23.1 C
Deurne
woensdag 17 juli 2024
Home- DeurneDeurne heeft volgens onderzoek digitale communicatie op orde, maar andere gemeenten in...

Deurne heeft volgens onderzoek digitale communicatie op orde, maar andere gemeenten in regio nog niet

In tegenstelling tot vorig jaar heeft gemeente Deurne haar digitale communicatie via e-mail en de gemeentelijke website dit keer wel op orde. In 2023 bleek uit het jaarlijkse onderzoek van klantcontactbeheerder Pricon dat gemeente Deurne geen e-mailadres op haar website had staan, waar inwoners vragen naar kunnen sturen. Ook vroeg de gemeente verplicht om onnodige persoonlijke informatie te delen bij het stellen van een eenvoudige vraag via het contactformulier. Na berichtgeving van DMG paste de gemeente dit toen aan.

“Natuurlijk hebben wij daar direct kritisch naar gekeken. Ook wij vonden dat dit snel verbeterd moest worden. De veranderingen in het contactformulier helpen ons om beter om te gaan met inwonersgegevens”, aldus de gemeente. Naast de aanpassingen aan het contactformulier, worden inwoners ook niet meer verplicht hun adresgegevens in te vullen en kan de vragensteller er sinds vorig jaar zelf voor kiezen of die zijn of haar telefoonnummer invult of niet.

Helmond en Someren
Pricon doet elk jaar een onderzoek waarbij alle Nederlandse gemeenten worden benaderd met een eenvoudige digitale vraag en onderzocht wordt hoe lokale overheden hiermee omgaan. Als uitgangspunt voor het onderzoek wordt gekeken naar de e-mailgedragslijn voor overheden. Hoewel Deurne dit keer goed uit het onderzoek komt, blijkt er in onze buurgemeenten nog wel één en ander te verbeteren. Vooral Helmond valt op door de trage beantwoording van e-mails en gemeente Someren stuurt nog steeds geen ontvangstbevestiging van digitale vragen.

Dit jaar blijkt dat elf van de zesenvijftig gemeenten in de provincie Noord-Brabant nog steeds geen e-mailadres op hun website vermelden. Dat zijn er twee minder dan vorig jaar. Met een percentage van 20 procent ligt dat onder het landelijk gemiddelde van 26 procent.

Bij drie van de elf gemeenten zonder e-mailadres is het bij het contactformulier ook voor het stellen van een eenvoudige vraag verplicht om onnodige persoonlijke informatie te delen. Het gaat hierbij om Etten-Leur, Oosterhout en Tilburg. Hierdoor zijn er bij 5 procent van de Noord-Brabantse gemeenten mogelijk problemen op het gebied van privacy. Dat is een daling van 2 procentpunt. Alleen in Zeeland doen de gemeenten dit beter.

Ontvangstbevestiging
Verder blijkt uit het onderzoek dat 20 procent van de Brabantse gemeenten geen ontvangstbevestiging stuurt wanneer iemand een vraag stelt via e-mail. Onder die gemeenten bevinden zich Someren, Best, Bladel, Boekel, Halderberge, Den Bosch, Loon op Zand, Oisterwijk, Oss, Reusel-De Mierde en Tilburg. Er zit volgens de onderzoekers wel verbetering in bij de lokale overheden, want vorig jaar stuurde 54 procent van de gemeenten in onze provincie geen bevestiging.

In Noord-Brabant wordt door 86 procent van de gemeenten op tijd binnen twee werkdagen gereageerd op een eenvoudige vraag per mail. Vorig jaar lag dat percentage op 64 procent; een stijging van 22 procentpunt. Van de gemeenten in Brabant heeft 7 procent na drie weken nog steeds niet geantwoord. Dit gebeurt in onze regio in Helmond, maar ook in Etten-Leur, Den Bosch en Oss. Ook in Asten zijn de ambtenaren wat trager in het beantwoorden van e-mails, daar duurt het drie dagen tot een week voor de vragensteller een antwoord krijgt.

Lees ook:

Foto: Pexels

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen