“A, b, c!”, roepen de jongste toeschouwers van de voorstelling ‘De Lievdesbrief van de kooning’. Dankzij een liedje gezongen door de spelers van Wizzel is hun abc weer opgefrist. Het nieuwe toneelstuk van de Deurnese Theatergroep, dat zondag in première ging, zorgt voor plezier én stimuleert lezen en schrijven.
Deze eerste voorstelling is in Den Draai in de Zeilberg, het thuishonk van de club. Op zijn Wizzels begint de uitvoering al in de foyer. Een Vlaamse dame kondigt aan: “Dit is geen theater, maar een opera. Weten jullie wat dat is?” Ze zingt een hoge, lange noot. De aanwezige kinderen zingen haar na.
Zo gaat het de hele voorstelling door. Het publiek, jong en oud, wordt betrokken bij het verhaal. Dat speelt zich deels af in een vervallen opera waar ‘Man’ en ‘Teau’ , goudkleurige standbeelden, de vertellers zijn. Voor de oplettende toeschouwer: samen vormen zij ‘manteau’, ofwel een onderdeel van de toneellijst.
Liefde voor taal
“Ik heb het toneelstuk geschreven speciaal voor kinderen van vier tot zeven jaar, maar het moet ook leuk zijn voor ouders en opa’s en oma’s”, vertelt regisseuse Sam Brosens achteraf. “Vandaar dat ik er verwijzingen naar operaliederen en literatuur in heb verwerkt.”
Het valt de Vlaamse Brosens al enkele jaren op dat kinderen niet meer goed kunnen schrijven en dat ze het belang van correct spellen niet inzien. Daarom maakte ze deze voorstelling. “Ik wil hiermee laten zien dat lezen en schrijven leuk is en ik wil de liefde voor taal aanwakkeren.”
Dat doet ze door Koning Lier, een knipoog naar King Lear van Shakespeare, verliefd te laten worden op operazangeres Agatha Christina, een verwijzing naar schrijfster Agatha Christie. De koning schrijft een liefdesbrief naar de zangeres, maar deze staat vol fouten, zoals: ‘Ik wil je verassen’ in plaats van ‘verrassen’.
Europapa als operaversie
Hierdoor slaat hij de plank mis en verdwijnt Agatha uit zijn leven. Hij is verdrietig. De kinderen in het publiek, die worden aangesproken met ‘onderdanen’, leven met hem mee. Ze proberen te wijzen waar ze naartoe is gegaan.
Omdat de spelers midden tussen het publiek staan, is de wisselwerking groot. “Het was wel spannend hoe dit zou uitpakken”, zegt de regisseuse. “Het is de eerste keer voor Wizzel om op deze manier te acteren. Je moet zorgen dat iedereen goed zichtbaar en hoorbaar is. De personages trekken het publiek dan mee in het verhaal.”
Het lijkt goed te werken, te meer omdat de voorste rijen uit banken bestaan waar alleen kinderen zitten. Maar ook de meeste volwassenen doen mee als er iets van hen gevraagd wordt. Zo is het liedje ‘Europapa’ omgevormd tot een operaversie. Man en Teau zingen: ‘Opera-a, blijf hier tot ik doodga!’ Het publiek zingt het volgende refrein mee.
Struinen door boeken
Zoals het in een sprookje betaamt, komt alles goed. De helpers van de koning gaan naar de bibliotheek om daar antwoorden te vinden in de vele boeken die er staan. Met gebruik van zinnen uit die boeken schrijven ze een liefdesbrief in naam van de koning die wel het gewenste effect heeft.
‘De Lievdesbrief van de Kooning’ speelt nog vier keer in de regio: op zondag 20 oktober in Het Kwartier in Asten, op 27 oktober in het Cultuurcentrum Deurne, op 3 november in De Kastanje in Liessel en op 10 november in ’t Brandpunt in Helmond. Aanvang van alle voorstellingen is om 14.30 uur.
Kaartjes zijn verkrijgbaar via www.theatergroepwizzel.nl. Voor de voorstelling in het Cultuurcentrum kan men terecht op: www.ccdeurne.nl.
Foto’s: Harold van der Burgt