Het KNMI heeft in verband met de hoge temperaturen code rood verlengd voor Noord-Brabant, Limburg, Gelderland en Overijssel. De waarschuwing geldt nu in deze provincies tot zaterdagavond 21.00 uur. De hittekracht komt zowel vrijdag als zaterdag in de middag uit op 9 tot 10 in de regio Deurne. Het Nationaal Hitteplan van het RIVM is hiervoor van kracht, tot ten minste zaterdag.
De combinatie van extreme hitte en een hoge luchtvochtigheid zorgt volgens het meteorologisch instituut voor een ‘onaangename, benauwde hitte’: “Iedereen kan hierdoor gezondheidsklachten krijgen, zoals uitdroging, oververhitting en hitteberoerte.”
Vrijdagavond kan er in het zuidoosten een stevige onweersbui plaatsvinden. Daarbij is er plaatselijk kans op hinder of schade door (zware) windstoten, hagel en veel regen. Hiervoor geldt code geel. Zaterdagavond is er in het hele land code geel van kracht voor zware onweersbuien. “Grote hagelstenen, zware windstoten en zware regen kunnen dan op meerdere plaatsen voor overlast en schade zorgen”, aldus het KNMI.
Foto: Pexels







