De komst van de spoortunnel aan de Binderendreef houdt de gemoederen in Deurne al bijna zeven jaar bezig. Maar nu lijkt er sinds eind oktober met het verlenen van een extra krediet van 9.825.000 euro eindelijk schot te komen in de plannen. ProRail heeft vorige week de twee treinvrije periodes toegekend die nodig zijn voor de aanleg van de tunnel en gaat nu verder met de voorbereidingen van de aanbestedingsprocedure.
“De aanbesteding gaat plaatsvinden in het eerste deel van 2025”, zegt wethouder Helm Verhees. Hij legt uit dat het voor de werkzaamheden noodzakelijk is dat het treinverkeer tijdelijk stil komt te liggen: “Tijdens bepaalde werkzaamheden, bij de bouw van de tunnel onder het spoor door, is er geen treinverkeer mogelijk.”
2026
De periodes dat er geen treinen rijden op het traject, lopen van donderdag 29 oktober tot maandag 2 november 2026 en van zaterdag 12 december tot maandag 14 december 2026. “Omdat er dan geen treinen rijden, heeft dit impact op reizigers, inwoners, ondernemers en passanten. De NS regelt vervangend vervoer voor de reizigers in de vorm van bussen”, zegt Verhees.
De komst van de tunnel kwam eind vorige maand onder druk te staan omdat toen nog niet duidelijk was of de gemeenteraad akkoord zou gaan met de meerkosten, die het totale prijskaartje voor de aanleg van de spooronderdoorgang op 23.975.000 euro brengen. In eerste instantie wilde ProRail al uiterlijk 1 oktober weten of de financiering van de tunnel kon worden gewaarborgd.
Met rug tegen de muur
Wethouder Verhees meldde vervolgens aan de raad dat in overleg met ProRail de deadline was verschoven naar 1 november. Ondanks de extra tijd werd het toch nog spannend of op tijd kon worden aangetoond dat de financiën waren afgedekt. Dit had mede te maken met het late moment dat de gemeenteraad zich zou buigen over de kwestie. Een aantal politieke partijen voelden zich hierdoor met de rug tegen de muur gezet. De raadsvergadering stond gepland op 29 oktober en de deadline van ProRail was drie dagen later.
Uiteindelijk ging de gemeenteraad nog net op tijd akkoord met de extra 9.825.000 euro die nodig zijn om de spoortunnel op de Binderendreef te bouwen. Alleen de fracties van OGD en Transparant Deurne stemden tegen het voorstel. Zij hadden vooral zorgen over de andere grote uitgaven die er komende jaren in de gemeente nog moeten worden gedaan en het verlengen van de afschrijvingstermijn van 50 naar 100 jaar.
In het geval de deadline van ProRail niet was gehaald en de aanleg van de tunnel tijdens de treinvrije periode niet zou kunnen plaatsvinden, had de hele toekomst van het project op het spel gestaan. Wethouder Verhees legde eerder uit dat een andere, nieuwe treinvrijperiode waarschijnlijk pas jaren later had kunnen worden toegewezen.
Lees ook: Nieuwsdossier – Spoortunnel Binderendreef
Foto: gemeente Deurne