Al sinds 1996 rijdt vrachtwagenchauffeur Eric Welten uit Deurne mee met de Peelland Truckrun. Tijdens de editie van dit jaar is het voor hem de 25ste keer dat hij deelneemt. Tegelijkertijd is het ook de laatste Peelland Truckrun voor de 55-jarige Welten: “Het is tijd om de jongere generatie chauffeurs een kans te geven op deelname.”
Zondagochtend vroeg arriveerde de Deurnese trucker op het terrein van Spuiterij Munsters waar de rit de laatste edities steevast van start gaat. Hoewel het voor Welten na al die jaren een routine is geworden, blijft elke Peelland Truckrun volgens hem toch heel bijzonder: “Het is zo geweldig om de deelnemers te zien genieten tijdens de tocht. Dat maakt het elke keer weer heel speciaal. Het is ontzettend dankbaar werk waar alle deelnemende chauffeurs elke keer graag tijd voor vrijmaken.”
Turftruckers
De Peelland Truckrun, waarbij mensen met een beperking in vrachtwagens een tocht maken door de regio, bestaat al sinds eind jaren 80. De eerste edities werden georganiseerd door De Turftruckers uit Liessel. De tochten werden toen nog op een zaterdag in de maand mei verreden met als vertrekpunt het terrein Transportbedrijf Driessen aan de Voltstraat. Om verkeersoverlast te beperken, werd later de beslissing genomen om de truckrun voortaan op zondagen te laten plaatsvinden.
Tegenwoordig is de organisatie in handen van KansPlus Asten Someren Deurne en stichting GeJeJong De Wik uit Deurne. Zondag werd de rit voor de 34ste keer verreden en namen er in totaal 177 vrachtwagens deel aan de tocht. In elk vrachtwagen was zoals gewoonlijk een plaats gereserveerd voor een bijrijder.
Bier
Voor Welten was zijn eerste truckrun in 1996. Sindsdien heeft de Deurnenaar slechts één keer verstek moeten laten gaan wegens familieverplichtingen: “Ik kan me nog herinneren dat ik bij mijn eerste truckrun met een auto van Drankenhandel Winters Liessel reed. Hoewel dat een kleine en wat oudere wagen was, stonden de bijrijders bij mijn auto in de rij omdat ze dachten dat de truck geladen was met bier. Dat was uiteraard niet zo”, lacht Welten. “Hans Winters zorgde wel altijd voor een goodiebag met leuke spullen voor de deelnemer.”
In 2004 maakte de vrachtwagenchauffeur de overstap naar een nieuwe werkgever. Ook bij Gebroeders van Eijk Transportbedrijf uit Asten kon Welten zijn inzet bij de Peelland Truckrun voortzetten. “Het bedrijf heeft al van het begin af aan hun medewerking verleend aan het evenement en het gaf mij naast mijn baan ook de gelegenheid om door te blijven rijden bij dit geweldige initiatief.”
Plezier
Wat Welten het meest is bijgebleven, is het plezier dat de deelnemers beleven tijdens de rit: “In al die jaren hebben er dus 25 bijrijders in de cabine naast me gezeten. Elke keer is dat weer een helemaal ander iemand die op zijn of haar manier reageert op alles dat er gebeurt. De één vindt het wat spannend en de ander reageert een stuk uitbundiger, maar bij elke deelnemer straalt het plezier er gewoon vanaf. We zeggen ook altijd onder elkaar: ‘Dit is de mooiste file die er is’.”
Eén van de hoogtepunten die Welten zich kan herinneren is het 100-jarig bestaan van het transportbedrijf waar hij voor werkt. “Dat was in 2008 toen Van Eijk bij wijze van uitzondering met vijftien auto’s mocht deelnemen. Normaal gesproken is het aantal deelnemers per transportbedrijf gelimiteerd om iedereen een kans te geven om mee te doen”, legt Welten uit. “Dit jaar stond de limiet voor de Gebroeders van Eijk op acht auto’s.”
Eerbetoon
Ook zijn er een aantal jaren die de Deurnaar herinnert omdat de rit juist niet doorging: “Dat was ontzettend balen. Vanwege corona mochten de edities van 2020 en 2021 niet doorgaan en in 2023 werd de truckrun niet verreden omdat er toen gedoe was met de verzekering vanwege de mogelijkheid voor een extra bijrijder. Voor sommige van de deelnemers is het namelijk wel fijn als er een extra persoon mee kan in de cabine die ze kennen. Tijdens de rit doen ze heel veel indrukken op en dan is het voor hen prettig om iemand bij zich te hebben waarmee ze vertrouwd zijn.”
Ook deze laatste keer dat hij deelneemt aan de Peelland Truckrun zal hij niet snel vergeten. “Ik denk dat ik het echt wel ga missen, maar het is tijd voor de jongere chauffeurs om het stokje over te nemen. Bovendien was deze editie ook om een totaal andere en verdrietige reden heel bijzonder. Als eerbetoon aan eigenaar Dorus de Groot van rijopleidingsbedrijf Elgran hadden vrijwel alle chauffeurs een zwart lint hangen aan hun wagens. Dorus overleed afgelopen dinsdag en was bekend en geliefd bij eigenlijk alle collega’s in de regio.”
Foto’s: Eric Welten