17.5 C
Deurne
dinsdag 23 september 2025
ANIM-DMG-2
Home- DeurneStem op DMG bij Rabo ClubSupport; een kijkje achter de schermen met...

Stem op DMG bij Rabo ClubSupport; een kijkje achter de schermen met Ivo Boudewijns

De hele maand september bracht DMG tijdens Rabo ClubSupport een aantal interviews met verschillende vrijwilligers om je een kijkje krijgt achter de schermen te geven bij de lokale omroep van Deurne. Deze dinsdag is het de laatste dag dat je jouw stem uit kunt brengen op DMG via de app van de Rabobank of via de website van de Rabobank.

De reeks interviews met medewerkers van DMG sluiten we af met tien vragen voor de algemeen coördinator van de omroep.

Wie ben je?
“Mijn naam is Ivo Boudewijns. Ik ben 55 jaar oud en ben opgegroeid in Deurne. Na een periode van 12 jaar voor studie en werk in Utrecht te hebben gewoond, ben ik daarna teruggekeerd naar het mooie Deurne. Daar woon ik ondertussen al weer 25 jaar met veel plezier.”

Waarom moeten mensen op DMG stemmen bij de Rabo ClubSupport?
“Onze omroep draaiende houden kost vele malen meer dan de jaarlijkse subsidie die we krijgen. Voor ons is het altijd een soort sport geweest om met weinig geld toch een zo goed mogelijk product te leveren. Daarnaast kunnen we rekenen op gulle sponsors en weten ondernemers in de gemeente ons goed te vinden wanneer ze met reclame hun klanten willen bereiken.”

“Daar zijn we heel dankbaar voor, maar daar moeten we wel elke dag goed voor presteren. Wanneer onze radiozender minder goed beluisterd wordt of onze nieuwswebsite minder bezoekers trekt, worden die minder interessant voor adverteerders. Dat betekent dus dat we 24 uur per dag en zeven dagen per week scherp moeten zijn en de lat hoog moeten leggen om te kunnen overleven.”

“Die druk om goed te presteren, is denk ik wel één van de belangrijkste factoren die heeft gezorgd voor het succes van DMG. Dat heeft er onder meer toe geleid dat DMG Radio kan rekenen op meer dan 60.000 luisteraars per week en dat onze website maandelijks meer dan 400.000 keer wordt bezocht. Onze medewerkers zijn aan de ene kant heel erg gedreven om hun steentje bij te dragen aan die bijzondere prestaties en aan de andere kant ook heel trots op wat we samen hebben bereikt. Met een stem op DMG bij Rabo Clubsupport geef je ons wat extra financiële steun, zodat wij nog weer meer mooie dingen mogelijk kunnen maken.

Wat doe je allemaal bij DMG als vrijwilliger?
“Als algemeen coördinator en eindredacteur ben ik verantwoordelijk voor een groot aantal uiteenlopende taken, die uiteindelijk allemaal te maken met zorgen dat alles bij DMG zo goed mogelijk verloopt. Ik zorg daarbij voor de aansturing en begeleiding van alle medewerkers. Dat betekent dus veel vergaderingen, zowel intern als extern, maar ook dingen als zorgen dat alle apparatuur goed werkt of gewoon een keer de studio afstoffen.”

“Daarnaast heb ik nog veel neventaken, zoals het verzorgen van de volledige radioprogrammering van DMG Radio. Je kunt me horen als stem in alle jingles en promo’s, die ik ook produceer. Ook maak ik vrijwel alle commercials die we uitzenden en regel ik het beheer van de muziekdatabase, de uitvoering van de muziek- en commercialplanning en het ontwikkelen van nieuwe programmaconcepten en winacties.”

“Daarnaast geef ik de bestuursleden en de technische- en commerciële medewerkers ondersteuning als dat nodig. Ook schrijf ik per week zo’n 35 artikelen voor onze nieuwswebsite en redigeer alle content. Tot slot zijn het verzorgen van de grafische vormgeving en het onderhouden van de website onderdeel van mijn takenpakket.”

Hoeveel tijd steek je per week in het werk voor DMG?
“Eigenlijk ben ik 24 uur per dag stand-by. Mijn werktijden zijn erg afhankelijk van wat er op dat moment nodig is. Gebeurt er iets dat acuut op de website moet komen, dan kan dat ook ’s avonds laat of midden in de nacht zijn. Hetzelfde geldt voor technische storingen. Als er veel te doen is, kan het aantal uren wel oplopen tot veertig of vijftig uur per week.”

“Veel daarvan is vrijwilligerswerk, maar door de gezamenlijke subsidie die DMG, Dit is Helmond en SIRIS krijgen van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, kan ik nu gelukkig ook wekelijks een aantal uren betaald worden ingezet. Daarmee kunnen we zorgen voor nog meer waarborging van de continuïteit en kwaliteit.”

Waarom heb je gekozen om je juist voor DMG als vrijwilliger in te zetten?
“Ik werk al mijn hele leven in de mediawereld. Omdat ik van mijn hobby mijn werk heb weten te maken, voelt wat ik dagelijks doe dus ook niet als werk. In het verleden was ik werkzaam bij mediabedrijven als Veronica, BNR Nieuwsradio, Omroep Brabant, Omroep Rijnmond, HOT Radio en Radio Decibel. Ook heb ik consultancywerk gedaan voor verschillende radiozenders in binnen- en buitenland, zoals 3FM, Radio 1, Qmusic, Studio Brussel, MNM, Bayern 3, Radio Zu en Cidade FM.”

“Die nationale en internationale mediawereld klinkt misschien heel interessant en dat is het ook zeker, maar ik heb altijd de droom gehad om juist een omroep op te zetten in mijn eigen leefomgeving. Dat begon al in mijn middelbareschooltijd. In de periode van 1983 tot 1988 had ik een eigen piratenzender. Van daaruit is eigenlijk mijn drive ontstaan om een goeie lokale omroep neer te zetten voor Deurne, om inwoners op verschillende gebieden zo goed mogelijk te voorzien in hun behoeften.”

“Vanaf de start van DMG was ik al op de achtergrond actief voor de radiovormgeving. Toen ik weer in Deurne kwam wonen, vroeg de toenmalige voorzitter van de omroep of ik vanuit mijn professionele achtergrond één en ander voor DMG kon betekenen. In 2013 zijn we daarmee gestart en nu ruim 12 jaar later kunnen we constateren dat dit best aardig gelukt is.”

Wat is het leukste dat je bij DMG tot nu toe hebt meegemaakt?
“Het mooiste is om te ervaren dat mensen waarderen wat wij als omroep dagelijks doen. Of het nou gaat om e-mails en appjes met complimenten over artikelen die we hebben geschreven of telefoontjes van luisteraars die onze radiozender waarderen en ons de hele dag aan hebben staan.”

“Als je als DMG-redacteur iemand belt voor een interview en die zegt meteen: ‘jullie doen het geweldig goed en zijn altijd heel snel met het nieuws’, dan weet je dat mensen onze inzet op prijs stellen. Ook op andere manieren krijgen we veel complimenten, die voor ons bevestigen dat we op de goede weg zitten. Dat geldt ook voor wanneer je DMG Radio overal aan hoort staan; in de auto naast je bij het stoplicht, in elke winkel, fabriekshal en zelfs het gemeentehuis en ziekenhuis.”

“Verder zijn de speciale projecten altijd mooi om in goede banen te leiden. De locatie-uitzending afgelopen jaar tijdens het jubileum van ZSV was bijvoorbeeld een enorm karwei om goed te regelen of onlangs nog Movie Saturday tijdens De Nacht van het Witte Doek en de verschillende crowdfundingsacties die we mede hebben opgezet.”

“Begin dit jaar werden we verrast door CV De Heikneuters met het nieuws dat DMG de Henk Beekman Memorial kreeg. Die onderscheiding reikt de carnavalsvereniging jaarlijks uit aan personen of organisaties die zich belangeloos inzetten voor de samenleving in de Sint Jozefparochie en daarbuiten. Dat is dan wel heel bijzonder dat je als lokale omroep spontaan wordt gekozen voor zo’n erkenning.”

Wat moeten mensen weten over DMG waar je van denkt dat ze dat nu misschien nog niet weten?
“Om een goed mediaproduct te kunnen maken, moet je allereerst heel goed weten waar precies behoefte aan is bij de inwoners van je verzorgingsgebied. We hebben dat voor DMG gedetailleerd in kaart gebracht met verschillende onderzoeken. Op basis daarvan hebben we beleid opgesteld en de positionering van DMG binnen de mediamarkt bepaald. Voor al onze uitingen hebben we gedetailleerde procedures afgesproken zodat we samen een consistent en uniform product leveren op professioneel niveau.”

“Dat gaat best ver en loopt uiteen van welke muziek er op de radio wordt gedraaid tot hoe onze nieuwsartikelen moeten worden geschreven. Zelfs de manier waarop we onze naam en telefoonnummers uitspreken en schrijven, zijn vastgelegd. Bij DMG maken we ook gebruik van zogenoemde ijkpersonen. Dat zijn in ons geval Ben en Yvonne. Twee fictieve mensen die het middelpunt van onze doelgroep vertegenwoordigen en waar we alles van weten. Van wat ze eten tot wat voor auto ze rijden of welk tv-programma ze leuk vinden. Dat helpt ons om onze focus scherp te houden op de behoeften van onze lezers, luisteraars en kijkers.”

Wat zijn jouw ideeën voor de toekomst bij DMG en wat is jouw rol daar in?
“We zijn als omroep voortdurend in ontwikkeling. Dat maakt het voor ons als medewerkers ook zo interessant. Er is telkens weer een nieuwe uitdaging. Op technisch gebied gaan we komende tijd ook weer een stap vooruit maken met de start van een tv-kanaal dat 24 uur per dag uitzendt. Daarvoor gaan we binnenkort onder andere de studio voorzien van AI-gestuurde webcams die alles tijdens de uitzendingen heel dynamisch in beeld kunnen brengen.”

“Ook willen we nog meer investeren in samenwerkingen met andere organisaties en initiatieven in onze gemeente. Op die manier kunnen we elkaar enorm versterken. Voor ons is die verankering in de samenleving heel belangrijk. Als lokaal nieuwsmedium kun je meer doen dan alleen informatie verspreiden. Regionale en nationale omroepen staan veel verder van hun gebruikers dan wij. Dat is juist een sterk punt van DMG, waar we gebruik van moeten maken.”

“Hetzelfde geldt voor de zogeheten hyperlokaliteit van het nieuws. Onze kracht is dat mensen weten dat als er iets bij hen in de straat gebeurt, ze bij ons kunnen lezen of horen wat er aan de hand is. Een lokale omroep is er om juist dat nieuws te brengen dat een Eindhovens Dagblad of Omroep Brabant te klein vinden. Inwoners van gemeente Deurne rekenen op ons voor de meest actuele informatie over hun eigen leefomgeving en niet iets dat tientallen kilometers verderop speelt. Die unieke functie willen we de komende jaren alleen nog maar beter uit gaan voeren. Daarbij zet ik me natuurlijk graag in om dit voor elkaar te boksen.”

Wat doe je verder nog in het dagelijks leven?
“Naast het werk voor DMG ben ik zelfstandig ondernemer. Ik spreek voice overs in die je kunt horen in commercials, documentaires en audiovormgeving bij verschillende radio- en tv-zenders. Verder verzorg ik music- en branding-consultancy voor radiostations in binnen- en buitenland en houd ik me bezig met ‘sound design’. Dat is de productie van geluidseffecten die vervolgens worden gebruikt in radiovormgeving, videogames, tv-series en films. Dit doe ik samen met een vriend in een eigen bedrijf, maar ook als freelancer voor een studio in Los Angeles.”

Wanneer kunnen we iets van jou horen, zien of lezen bij DMG?
“De artikelen die ik als redacteur schrijf, lees je dagelijks op de nieuwswebsite van DMG. Verder hoor je mijn stem in alle jingles en promo’s van DMG en in een aantal commercials. Samen met Ramon van Hoek maak ik elke zaterdagavond van 20.00 tot 24.00 uur op DMG Radio de Club Klassiekers Classic Mix. Hierin hoor je wekelijks vier uur lang ‘in the mix’ de lekkerste dancemuziek uit de tijd van de vroegere lokale discotheken als Apollo, Kwien, Freebird en Time Out.”

Foto’s: DMG/Dannis van der Heiden

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen