Elektrische bussenbouwer Ebusco uit Deurne is vrijdag met de eerder aangekondigde claimemissie van 36 miljoen euro gestart. Hiervoor worden 43,85 miljoen nieuwe aandelen uitgegeven met een prijs van 0,8209 euro per stuk. Voor elke drie bestaande aandelen kan worden ingeschreven op één nieuw aandeel.
“Ebusco gaat door een zeer moeilijke fase. Een succesvolle afronding van de claimemissie is daarom cruciaal voor Ebusco om het Turnaround Plan succesvol te implementeren en het vertrouwen in Ebusco als bedrijf voor al onze stakeholders te herstellen”, zegt CEO Christian Schreyer van de Deurnese busfabrikant.
Derde van emissie gedekt
Oprichter Peter Bijveld neemt voor 5 miljoen euro deel aan de claimemissie, waarbij hij 3,5 miljoen euro aan schulden omzet in aandelen. Verder zetten ook ING en VDVI hun leningen van respectievelijk 1 en 0,5 miljoen euro om in aandelen. Heights Capital Management heeft zich voor een bedrag van 6 miljoen euro gecommitteerd en gaat akkoord met een herstructurering van een converteerbare obligatie van 36,8 miljoen euro. Daarmee is volgens Ebusco ongeveer een derde van de claimemissie gedekt
Ook zou het Chinese bedrijf Gotion interesse hebben om aandelen te kopen waar geen andere kopers voor zijn. Gotion levert al jarenlang batterijen aan Ebusco en de twee bedrijven kondigden vrijdag aan om meer te gaan samenwerken in een strategisch partnerschap. Ruim 26 procent van de aandelen van Gotion zijn in bezit van Volkswagen, die daarmee de grootste aandeelhouder is in het bedrijf.
Lees ook: Ebusco gaat partnerschap aan met Chinese batterijleverancier Gotion
“We zijn dankbaar dat we van een aantal van onze bestaande aandeelhouders diverse indicaties hebben mogen ontvangen van interesse om te participeren in de claimemissie, in combinatie met de steun van Heights en Gotion’s voornemen om aandeelhouder van ons bedrijf te worden”, aldus Schreyer van Ebusco.
Nog eens 25,5 miljoen
Ook als de uitgifte van nieuwe aandelen slaagt is de bussenbouwer nog niet uit de geldzorgen. Volgens de gegevens uit de prospectus die als toelichting bij de aandelenuitgifte is verstrekt, staat dat Ebusco naast de 36 miljoen uit de claimemissie nog eens 25,5 miljoen euro nodig heeft. Het bedrijf heeft achterstallige schulden en boetes voor te late leveringen. Daarnaast is er een achterstand met betrekking tot bepaalde betalingen aan de Belastingdienst.
Vorige week meldde Ebusco dat het bedrijf in elk geval met één klant een schikking overeengekomen is. Hierdoor is de busfabrikant niet meer verplicht om 76 Ebusco 3.0-bussen te leveren, die het bedrijf niet op tijd kon produceren. Daarnaast zijn de bijbehorende contractuele boetebedragen flink verlaagd en kunnen deze in termijnen worden betaald.
Ebusco moet er in zien te slagen dat het voor het einde van de handelsdag op 19 november de 36 miljoen bij elkaar heeft, anders wordt de emissie ingetrokken. “Ik ben nu ruim twee maanden CEO van Ebusco en mijn overtuiging over de kwaliteit van de producten van Ebusco, onze mensen en de kracht van de onderliggende marktfundamenten is in de loop van de tijd alleen maar gegroeid”, besluit topman Christian Schreyer.
Foto: Ebusco