De vaak elektrische brommobiel is aan een opmars bezig in Nederland. Niet alleen ouderen, maar juist ook jongeren kiezen steeds vaker voor het 45 kilometer-autootje. Van alle Brabantse gemeenten rijden er afgezet tegen het aantal inwoners de meeste brommobielen rond in Deurne en Hilvarenbeek. Dat blijkt uit een analyse van mobiliteitsplatform MicroMobiel.nl op basis van CBS-cijfers.
In ons land groeide het aantal van dit soort voertuigen in vijf jaar tijd met ruim 38 procent naar 23.666 stuks. In de omringende gemeenten van Deurne ligt het aantal brommobielen per 1.000 inwoners een stuk lager dan in onze gemeente. Waar het in Deurne gaat om twee van deze auto’s, is dat cijfer in Someren 1,6 en Asten en Helmond 1,3 per 1.000 inwoners.
Van alle Brabantse gemeenten heeft Goirle er relatief gezien het minst. Ook Breda en Roosendaal scoren relatief laag. Dat is opmerkelijk omdat uit het onderzoek blijkt dat er juist in de steden het meest rondtoeren.
In absolute aantallen zijn er in onze regio de meeste 45 kilometer-wagentjes te vinden in gemeente Helmond. Daar rijden er 130 rond, gevolgd door Deurne met 66 brommobielen, Someren met 33 en Asten met 23 van deze voertuigen.
Het Gooi en Amsterdam
Er zijn een aantal regio’s waar de brommobiel ongekend populair is. In het Gooi gebruiken vooral veel jongeren in de gemeenten Laren en Blaricum de wagentjes als droog alternatief voor de (elektrische) fiets of scooter. Daarnaast rijden er ook veel rond in Amsterdam.
In ruim zeven op de tien gemeenten nam het aantal de afgelopen vijf jaar toe. Dat hangt volgens Frank Breukelman van MicroMobiel.nl samen met de toenemende vergrijzing, maar is ook te danken aan de populariteit als stadsauto, bij vooral jongere stedelingen. De grootste toename is namelijk duidelijk te bespeuren in en rondom Amsterdam. Daarentegen noteerden vooral diverse Limburgse en Overijsselse gemeenten juist een daling.
Milieuzones
Breukelman verwacht de komende jaren een verdere toename: “Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht kennen al milieuzones en de kans is groot dat steeds meer steden zullen volgen. Daarnaast hebben we te maken met een toenemende parkeerdruk, niet in de laatste plaats omdat ‘gewone’ auto’s juist steeds groter worden.”
Verder verwacht Breukelman dat de elektrische brommobiel ook buiten de steden steeds vaker gebruikt zal worden: “Als tweede auto is een brommobiel namelijk een heel voordelige optie, zeker als je ‘m thuis kunt opladen.”
Helmplicht
Terwijl de brommobiel duidelijk aan een opmars bezig, blijkt uit het onderzoek dat de snorfiets juist steeds minder terug wordt gezien in het straatbeeld. Sinds 2020 is het aantal met bijna 17 procent gedaald. “Dat kan niet los gezien worden van de invoering van de helmplicht voor snorfietsen in 2023. Met name jongeren zagen dat niet zitten. Sindsdien zien we natuurlijk de opmars van de fatbike, maar ook de brommobielbranche heeft hier duidelijk garen bij gesponnen”, zegt Breukelman.
Een brommobiel wordt in de volksmond ook wel ‘45-kilometerautootje’ genoemd. En een brommobiel mag inderdaad maximaal 45 kilometer per uur, maar niet elke 45 kilometer-auto is ook een brommobiel. Zo zijn er ook nóg kleinere voertuigen – bedoeld als invalidenvoertuig – die in sommige gevallen die snelheid kunnen halen. Voor die voertuigen is geen rijbewijs nodig, terwijl je voor een brommobiel minimaal een AM-rijbewijs (bromfietsrijbewijs) moet hebben. Voor een brommobiel hoeft geen wegenbelasting betaald te worden.
Foto: Opel/Stellantis