Het aantal laadpunten is in de gemeente Deurne op dit moment 229, waarvan 139 publieke plekken zijn waar je een elektrische auto kunt opladen. Maar dat worden er de komende jaren fors meer. Vattenfall InCharge wil tussen nu en 2028 maar liefst 22.000 laadpunten in 78 gemeenten in Noord-Brabant en Limburg realiseren.
Het plan van sluit ook aan op de ambitie van de gemeente om ervoor te zorgen dat elektrische auto’s in Deurne altijd binnen een straal van 300 meter kunnen opladen. “Het aantal elektrische voertuigen neemt landelijk snel toe, ook in Deurne is er een stijging. Om in 2050 energieneutraal te zijn, is duurzame mobiliteit, waaronder elektrisch vervoer, een belangrijk onderdeel”, aldus de gemeente.
“Om de groei van elektrisch vervoer te faciliteren is een dekkende laadinfrastructuur van groot belang. In verband hiermee neemt Deurne deel aan een concessie met Vattenfall.” De energieleverancier kon nog niet melden hoeveel laadpalen er in komende jaren in Deurne precies bijkomen.
Europese aanbesteding
De afgelopen jaren zijn in Brabant en Limburg al meer dan 37.000 openbare laadpunten geplaatst. Door de nieuwe aanbesteding groeit het aantal de komende 4 jaar naar 59.000 stuks. Vattenfall, dat ook de eerste twee reeksen laadpalen plaatste, was één van vier kandidaten bij de Europese aanbesteding van het project.
Het bedrijf had volgens een speciaal in het leven geroepen beoordelingscommissie het beste aanbod. De beide provincies besteden de laadinfrastructuur aan namens de betrokken gemeenten. Bij de aanbesteding stelden beide provincies hoge eisen op het gebied van onder meer cyberveiligheid, prijstransparantie en gebruikersgemak.
Laadbehoefte
De plaatsing van de nieuwe laadpunten gebeurt op basis van het daadwerkelijk gebruik door rijders van elektrische voertuigen. Daarbij wordt op basis van actuele gegevens gekeken waar de laadbehoefte het hoogst is. Daarnaast wordt gekeken naar de verdeling van de laadcapaciteit op basis van beschikbare energie in het kader van netbewust laden. Dit is een onderdeel van het Nationale programma ‘Slim laden voor iedereen’ van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).
“Met de afspraken spelen we in op de uitdagingen van de energietransitie”, zegt Brabants gedeputeerde Bas Maes van Klimaat & Energie. “We stappen langzaam maar zeker van fossiele brandstoffen over op hernieuwbare energie. Mooi dat we bij de uitbreiding van de laadpunten rekening houden met de netschaarste, door netbewust laden te introduceren.”
Piekmomenten
Dat laatste was een grote wens van netbeheerder Enexis. Het stroomnet kan de toenemende vraag op piekmomenten niet altijd aan. Op die tijden neemt de laadsnelheid van de nieuwe laadpunten tijdelijk af. “De praktijk leert dat elektrische rijders hier nauwelijks hinder van ondervinden, terwijl het net aanzienlijk ontlast wordt”, aldus directeur Daphne Verreth van de afdeling Energiesysteem & Transitie bij Enexis.
Voor Vattenfall is de gunning in Limburg en Noord-Brabant een mogelijkheid om te laten zien hoe het energieconcern inspeelt op de actuele ontwikkelingen. “Steeds meer particulieren en bedrijven stappen over op elektrische voertuigen. We zien ernaar uit om samen met onze partners het laadpalennetwerk verder te ontwikkelen en de huidige en toekomstige e-rijders zo goed mogelijk te faciliteren”, zegt directeur Pieter van Ommeren van Vattenfall InCharge. “Verder is het door slim laden mogelijk om de beschikbare capaciteit van het elektriciteitsnet optimaal te benutten, waarmee we het laadnetwerk uitbreiden en zo goed mogelijk inspelen op de piekmomenten.”
Foto: Vattenfall