Een auto niet krijgen, terwijl je wel hebt betaald. Of een auto vol mankementen krijgen. Een groep autokopers is woedend over de handelwijze van MVS Auto in Deurne. Sinds januari zijn bij de politie twaalf aangiften gedaan. Mensen vinden dat ze zijn opgelicht. Contact met de eigenaar was volgens hen niet meer mogelijk. De eigenaar zelf zegt op vakantie te zijn geweest en wil het allemaal uitleggen.
In het onderzoek dat Omroep Brabant deed in samenwerking met DMG zijn zeven verhalen bekend geworden. Niet iedereen wil daarmee in de publiciteit. Drie gedupeerden durven het aan om hun verhaal te delen. Eentje blijft liever anoniem. De huisbaas van het bedrijf, Tonny Nooyen, geeft aan dat hij wil dat MVS uit zijn pand vertrekt. Volgens hem is er al twee maanden geen huur betaald. “Het bedrag loopt op en hij heeft niets meer laten horen”. Volgens hem heeft op 1 augustus een gesprek met de eigenaar plaatsgevonden: “We hebben hem aangeboden het bedrijf te helpen ontruimen.”
“We hadden er vertrouwen in dat het goed zat.”
Een stel uit Liessel zegt 7.750 euro kwijt te zijn. Ze kochten in januari van dit jaar een auto bij MVS. Een fijne zaak, dachten ze, want ze hadden er al eerder een auto gekocht. “Nooit een probleem mee gehad. Ik had er dus ook nu vertrouwen in dat het goed zat.”
Ook Remco en Nikki Ritskes dachten een mooie auto uitgezocht te hebben. “We willen een gezin stichten en wilden een auto erbij”. Ze kochten voor 3.000 euro hun tweede wagentje. Maar beide jonge stellen hebben de auto nooit ontvangen.
“Andere garage heeft alle auto’s teruggehaald omdat ze het niet vertrouwden.”
Sterker nog: ook de inruilauto van het stel uit Liessel is verdwenen. ”De eigenaar had aangeboden om hem op te halen voor ons. Hij stond op de inrit en we konden hem regelmatig niet meer zelf starten. We dachten, wat fijn dat hij dat voor ons wil doen.” Maar nu is dus ook hun inruilauto verdwenen.
Bij Remco en Nikki wordt het verhaal nog meer bizar. Nikki kwam de auto die ze nooit ontvingen tegen na een zoektocht op internet. Maar dan bij een andere garage, waar de auto inmiddels opnieuw was verkocht. “De mensen daar vertelden dat MVS auto’s voor hen mocht verkopen omdat ze zelf geen ruimte meer hadden. Nu hebben ze alle auto’s teruggehaald omdat ze het niet meer vertrouwen. Ze hebben onze auto verkocht, zonder te weten dat hij al was verkocht. We hebben nu geaccepteerd dat we ons geld niet meer terugkrijgen.” Omroep Brabant heeft dit verhaal geverifieerd bij de garage. Die zegt dat MVS de rekeningen niet meer betaalde. Ze hebben toen 35 auto’s bij MVS weggehaald. Ook de auto die het stel uit Liessel heeft gekocht, is door de andere garage te koop gezet.
“Elke week moet ik er een liter olie bijgooien.”
De gedupeerden vertellen dat het ze niet meer lukte om met de eigenaar in contact te komen. Op de deur hing een briefje dat het bedrijf wegens vakantie gesloten is. Een zoektocht op internet levert een vonnis op. Het bedrijf stond al eens voor de civiele rechter. Die bepaalde dat MVS tekort is geschoten in het naleven van een koopovereenkomst, nadat een koper had geklaagd over een auto vol mankementen.
Een auto vol mankementen is iets waar Daniëlle van den Haterd uit Deurne ook mee kampt. In maart kocht zij bij MVS een auto. “Hij reed heel fijn en zag er erg mooi uit. Ik dacht: nu rijd ik ook in een fancy auto.” Maar de auto bleek erg veel olie te gebruiken en reparatiepogingen via MVS draaiden volgens haar op niets uit. Nu heeft Daniëlle een grote jerrycan in de gang staan. “Elke week, als ik wat heb gereden, moet ik er een liter olie bijgooien”, vertelt ze boos.
“Ik vertel nooit meer iets persoonlijks.”
Volgens het stel uit Liessel begint de eigenaar van het bedrijf bij de aankoop heel joviaal. “Ik had mijn eerste auto daar gekocht met ons pap. Die is in november vorig jaar overleden. Toen ik dat vertelde, vond hij dat zo erg. Hij zou goed voor ons gaan zorgen. Hij praatte vol lof over mijn vader. Je praat over je vader en wordt dus tegelijkertijd opgelicht. Emotioneel snijdt dat door mijn ziel.”
Het vertrouwen is flink aangetast bij de mensen die zeggen te zijn gedupeerd. “Vooral omdat het zo snel ging”, zegt Nikki. “Ik vertel nooit meer zoiets persoonlijks”, zegt het stel uit Liessel. “Dat was best dom.”
“Ik wist niet dat ik toestemming nodig had om op vakantie te gaan.”
Vraag blijft: Waarom? Het bedrijf zit op een zichtbare plek in Deurne. Door klanten zo te behandelen, luid je zelf toch het einde van je bedrijf in? Een gesprek met de eigenaar biedt niet veel duidelijkheid. Volgens hem was hij gewoon met vakantie en worden al deze gevallen netjes opgelost. “Maar als jullie me kapot willen schrijven, ga je gang.” Volgens de gedupeerden en de huisbaas was het bedrijf vijf weken dicht. “Ik wist niet dat ik om toestemming moest vragen om op vakantie te gaan”, zegt de eigenaar boos.
Volgens de eigenaar moesten mensen lang wachten op hun auto omdat deze nog aan een APK onderworpen moesten worden. “En soms moet je achteraan in de rij aansluiten. Er heeft pas nog een artikel in de krant gestaan. Ga geen zeven weken voor de zomervakantie nog om een APK vragen, want dat lukt gewoon niet meer.” De eigenaar geeft aan contact te hebben gehad met de advocaat van twee gedupeerden en dat hij dacht dat men er wel uit zou komen. “Jullie hebben zeven verhalen, ik verkoop ruim 1400 auto’s per jaar.”
Met de andere garage en de huisbaas zegt hij een zakelijk conflict te hebben. Wat betreft de huisbaas, zegt de eigenaar dat hij een tegenclaim heeft omdat hij werd geconfronteerd met hoge extra energiekosten en een lekkend dak. Hij zegt zelf ook weg te willen uit het pand. MVS Auto gaat volgens hem eind deze week weer open.
De politie laat weten de zaak in onderzoek te hebben. Volgens een woordvoerder moet er nog gekeken worden of die een strafrechtelijk vervolg krijgt of dat die door een civiele rechter moet worden afgehandeld.
Bron: Omroep Brabant Tekst: Alice van der Plas
Foto: Google Maps