4.3 C
Deurne
donderdag 25 april 2024
Home- DeurneWeek van de Stenen Winkel; idee van Deurnese Marian Bekkers helpt lokale...

Week van de Stenen Winkel; idee van Deurnese Marian Bekkers helpt lokale ondernemers

Om lokale ondernemers met een fysieke winkel te steunen, wordt van 8 tot en met 14 mei De Week van de Stenen Winkel gehouden. Het idee voor de actie die dit jaar voor de tweede keer wordt gehouden in Nederland en België, komt van de Deurnese onderneemster Marian Bekkers.

Al jaren had ze het plan voor een week die winkeliers in het zonnetje zet. Vooral na de coronatijd voelde ze dat extra aandacht voor de lokale winkels noodzakelijk is. Initiatiefneemster Marian Bekkers heeft in Deurne haar eigen retail-adviesbureau Kooplust. Met haar bedrijf adviseert ze al meer dan 10 jaar zelfstandige winkeliers.

Leefbaarheid
Ze legt uit dat heel wat stenen winkels het de afgelopen jaren moeilijk hebben gehad. Tijdens de lockdowns in coronatijd waren er nog wel acties die zich richtten op lokaal winkelen, maar die namen daarna weer af. “Terwijl die fysieke winkels juist ontzettend belangrijk zijn voor de leefbaarheid van steden en dorpen”, zegt Marian Bekkers.

Extra aandacht
Tijdens De Week van de Stenen Winkel doen de winkeliers iets bijzonders voor hun klanten; uiteenlopend van een cadeautje bij aankoop tot het verloten van verschillende prijzen. Ook John Kuijpers onderschrijft het belang van de actieweek. Hij heeft al jarenlang een witgoed-speciaalzaak in de Molenstraat in Deurne. “Een hele week is er extra aandacht voor alle klanten die graag winkel in en winkel uit gaan. Die graag door een dorp of stad lopen, die lokaal in de ‘echte’ stenen winkels kopen. Die denken aan de lokale ondernemer.” Kuijpers legt uit dat de klanten die bij hem in de zaak komen, blij worden van advies, en deze raad ook opvolgen. “Die je opbellen met een vraag, omdat ze weten dat ze bij jou goed geholpen worden”, vertelt de ondernemer.

Proeven of aanraken
Centrummanager Peter Thijssen in Deurne ziet diezelfde meerwaarde van de stenen winkels: “Ze maken de steden en dorpen waar we wonen een stukje mooier. Winkelen met je favoriete shopmaatje, producten zien, proeven of aanraken, geholpen worden door een goed advies; het kan allemaal in de winkels in jouw buurt.”

Rode loper
Bij de actieweek zijn de deelnemers in Deurne te herkennen aan de rode loper en een feestelijke ballonnenzuil voor de deur. “In de winkels is het een feestje en danken ze hun klanten voor het lokaal kopen. Iedere ondernemer doet dat op zijn eigen manier. Dit bijvoorbeeld met het aanbieden van iets lekkers of met een speciale aanbieding of korting”, zegt Thijssen.

Verstopte stenen
Daarnaast worden er tijdens De Week van de Stenen Winkel iedere dag drie stenen in verschillende winkels in het centrum verstopt. Door middel van hints op Facebook en Instagram met hashtag #Das mooi Deurne kan je de verstopte stenen elke dag vinden in de drie winkels. De vinder krijgt een prijs of korting aangeboden van de betreffende winkelier.

Waardebonnen
In het centrum staan in de actieperiode ook vier zuilen waarin klanten de kassabon van een aankoop bij één van de deelnemende winkels kunnen deponeren tijdens De Week van de Stenen Winkel. Je maakt dan kans op één van de drie Goodie Bags met waardebonnen van de deelnemende winkels ter waarde van 450 euro. De winnaars worden op dinsdag 16 mei gebeld door de Centrummanager.

Foto: Josanne van der Heijden

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen