3.9 C
Deurne
maandag 3 maart 2025
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneVoorbereidingen bedrijventerrein Brainport Oost kosten Deurne nu al drie ton

Voorbereidingen bedrijventerrein Brainport Oost kosten Deurne nu al drie ton

Er is nog geen schop de grond ingegaan en toch bedragen de kosten voor het toekomstige gezamenlijke bedrijventerrein van de vijf Peelgemeenten en gemeente Helmond nu al 1,8 miljoen. Alleen voor de voorbereiding in 2023, 2024 en 2025 moeten gemeenten Deurne, Asten, Gemert-Bakel, Helmond, Laarbeek en Someren elk in totaal 300.000 euro bijdragen.

Wethouder Tom Oomen van gemeente Deurne legt uit dat het gaat om uitgaven voor bijvoorbeeld de projectorganisatie, locatiestudie, principeschetsen, grondexploitatieberekening, milieuscan en externe advieskosten. Die zijn volgens hem noodzakelijk om te komen tot de oprichting van de beoogde samenwerking.

‘Belangrijke stap’
Afgelopen dinsdag hebben het college van burgemeester en wethouders van Deurne samen met de andere betrokken gemeenten een besluit genomen waarmee de voorgenomen medewerking aan de gemeenschappelijke regeling Regionaal bedrijventerrein (RBT) Brainport Oost is vastgesteld. “Het bevestigen van de intentie tot deelname aan de gemeenschappelijke regeling RBT Brainport Oost is een belangrijke stap om te komen tot het oprichten van een organisatie die de ontwikkeling van het Regionaal Bedrijventerrein gaat realiseren”, zegt wethouder Oomen.

In 2019 zijn de vijf Peelgemeenten en gemeente Helmond begonnen aan het project, samen met de provincie, het waterschap en de subregio Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE). Het doel is om een regionaal bedrijventerrein aan de oostzijde van Brainport te realiseren. Dit moet komen liggen in het gebied Lungendonk-Varenschut in de gemeenten Someren en Helmond.

Foodtech- en automotive-sector
Oorspronkelijk zou het gaan om een terrein van circa 150 hectare, maar dit is inmiddels teruggebracht naar ongeveer 100 hectare. Daar is straks plaats voor al bestaande bedrijven uit de Peel en de directe omgeving in Zuidoost-Brabant, die willen uitbreiden of hun bedrijf willen verplaatsen. De nadruk moet komen liggen op de zogenoemde maakbedrijven in voornamelijk de foodtech- en automotive-sector. “Het gros van deze bedrijven is direct of indirect verbonden aan het hightech ecosysteem van de Brainport en daarmee ook essentieel voor haar economisch succes”, verduidelijkt Oomen.

Voor de samenwerking wordt een gemeenschappelijke regeling opgezet met als deelnemers de gemeenten Deurne, Asten, Gemert-Bakel, Helmond, Laarbeek en Someren. Er wordt niet uitgesloten dat er eventueel nog met andere gemeenten wordt samengewerkt. “De gemeenschappelijke regeling biedt een expliciete mogelijkheid om afspraken te maken met andere gemeenten of de provincie over financiële bijdragen en ambtelijke ondersteuning aan de gemeenschappelijke regeling”, zegt Oomen. In de overeenkomst worden ook afspraken gemaakt over de manier waarop Brainport-Oost bijdraagt aan regionale doelstellingen.

Eindhoven en Geldrop
De gemeente Eindhoven heeft aangegeven graag bij te dragen aan de samenwerking, maar wil niet deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling zelf. Ook gemeente Geldrop-Mierlo zegt te willen bijdragen aan de samenwerking, maar het is nog niet duidelijk of dat is als deelnemer of samenwerkingspartner.

Een ambtelijke werkgroep gaat nu onder begeleiding van een extern bureau aan de slag om een ontwerp voor de gemeenschappelijke regeling en een bedrijfsplan op te stellen. Uiteindelijk beslist de gemeenteraad of aan de beoogde samenwerking wordt deelgenomen.

Eind november
Nadat de colleges van de samenwerkende gemeenten toestemming hebben gekregen, kan de definitieve regeling worden vastgesteld. Wanneer alle colleges vervolgens hebben ingestemd, kan de regeling waarschijnlijk eind november bekend worden gemaakt. Daarna kan worden begonnen aan het daadwerkelijk realiseren van Brainport Oost.

Foto: SIRIS

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen