Na jaren van de ene na de andere vertraging is het gedeelte van de provinciale weg N270 tussen Deurne en de grens met Limburg sinds vrijdagmiddag officieel in gebruik genomen. De reconstructie duurde langer door bezwaren van omwonenden, vermeende aanwezigheid van vleermuizen, verweer tegen de kap van bomen en de stikstofproblematiek.
Gedeputeerde Stijn Smulders van de provincie Noord-Brabant, wethouder Helm Verhees van gemeente Deurne en directeur Jan-Willem Brandwijk van uitvoerder Strukton openden de vernieuwde weg vrijdag. Na een samenkomst in Café Dennenlucht aan de Langstraat werd iets verderop, vlakbij de N270, een insectenhotel onthuld als openingshandeling.
Dodenweg
Omdat de N270 één van de gevaarlijkste provinciale wegen is in Brabant werd in 2017 al het plan opgevat door de provincie en gemeente om het gedeelte tussen Deurne en de Limburgse grens aan te pakken. Er vonden op de weg veel, soms dodelijke, ongelukken plaats. Dat kwam doordat de snelheid gemiddeld hoog lag en er veel onveilige kruispunten met zijwegen waren. Daarnaast kwamen ook veel opritten direct op de hoofdrijbaan uit.
Verder voldeden de bestaande bushaltes niet meer aan de eisen voor bijvoorbeeld toegankelijkheid en maakten landbouwvoertuigen gebruik van de hoofdrijbaan. Ook ondervonden omwonenden geluidshinder van het verkeer. Tot slot voldeed de aansluiting van de weg bij de Walsberg niet meer aan de huidige richtlijnen voor verkeersveiligheid.
Vertragingen
Genoeg redenen om het gedeelte van de N270 op de schop te gooien en veiliger te maken, maar ook genoeg hobbels in de weg van het project die telkens voor vertraging zouden zorgen. Dat begint in 2018 met de bezwaren van omwonenden die twijfels hadden over de uitvoering van de plannen. Zij vreesden voor onveilige situaties door vrachtwagen- en landbouwverkeer op de nieuwe en verbrede parallelwegen. Ook hadden zij zorgen over mogelijke geluids- en trillingshinder.
Drie jaar lang probeerden de elf bewoners van de Langstraat om hun bezwaren vertaald te krijgen in een aantal aanpassingen in het reconstructieplan, maar in maart 2021 oordeelt de Raad van State dat er geen redenen zijn om verder onderzoek te doen naar de zorgen en suggesties van de omwonenden.
Bomenkap
Dan blijkt in 2022 dat voor de aanpassingen aan de weg 220 bomen langs de N270 moeten wijken, samen nog eens 1,3 hectare van het Walsbergse bos. Dat voornemen kon rekenen op weerstand van Stichting Boombelijd, die via de rechter afdwong dat de kap van de bomen niet mocht plaatsvinden voordat er grondiger onderzoek werd gedaan. Ook wilde de natuurbelangenvereniging dat er als compensatie op zijn minst evenveel nieuwe bomen zouden worden geplant als er werden gekapt.
Uiteindelijk werden Boombelijd en de provincie het eens en werd besloten dat voor de 210 bomen die zouden verdwijnen, er op andere plekken in de gemeente Deurne 210 stuks terugkwamen. Voor de 1,3 hectare van het Walsbergs bos werd afgesproken dat die werd gecompenseerd door uitbreiding van het Zandbos met 1,3 hectare.
Beschermde diersoort
Vleermuizen zijn in 2023 de vertragingsfactor bij de reconstructie van de N270. In verband met de mogelijke aanwezigheid van de dieren moesten er schermen worden neergezet en werd zelfs een compleet transformatorhuisje verplaatst. Vleermuizen zijn in Nederland een beschermde diersoort, die je niet mag verstoren, verjagen of waarvan je de verblijfplaats mag slopen. Later bleek dat er toch geen vleermuizen in het transformatorhuis hun onderkomen hadden en werd het gebouwtje alsnog gesloopt.
De laatste extra vertraging werd veroorzaakt in 2023 door de stikstofproblematiek. Hierdoor moesten de werkzaamheden opnieuw een half jaar stilgelegd worden voor nader onderzoek. De uitkomst hiervan was dat het werk toch door kon gaan als er onder meer elektrische en schonere fossiele machines werden ingezet.
Afgelopen zomer werd het weggedeelte meerdere weekenden volledig afgesloten voor verkeer om telkens drie dagen en nachten non-stop door te kunnen werken aan de N270. In juni was het de laatste keer dat de weg een heel weekend dichtging en in september werd het gedeelte tussen de Deurne en de grens met Limburg nog één keer een nacht afgesloten voor de allerlaatste werkzaamheden.
Lees ook: Nieuwsdossier – Reconstructie N270
Foto’s: Strukton/provincie Noord-Brabant/Harold van der Burgt