8.4 C
Deurne
donderdag 7 november 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneOptimisme over begroting Deurne, maar ook zorgen over oplopende kosten bestaande projecten

Optimisme over begroting Deurne, maar ook zorgen over oplopende kosten bestaande projecten

De bespreking van de begroting 2025 en de meerjarenbegroting 2026-2028 was voor het college en de gemeenteraad dinsdag een lange zit die al om 16.30 uur begon en waarbij uiteindelijk rond 22.00 uur een besluit werd genomen. Alle partijen stemden in met het voorstel, maar veel van de fracties uitten ook hun zorgen over oplopende kosten van bestaande projecten.

Wethouder Tom Oomen van financiën, economie, duurzaamheid en vastgoed zegt dat Deurne er gezien de omstandigheden goed voor staat: “De afgelopen jaren voerden we solide beleid. Daardoor bieden we nu een structureel sluitende begroting aan voor 2025. De bijdrage van het Rijk gaat daarna fors omlaag. Door ons solide beleid van de afgelopen jaren, heeft dit in onze gemeente een relatief kleiner effect dan bij andere gemeenten. Dat maakt dat we de komende jaren kunnen werken aan een gemeente die een maatje groter wordt.”

‘Anders dan gewild’
Toch erkent Oomen ook dat de bedragen die in de begroting staan vermeld de kosten zijn zoals die nu bekend zijn: “Als het nu in de begroting staat, is dát de zekerheid die we nu hebben. Maar soms lopen projecten anders dan we gewild hadden. Zodra wij in de loop van het jaar er achter komen dat iets duurder wordt dan wat we hadden ingeschat, komen we terug bij de raad om budget te vragen middels een voorstel of het raadsoverzicht.”

Zelfs met eventuele toekomstige tegenvallers staat de gemeente er met een reserve van 30 miljoen euro volgens het college goed voor wat betreft de begroting 2025 en de meerjarenraming: “Ondanks de financieel lastige jaren in 2026 en 2027 wordt er een begroting aangeboden die in het eerste en laatste jaar structureel sluitend is.”

Fors minder inkomsten
In 2026 daalt de algemene uitkering voor alle gemeenten fors waardoor er vanaf dat jaar minder inkomsten vanuit het Rijk zijn, ook voor Deurne. De verwachting van het college is dat dit ook in de navolgende jaren nog te merken zal zijn: “Voor Deurne betekent dit dat de jaren 2026 en 2027 structureel een tekort laten zien.”

Incidentele tekorten worden aangevuld vanuit de algemene reserve en volgens de berekeningen zou er in 2025 en in 2028 een positief structureel saldo te zien moeten zijn. Voor de provincie is vooral dat structurele saldo van belang omdat dit aangeeft of een gemeente op de lange termijn financieel gezond is.

‘Lijkt alsof het hier nooit meezit’
De zorgen bij de meeste politieke partijen gaan over de vele grote projecten die in Deurne nog moeten worden uitgevoerd, zoals het nieuwe zwembad, het herstel van de Soemeersingel, de doorfietsroute en N270 tussen Deurne en Helmond, Museum De Wieger en de verbouw en nieuwbouw van verschillende scholen en beweegvoorzieningen. Net als bij de spoortunnel kunnen die bij vertraging veel duurder uitvallen dan nu geraamd is.

Frank van Tilburg van Transparant Deurne denkt dat die kans reëel is: “We kunnen begroten wat we willen, maar het lijkt er op alsof al deze projecten continu vertraging oplopen. Het lijkt alsof het hier nooit meezit, het zit altijd tegen op één of andere manier.” Dat wordt volgens Van Tilburg veroorzaakt door uiteenlopende factoren: “Van bezwaren tot – en dat klinkt misschien niet sympathiek – geklungel.”

Niet afgeronde projecten
Ook Benny Munsters van Onafhankelijke Groep Deurne maakt zich zorgen over ‘de alsmaar groeiende lijst aan nog te realiseren projecten of vraagstukken, welke niet zijn afgerond en al jaren spelen’. Die kosten zijn volgens Munsters niet geïndexeerd opgenomen in de begroting: “Waardoor we ons flink zorgen maken, over de betaalbaarheid en zeker wanneer we net als bij de tunnel straks op al deze dossier geconfronteerd gaan worden met forse budget overschrijdingen van bijna 75 procent.”

Net als Transparant Deurne haalt OGD de meerkosten van de tunnel aan als voorbeeld van hoe snel iets aanzienlijk meer kan gaan kosten dan begroot is. “De aanleg van de spoortunnel heeft reeds een beslag gelegd op 10 miljoen euro extra kosten, circa acht procent van onze totale begroting van de gehele gemeente. Dat terwijl we honderden Deurnese kinderen nog altijd in een bedrijfsgebouw op een industrieterrein laten turnen met risico’s op veiligheid en we kinderen na 9 jaar uitstellen nog altijd met bussen naar een gymvoorzieningen vervoeren. Een simpelere doorrekening laat zien dat we snel spreken over tientallen miljoenen euro’s”, aldus Munsters.

‘Deurne wordt een maatje groter’
Bij de andere partijen heerst minder pessimisme over de begroting en wordt vooral gekeken naar de uitdagingen die er voor onze gemeente liggen en welke zaken daarvoor absoluut noodzakelijk zijn. Bram van Neerven van DOE! haalt daarbij het motto aan: ‘Deurne wordt een maatje groter’. Dat is volgens hem ook hard nodig: “De fractie spreekt regelmatig met mensen die ten einde raad zijn. Die niet weten wat ze nog meer zouden moeten doen om een woning in onze gemeente te bemachtigen.”

Wethouder Marjan Vrijnsen-De Corte zegt dat de bedoeling is dat Deurne er in de periode van 2022 tot 2030 meer dan 2000 woningen bij krijgt: “We zorgen voor een divers aanbod, zodat alle woningzoekenden aan bod kunnen komen. Maar woningen bouwen is niet alleen ‘stenen stapelen’. We moeten ook het levendige karakter van onze gemeente blijven versterken.” Iets waarvan Peter Eijsbouts benadrukt dat de VVD dit een belangrijk punt vindt: “Het gaat ook om de leefbaarheid en ook om de mensen die in die huizen wonen. Enkel ‘stenen stapelen’ zonder cement is geen stevige basis voor een gezonde en prettige samenleving.”

Toekomstig verkeersaanbod
Zo’n groeiende gemeente moet volgens Eijsbouts ook qua mobiliteit goed zijn berekend op de toename van het aantal inwoners. Hij is blij met de voorgenomen verbetering van het openbaarvervoer en de aanleg van de spoortunnel en een snelfietspad, maar vindt dat er ook aan automobilisten moet worden gedacht: “Omdat er nog steeds een fiks aantal van onze inwoners afhankelijk is van de auto om op hun werk in de regio te komen, roepen wij de wethouder op om zeker de wegen van en naar Deurne te verbeteren en geschikt te maken voor een toekomstig verkeersaanbod.”

Wethouder Helm Verhees bevestigt dat Deurne goed bereikbaar moet blijven en dat onze gemeente in de regio een bijzondere positie heeft: “Binnen de Metropool Regio Eindhoven (MRE) zijn we daarom nu één van de groei- en kerngemeenten. De komende jaren werken we daarom samen met de regio aan het verbeteren van de regionale infrastructuur voor auto, fiets en het openbaar vervoer. De doorfietsroute op het traject Deurne-Helmond is hier een goed voorbeeld van. In 2025 maken we stappen met de daadwerkelijke realisatie van deze fietsroute.”

Gelijke kansen
Andere belangrijke aandachtspunten in de begroting zijn volgens zowel de politieke partijen als het college verduurzaming en gezondheid. Deurne heeft de ambitie om in 2030 tot 49 procent minder CO2-uitstoot te veroorzaken. Volgens wethouder Tom Oomen gaan we daar in 2025 de eerste resultaten van zien: “Denk bijvoorbeeld aan het installeren van laadpalen, het actieplan zon op dak of verder onderzoek naar grootschalige opweklocaties voor zonne- en windenergie en naar de haalbaarheid van zonnecarports.”

Voor wat betreft de gezondheid van de inwoners van gemeente Deurne wordt volgens wethouder Riny van Rinsum gefocust op een aantal acties die de grootste impact hebben en waarbij de inwoner centraal staat. “We hebben bijzondere aandacht voor de gezondheid van onze jeugd en jongeren én dat al onze inwoners gelijke kansen krijgen. Samen met verschillende partners werken we samen aan de gezondheid en zelfredzaamheid van senioren. En samen met de gemeenten om ons heen werken we aan hernieuwde Wmo-contracten”, aldus Van Rinsum.

Foto: gemeente Deurne

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen