3.2 C
Deurne
zaterdag 23 november 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneSpoortunnel Binderendreef wordt bijna 10 miljoen duurder; totale kosten nu geschat op...

Spoortunnel Binderendreef wordt bijna 10 miljoen duurder; totale kosten nu geschat op 23.975.000 euro

Dat de spoortunnel bij de Binderendreef in Deurne duurder zou worden door gestegen bouwkosten werd begin september al duidelijk. Toen werd er nog gesproken over ‘aanmerkelijk hogere lasten van circa 135.000 euro – lineair aflopend vanaf 2028 – per jaar’, maar nu heeft wethouder Helm Verhees ook het concrete bedrag genoemd: 9.825.000 euro meer dan de oorspronkelijke begroting van 2021.

Van de bijna 10 miljoen extra zal zover het er nu naar uitziet circa 8 miljoen door Deurne zelf opgehoest moeten worden. De Metropool Regio Eindhoven (MRE) heeft toegezegd dat zij het subsidiebedrag wel procentueel gaan ophogen, maar de provincie wil niet meebetalen aan de meerkosten. Noord-Brabant neemt alleen van de oorspronkelijke 13 miljoen 60 procent voor haar rekening en gemeente Deurne 40 procent.

Aanvullende subsidies
“Op de aanvraag van de MRE is inmiddels positief beschikt. De formele beschikking is nog niet ontvangen. Van de provincie Noord Brabant is op 5 september een schriftelijke afwijzing ontvangen op de aangevraagde, aanvullende subsidie, met als motivering dat de oorspronkelijk toegekende subsidie een maximum betrof”, legt wethouder Verhees uit. “Voor dit project wordt dus tot nu toe voor 53,4 procent subsidie toegekend. We zijn nog in gesprek met partijen voor aanvullende subsidies.”

De fractie van Transparant Deurne heeft raadsvragen gesteld over de mate waarin gemeente Deurne moet bijdragen aan de meerkosten: “Als gemeenteraad hebben we gekozen voor een tunnel aan de Binderendreef. Dat is een feit. Maar belangrijk hierbij is dat dit besluit genomen is in de vooronderstelling dat de gemeente bijdrage slechts zo’n één vijfde van de totale financieringskosten zou beslaan. Inmiddels is dit bijna de helft! Zonder de zekerheid dat het hierbij blijft!”

Open en eerlijk
Ook hekelt de partij de omslachtigheid waarmee de wethouder de meerkosten bekend heeft gemaakt: “Noch in de raadsinformatiebrief, noch in de commissievergadering kregen we enige uitleg over dit bedrag. We moesten gissen naar het totaal, we moesten zelf gissen naar de afschrijftermijn. Waarom is de gemeenteraad van Deurne hier niet gewoon open en eerlijk over geïnformeerd op 10 september?”

De tijd dringt ondertussen voor het al zeven jaar slepende hoofdpijndossier, want Prorail wil dat de gemeente uiterlijk 1 november aantoont dat de kosten voor de aanleg van de tunnel zijn gedekt. “Dit besluit heeft Prorail nodig om de aanbestedingsprocedure te kunnen opstarten. Indien dit besluit niet voor 1 november wordt genomen, zal realisatie tijdens de eerstvolgende treinvrije periode niet haalbaar zijn”, zegt wethouder Helm Verhees.

Mes op de keel
In het geval dat de aanleg van de tunnel tijdens die treinvrije periode (TVP) niet kan plaatsvinden, valt mogelijk niet alleen de steun van de MRE weg, maar komt de hele toekomst van het project op het spel te staan. “Daarmee komt tevens de voorwaarde voor de toegekende MRE subsidie, inhoudende dat het gehele project voor eind 2030 gereed en financieel afgerond is, in gevaar. Een nieuwe TVP kan waarschijnlijk pas jaren later toegewezen worden”, aldus Verhees.

Transparant Deurne vindt dat de gemeenteraad hiermee met de rug tegen de muur wordt gezet, omdat de raad nu door het college wordt voorgesteld om heel korte termijn in te stemmen met een investeringskrediet voor de kostenverhoging. “De gemeenteraad van Deurne krijgt het mes op de keel gezet. De raadsvergadering is op 29 oktober en de deadline is 1 november”, zegt Transparant Deurne.

Echte probleem
Dat de kosten hoger uitvallen in deze tijd zal volgens de partij weinig mensen verbazen. “Het echte probleem is dat het risico hiervan voor 80 procent bij de gemeente Deurne ligt; oftewel 250 euro extra voor iedere inwoner, baby’s meegerekend.”

De fractie van Transparant Deurne maakt zich ook zorgen over de financiële positie van Deurne omdat er naast de spoortunnel nog een aantal prijzige projecten lopen: “We lezen hoe het voorstel gedekt wordt, maar we lezen niets over de gevolgen van de gemeentelijke financiën? Gezien de forse investeringen de komende tijd van onder andere de schaalsprong, een nieuw zwembad, maar ook de tegenvaller op de Soemeersingel.”

Lees ook: Nieuwsdossier – Spoortunnel Binderendreef

Foto: gemeente Deurne

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen