Leden van de Rabobank kunnen vanaf maandag 5 oktober weer clubs en verenigingen in hun regio steunen met Rabo ClubSupport. De bank wil hiermee het belang van deze organisaties in de lokale samenleving benadrukken en ze ondersteunen. Hoeveel een vereniging ontvangt, hangt af van het aantal stemmen dat deze krijgt van de Rabobank-leden.
Ook DMG (Deurne Media Groep) doet mee aan de actie en hoopt op jouw steun. Bij de lokale omroep van de gemeente Deurne zijn elke dag van het jaar, 24 uur per dag ongeveer veertig vrijwilligers bezig om de regio Deurne te voorzien van lokaal nieuws en entertainment via radio, tv en de nieuws-website.
Verbindende factor
“We zijn een vrijwilligersorganisatie met ondertussen al een aardige bekendheid en een groot bereik in de regio. DMG wil graag de gemeenschap nog beter informeren en nog meer een verbindende factor zijn tussen andere verenigingen en clubs en dat kost geld”, vertelt DMG-voorzitter Iwan Gijsbers zaterdagochtend in een interview op DMG Radio in het programma Deurne Draait Door.
Subsidie
Een lokale omroep in Nederland krijgt een wettelijk vastgesteld minimum subsidiebedrag. Dit bedrag dat per gemeente wordt vastgesteld op basis van het aantal huishoudens in die gemeente, wordt door het Rijk gestort in het gemeentefonds zodat een gemeente hiermee de subsidie voor hun lokale media kan bekostigen. Sommige gemeenten geven bovenop die minimale subsidie nog extra financiële steun, dit verschilt sterk per gemeente.
Nieuwe apparatuur
Gijsbers legt uit: “Wij krijgen ook die wettelijk minimale subsidie die voor lokale omroepen is vastgesteld en daar zijn we heel blij mee, maar als je daar de vaste lasten als huisvesting, communicatieverbindingen, onderhoud van de apparatuur en dergelijke vanaf trekt, kom je onder de streep uit op een paar honderd euro per jaar die je overhoudt. Investeringen in nieuwe apparatuur en nieuwe mediaontwikkelingen kun je daar dus niet mee financieren. Een actie als Rabo ClubSupport is voor ons dus van wezenlijk belang. We runnen de omroep met een vrij klein budget als je het afzet tegenover andere lokale omroepen. We moeten er dus extra hard voor werken om over genoeg financiële middelen te beschikken.”
Naamsbekendheid
Uit een onafhankelijk onderzoek naar de prestaties van lokale omroepen in de Peel, dat in 2017 is uitgevoerd door de gemeente Helmond bleek dat de bereikcijfers van DMG vooral op radio en online boven verwachting waren en uitstaken boven die van omringende omroepen. “We zijn goed op weg met DMG, de naamsbekendheid is groot en steeds meer organisaties weten ons te vinden voor samenwerking of publiciteit. Maar gelukkig zien ook steeds meer ondernemers de kracht van DMG als lokaal medium om hun klanten te bereiken. Als publieke omroep mogen wij reclame brengen op onze kanalen en dankzij het vertrouwen en de steun van die lokale adverteerders kunnen we bij DMG goed vooruit. Daarnaast is alle financiële ondersteuning natuurlijk heel erg welkom. Een actie als Rabo ClubSupport is bijvoorbeeld een prachtig initiatief waarmee je kunt laten merken dat je ook DMG een warm hart toedraagt”, besluit voorzitter Iwan Gijsbers.
Rabo ClubSupport heette voorheen de Rabobank Clubkas Campagne. In 2019 deden 480 clubs mee met die actie van Rabobank Peelland Zuid. Dit jaar kan door Rabobank-leden gestemd worden van 5 tot en met 24 oktober. In november worden de cheques uitgereikt aan de verschillende clubs en verenigingen.