Begin deze maand was er bij de medewerkers van de kringloopwinkel in Deurne nog opluchting toen bleek dat de rechter vond dat er niets mis was met de omgevingsvergunning en de tweedehandszaak gewoon open mocht blijven. Die vreugde is ondertussen al flink weggeëbd omdat de winkel nu met een nieuwe uitdaging wordt geconfronteerd; juist op de dagen dat de zaak geopend is, mogen er geen goederen worden aangeleverd door bezoekers.
“We waren natuurlijk blij met de uitkomst van de rechtszaak, maar een week later kregen we een brief van de gemeente binnen met een hele lijst van dwangsommen”, zegt voorzitter John van den Bersselaar van Stichting Kringloopwinkel Deurne.
Flinke bedragen
De bedragen liegen er niet om. “Duizend euro per week als we ons niet strikt houden aan de winkelindeling, 500 euro per keer als mensen buiten de aangewezen dagen spullen aanleveren en 500 euro per week als er geen verkeersregelaars zijn”, vertelt Van den Bersselaar. “Stel dat we al die boetes een maand lang krijgen, dan kunnen wel inpakken en meteen de deuren sluiten.”
Zowel de vrijwilligers van de kringloopwinkel als de bezoekers begrijpen niet waarom het de stichting zo moeilijk wordt gemaakt. “Je begint je af te vragen of de gemeente ons hier eigenlijk wel echt wil hebben. Aan klanten moet ik nu bij hun bezoek vertellen dat ze op dat moment geen spullen kunnen afgeven. Dat is net zoiets als dat je naar de supermarkt gaat en je de lege flessen en kratjes niet mag inleveren”, zegt Van den Bersselaar.
“Dan ga je toch niet koelbloedig een lijst met dwangsommen sturen en ons met een kluitje in het riet sturen. Net als eerdere keren ontbreekt de menselijke factor in de communicatie van de gemeente weer volledig.”
Volgens de voorzitter van de stichting is het inlevertijdstip van goederen nog nooit eerder een punt van discussie geweest: “Het is juist logisch dat mensen dat tegelijk doen met een bezoekje aan onze zaak. Nu moeten ze daar weer op een ander moment voor terugkomen, waardoor je meer verkeersbewegingen krijgt en wij en onze klanten meer tijd kwijt zijn.”
De gemeente liet eerder in een reactie weten dat het erkent dat de kringloopwinkel belangrijk is voor veel inwoners: “Daarmee vinden we het van belang om deze voor Deurne te behouden. Ook het gegeven dat de kringloopwinkel een goed doel steunt is voor ons van belang.” Van den Bersselaar betwijfelt of dat echt zo is: “Dan ga je toch niet koelbloedig een lijst met dwangsommen sturen en ons met een kluitje in het riet sturen. Net als eerdere keren ontbreekt de menselijke factor in de communicatie van de gemeente weer volledig.”
Verkeersregelaars
Dat er nog een aantal zaken niet helemaal zijn zoals de omgevingsvergunning voorschrijft, erkent ook Van den Bersselaar: “Maar dan heb je het echt over de dingen waar eigenlijk niemand last van heeft.” De stichting heeft om de eigenaren van de omliggende bedrijven tegemoet te komen voortaan verkeersregelaars in dienst en wanneer de winkel geopend is, worden er pylonen geplaatst om te voorkomen dat bezoekers op de grasstrook hun auto’s naast de weg parkeren. “Daarnaast spreken we klanten ook aan als ze toch ergens parkeren waar dat niet is toegestaan”, legt Van den Bersselaar uit.
De gemeente bevestigt dat de kringloopwinkel voldoet aan de parkeernorm, zoals deze in Deurne is vastgesteld: “We hebben meerdere malen bij de kringloopwinkel gecontroleerd. We zien dat het tijdens openingstijden inderdaad druk is, maar dat er geen excessen, onveilige of niet toegestane situaties zijn.”
“We mogen nog geen lampje of vaasje op een tafel zetten.”
Wat Van den Bersselaar vooral steekt, is dat de zaak met tweedehands spullen in Deurne volgens hem als enige in Nederland zo minutieus onder de loep ligt: “Andere kringloopwinkels hebben bijvoorbeeld helemaal niet de regel dat 75 procent van de artikelen uit meubels moet bestaan. Bij Een Aarde in Asten is dat bijvoorbeeld slechts 10 procent. Daarnaast moeten de meubels bij ons strikt gescheiden staan van alle andere spullen. We mogen nog geen lampje of vaasje op een tafel zetten.”
‘Kille tegenwerking’
Ook de starre manier waarop de gemeente zich opstelt, stuit de medewerkers van de Deurnese winkel tegen de borst. “Wij doen ons best om voor een goed doel een mooie zaak neer te zetten, die door hergebruik van spullen ook nog eens bijdraagt een duurzame samenleving. En wat krijgen we er voor terug? De ene na de andere kille tegenwerking”, verzucht Van den Bersselaar. “Waarom niet gewoon op een menselijke manier in gesprek gaan met elkaar om tot oplossingen te komen?”
De stichting heeft nu acht weken om ervoor te zorgen dat alle punten die de gemeente aan hen heeft gecommuniceerd, in orde worden gebracht. “Dit is aan niemand meer uit te leggen. Wij snappen het niet en onze klanten al helemaal niet. Die vragen ons: ‘waar is die gemeente in hemelsnaam mee bezig?’. Het antwoord moeten wij hen helaas schuldig blijven”, besluit Van den Bersselaar.
Foto’s: Kringloopwinkel Deurne/Frans Vogels