16.7 C
Deurne
donderdag 3 juli 2025
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneVVV-directeur wil naamsbekendheid gemeente Deurne vergroten: ‘Genoeg om trots op te zijn’

VVV-directeur wil naamsbekendheid gemeente Deurne vergroten: ‘Genoeg om trots op te zijn’

Deurne heeft sinds dit jaar in de persoon van Antoine Beije een nieuwe directeur voor de VVV. De voormalig commercieel manager van Helmond Sport volgde Conny Heldens op, die er na 27 jaar mee stopte. In het eerste half jaar als boegbeeld van VVV Deurne heeft Beije al het een en ander voor elkaar gekregen. Zijn missie is om Deurne nog beter op de kaart te zetten: “Inwoners moeten trots zijn op hun woonplaats.”

Beije geniet naar eigen zeggen volop van zijn werk als directeur van VVV Deurne:  “In het begin was het nog een beetje zoeken hoe ik mijn functie het beste kon inkleden. Mijn voorganger had iets heel moois neergezet. Het is mijn streven om daarop voort te borduren.”

De Deurnenaar besloot dat het tijd werd voor een volgende stap. Zijn missie is om de naamsbekendheid van Deurne te vergroten en de rol van de VVV-vestiging te versterken: “Toen ik net begon, ging ik in gesprek met al onze vrijwilligers. Ik wilde mijn nieuwe collega’s natuurlijk leren kennen. Wat me opviel toen ik met alle VVV-gidsen sprak, was hoeveel kennis ze van het gebied hebben. Ik leerde een hoop nieuwe dingen over mijn geboorteplaats. Als geboren en getogen Deurnenaar ging er een wereld voor me open. Die informatie wil ik naar buiten brengen. Er is zoveel om trots op te zijn.”

Mooie rol
Als het aan Beije ligt, wordt er in Deurnese scholen uitgebreid stilgestaan bij de historie van de eigen woonplaats: “Het lijkt me te gek als er op school meer aandacht aan de geschiedenis van de eigen streek wordt besteed. Vroeger leerde ik op school over de Deltawerken en wat er tijdens de Gouden Eeuw in Amsterdam gebeurde. Over ons geboortedorp kregen we geen les, terwijl Deurne ook een rijke geschiedenis heeft. De VVV kan een mooie rol spelen bij deze informatieverschaffing.”

Niet alleen de streekgeschiedenis mag volgens Beije in de schijnwerpers gezet worden. Ook de VVV zelf kan wel wat meer aandacht gebruiken, stelt hij: “Voor mensen onder de veertig jaar is de VVV minder of niet bekend. Daar wil ik verandering in brengen door meer naar buiten te treden en door nog meer onder aandacht te komen via social media. De rondleidingen van onze gidsen moeten hierbij ook gaan helpen. De eerste reacties op hun geschiedenislessen zijn alvast positief.”

Bustour
Bij een pilot met basisschool De Bron bleek dat e rondleidingen langs de historie van Deurne in de smaak vielen. Daarom wil Beije dit verder uitbouwen: “Ik denk erover na om dit project verder uit te rollen richting de natuur van de Peel. Er valt zoveel te leren en vertellen over dit mooie gebied.”

De Deurnenaar is momenteel in gesprek met organisaties, stichtingen en bedrijven om te kijken of er een bustour voor basisscholen in de gemeente opgezet kan worden om natuurgebied de Peel te bezoeken. “Zo ontdekken leerlingen op jonge leeftijd meer over hun geboorteplaats en worden ze nog enthousiaster over Deurne. Hoe mooi zou het zijn als de jeugd reclame gaat maken voor hun eigen dorp? Ik geloof er heilig in dat zulke geschiedenislessen goed zijn voor de maatschappij. Mensen worden nog trotser op hun geboorteplaats en dat is geweldig”, aldus Beije.

Doortrekken
De VVV-directeur probeert op meerdere manieren naar verbinding te zoeken: “Ik wil bedrijven uit Deurne met elkaar in contact brengen. Veel organisaties weten niet eens van elkaars bestaan af, terwijl ze in hetzelfde gebied opereren. Als lokale ondernemers hun producten bij elkaar bestellen, is dat goed voor de lokale middenstand. De eerste resultaten van deze samenwerkingen zijn alvast positief, dus dat wil ik graag verder doortrekken.”

Netwerken is iets waar Beije veel energie uit haalt: “Je moet mij niet de hele dag op kantoor laten zitten, want dat is echt niets voor mij. Ik treed graag naar buiten om bedrijven, verenigingen, besturen en organisaties met elkaar te verbinden en te helpen waar nodig.”

Foto: Antoine Beije/Josanne van der Heijden

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen