eerste plek eindigde het team ‘De Batavieren’, gevolgd door ‘Ons Groepje’ op de tweede plaats en team ‘De Mannen Van Manon’ eindigde als derde. De elfde plek was weggelegd voor ‘Groep 1’. Nadat de prijzen waren uitgedeeld werd er tijdens een afterparty druk naar leuke muziek gezocht in de vele bakken met vinyl- en CD-singletjes van DJ Dennis van Singlesfeestje. De Batavieren opende de feestelijke afronding toepasselijk met Gold van Spandau Ballet.

‘Precies wat we willen’
Gezien het grote aantal deelnemers en de positieve feedback is Level62 van plan om deze pubquizserie vaker te laten plaatsvinden: “We willen deze traditie graag voortzetten. Het brengt mensen samen en dat is precies wat we willen”.

Voordat het zover is, staan eerst de volgende twee edities van het Pop-Up Game Café op de agenda. “Die vinden plaats op de vrijdagavonden 11 april en 23 mei. Ook gewoon in de foyer van De Kastanje”, besluiten Lotte, Mark, Heidi en Bart. Meer informatie vind je op de Facebookpagina van Level62 en hun Instagramkanaal.

Foto’s: Level62

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen