11.4 C
Deurne
donderdag 28 maart 2024
Home- DeurneMister Peelland’ Paul Geboers neemt na 44 jaar afscheid van Peellandcollege Deurne

Mister Peelland’ Paul Geboers neemt na 44 jaar afscheid van Peellandcollege Deurne

Vele generaties van oud-leerlingen van het Peellandcollege zullen nog herinneringen hebben aan de lessen van wiskundeleraar Paul Geboers. Niet zo vreemd want hij is al 44 jaar werkzaam bij de middelbare school in Deurne. Vrijdag 8 juli neemt hij afscheid van de school waar hij begon als docent wiskunde maar ook actief was als adjunct-directeur, conrector en teamleider.

Toen hij in 1978 begon als leraar bij het Peellandcollege was hij met zijn 22 jaar één van de jongste leraren op de school. Net als de leerlingen droeg hij gewoon een spijkerjasje en in de ogen van de leerlingen was hij in die tijd één van de moderne en hippere docenten op ‘het Peelland’. Eind jaren ’70 en begin jaren ’80 toen de school nog de ingang had aan de Burgemeester Roefslaan stond hij voor de klas met een grote zwarte krullenbol én een snor. ”Ja dat was toen de mode”, lacht Paul Geboers.

Digitalisering
Hij heeft van dichtbij het onderwijs zien veranderen, van de tijd in de houten noodlokalen met krijt en een schoolbord naar de huidige situatie met digitale middelen: “Vooral de komst van de digi-borden, laptops en de mobiele telefoon heeft heel veel veranderd aan de manier van onderwijs geven. Die digitalisering heeft zowel voordelen als een paar nadelen gebracht. Bijvoorbeeld tijdens de coronaperiode hebben de digitale apparaten ervoor gezorgd dat het onderwijs toch nog in beperkte mate door kon gaan. Zonder die middelen hadden de scholen dan al die tijd helemaal niets kunnen doen en de leerlingen dus ook niet.”

Zelfde streken
De leerlingen zelf, zijn volgens Geboers niet echt veranderd door de jaren heen. “Het zijn gewoon altijd pubers gebleven met dezelfde streken, feesten, uitgaan en de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling die ze doormaken. Wat wel is veranderd is de wereld om ons heen. In de maatschappij moet alles alsmaar sneller en de dagelijkse informatiestroom die ook kinderen krijgen te verwerken wordt steeds groter. Daardoor is de concentratieboog van leerlingen wel korter geworden. Om ze bij de les te houden moet je daarop inspelen door niet alleen te doceren maar ze vooral te activeren”, legt Geboers uit.

Abstract
Ook in zijn vakgebied heeft hij veranderingen gezien die inspelen op die nieuwe manier van leerlingen bereiken en enthousiasmeren voor de lesstof: “Vroeger waren wiskundelessen heel abstract maar op een gegeven moment is de methode aangepast door een meer realistische manier van onderwijs te gebruiken. Hierbij wordt uitgelegd hoe je wiskundige problemen en oplossingen in de echte wereld toepast met zogenoemde redactiesommen of verhaalsommen.”

‘Mister Peelland’
Toen het Peellandcollege in 1998 fuseerde met drie andere middelbare scholen en verder ging als IVO-Deurne, is Geboers naast de wiskundelessen gestart met zijn werkzaamheden als adjunct-directeur. “Paul is van enorm belang geweest voor het Peellandcollege en heeft in zijn carrière veel bijgedragen aan de ontwikkelingen van de school en het onderwijs”, vertelt interim-directeur Daan Fens van het Peellandcollege. “Hij heeft 44 jaar lang zoveel functies en rollen vervuld op onze school, hij deed echt van alles van de personeelsplanning tot ceremoniemeester bij officiële aangelegenheden; iedereen kent Paul als ‘Mister Peelland’.”

MH17
Geboers vervulde een belangrijke rol op het Peellandcollege toen een aantal leerlingen van de school omkwam bij de ramp met de MH17. “Dat heeft Paul toen ontzettend goed opgepakt heb ik van vele collega’s gehoord. Hij was de verbindende persoon voor de nabestaanden en als school moet je in zo’n trieste en ernstige situatie er voor de leerlingen helemaal zijn”, zegt directeur Fens van het Peellandcollege.

Enorme impact
“Dit was een gebeurtenis met een enorme impact op de school bij zowel de leerlingen als de leraren” vertelt Paul Geboers. “Ik weet het nog goed, het was de zomer van 2014. Het gezin dat verongelukte had vier kinderen; twee dochters waren leerling op het Peellandcollege, de oudste was een oud-leerling en de jongste zou ook bij ons op school komen. Dat was een zware tijd voor iedereen. Dan merk je dat het bij momenten van verdriet, net als bij momenten van vreugde, belangrijk is dat je op een school een hechte gemeenschap hebt die op elkaar kan rekenen en terugvallen.”

Maria Crompvoets
Op het Peellandcollege was Paul ook de drijvende kracht achter veel mooie jubileumvieringen en afscheidsmomenten van collega-leraren zoals het vertrek van Maria Crompvoets in 2011 dat in de vorm van een Ave Maria dag werd gehouden. “Zij werd na de fusie in ’98 directeur van de school en was heel erg belangrijk voor de ontwikkeling van de school en voor waar het Peellandcollege nu staat. Ze deed dat allemaal vol passie en empathie. Voor haar heb ik toen samen met de andere collega’s een prachtig afscheid opgezet”, zegt Geboers.

Ceremoniemeester
Nu is komende vrijdag het moment daar dat hij zelf afscheid neemt van de school en heeft hij dus deze keer niet als ceremoniemeester de regie in handen. “Nou, ik heb de collega’s al wel wat informatie gestuurd voor het afscheid”, lacht Geboers. Voor hem zal vrijdag een receptie worden gehouden met collega’s en oud-leerkrachten van het Peellandcollege.

Vanaf komende maandag zullen zijn leerlingen en collega’s het op de school zonder hem moeten doen want dan gaat Geboers genieten van zijn pensioen en van de plekken die hij het mooist vindt in de gemeente: “Dat zijn voor mij de Markt met de gezellige terrassen en de wandelpaden in de Liesselse bossen, het Zandbos en de Mariapeel”, vertelt Paul Geboers.

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen