Aan de vooravond van de zomervakantie organiseren de politie en de werkgroep Lekker Fris in Deurne een speciale actie gericht op de aanpak van alcohol en drugs. De actie vindt plaats op de Markt in het centrum van Deurne. Tijdens de actie is er van alles te doen en beleven, van YouTube filmpjes tot smoothies en verse fruitspiesjes en van een selfiewand tot het ondergaan van een blaastest.
De actie is op vrijdag 14 juli van 18.00 tot 01.00 uur en op zaterdag 15 juli van 10.00 tot 17.00 uur.
In gesprek gaan met jongeren en ouders
Tijdens de actie willen professionals van verschillende organisaties vooral in gesprek gaan met jongeren en hun ouders over de effecten van alcohol- en drugsgebruik. De actie is een initiatief van de politie in samenwerking met de werkgroep Lekker Fris in Deurne. Bij de actie zijn wijkagenten, medewerkers van Novadic Kentron, GGD en gemeente, jongerenwerkers van de LEVgroep, opvoedondersteuners van Zorg in Deurne en de initiatiefnemers van Fresh & Fruity aanwezig.
Activiteiten
De politie plaatst het Mobile Media Lab op de Markt. In deze grote bus, die is voorzien van wifi, kan het publiek YouTube-filmpjes bekijken over alcohol en drugs en de overlast die daardoor kan ontstaan, bijvoorbeeld in de vorm van baldadigheid en wildplassen. Jongeren kunnen op zaterdag preventief een blaastest afleggen. Ook wordt er aandacht besteed aan ID-fraude in de horeca. Hierbij proberen jongeren onder de 18 met een vervalst ID-bewijs of met een ID-kaart van iemand anders een kroeg binnen te komen.
Medewerkers van Novadic Kentron gaan aan de hand van een vragenlijst in gesprek met jongeren. De GGD deelt smoothies en verse fruitspiesjes uit. Ook geven zij uitleg over gehoorbescherming met oordopjes. Jongerenwerkers van de LEVgroep en de opvoedondersteuners van Zorg in Deurne (CJG) rijden door het centrum met een bakfiets. Zij delen flesjes water uit met de boodschap ‘Lekker fris in Deurne’ op het etiket.
Gratis kaartjes voor Fresh & Fruity event
Op 13 oktober organiseren enkele enthousiaste jongeren uit Deurne het alcoholvrije Fresh & Fruity event in de Metro in Deurne-Zeilberg. Tijdens de actie op de Markt kunnen jongeren een selfie maken bij een fotowand. Hiermee kunnen ze gratis kaartjes voor het feest winnen. De astronaut, hét symbool van Fresh & Fruity, is ook aanwezig.
Plan van aanpak drugs en alcohol
De actie op de Markt maakt onderdeel uit van het plan van aanpak drugs en alcohol. De gemeenteraad van Deurne heeft bepaald dat drank- en drugsoverlast en veilig uitgaan prioriteit moeten krijgen. Het beeld is niet dat het in de gemeente Deurne extremer is dan op andere plekken. Elke gemeente heeft hiermee te maken. De werkgroep ‘Lekker Fris in Deurne’ gaat hier actief mee aan de slag. De aanpak richt zich onder andere op voorlichting op scholen, het organiseren van alcoholvrije feesten voor jongeren van 13 tot en met 17 jaar (Fresh & Fruity), het geven van de Instructie Verantwoord Alcohol-schenken aan barvrijwilligers van verenigingen en jongerencentra en de actie ‘IkPas, 30 of 40 dagen zonder alcohol’.