Bestuurders van de provincie Noord-Brabant hebben vorige week dinsdag het plan voor de herinrichting van de N270 tussen Deurne en Helmond vastgesteld. Met de aanpassingen moet de provinciale weg veiliger worden. Komende vrijdag worden het zogenoemde ontwerp-projectbesluit en de bijbehorende milieueffectrapportage (MER) gepubliceerd.
Om de plannen toe te lichten houdt de provincie op dinsdag 9 december een inloopbijeenkomst in Café Zaal Van de Putten aan de Milhezerweg 2 in Deurne. Tussen 19.00 en 21.00 uur kunnen mensen daar vragen stellen over het project. Ook kan je uitleg krijgen over hoe je een zienswijze kunt indienen als je het niet eens bent met de voorgenomen plannen.
Inhaalverbod
Hoewel de werkzaamheden voor de definitieve aanpassingen pas naar verwachting halverwege 2028 kunnen starten, worden er komend jaar al wel een aantal maatregelen genomen die de weg veiliger moeten maken. Op het stuk van de N270 dat door het Zandbos loopt, komt op verzoek van omwonenden een inhaalverbod. “Daarvoor plaatsen we een doorgetrokken streep”, meldt de provincie.
Daarnaast wordt er asfaltonderhoud uitgevoerd. “Dit gedeelte van de N270 is een betonbaan en heeft regelmatig spoedreparaties nodig. Om de weg veilig te houden tot de start van de reconstructie, gaan we dit gedeelte in 2026 aanpakken”, aldus de provincie. “We leggen een nieuwe asfaltlaag over de betonbaan heen. Ook aan het viaduct dat onder de Bakelseweg doorloopt, gaan we onderhoud uitvoeren in 2026. We brengen nieuw asfalt aan op de op- en afritten van dit viaduct.”
Lees ook: Nieuwsdossier – Reconstructie N270
Wanneer deze aanpassingen precies worden gerealiseerd, is volgens de provincie nog niet duidelijk: “We zijn nog in overleg met de gemeente Deurne over de planning van deze beide werkzaamheden. Deze worden afgestemd met andere projecten in de omgeving. We verwachten dat we de werkzaamheden in het voorjaar en in het najaar van 2026 kunnen uitvoeren.”
Verdubbeling aantal rijstroken
Omdat de N270 tussen Helmond en de Limburgse grens één van de onveiligste provinciale wegen van Nederland is, werd eerder al het gedeelte tussen Deurne en de Limburgse grens aangepakt. Komende jaren wordt het stuk tussen Deurne en Helmond onder handen genomen.
Met de aanpassingen willen de provincie en gemeenten Deurne en Helmond zorgen voor meer veiligheid en een betere doorstroming op de weg. “We verdubbelen het aantal rijstroken tussen de kruisingen met de Raktweg en de Raksteweg in Helmond. Langs de N270 leggen we een deel van de snelfietsroute tussen Helmond en Deurne aan. Dit doen we tussen de kruising met de N279 en de afslag naar de Helmondseweg in Deurne. Daarnaast verbeteren we de fietsstructuur langs de N270”, legt de provincie uit.
Groenstrook
Verder wordt het weggedeelte van de N270 dat door het Zandbos loopt, veiliger gemaakt met een scheiding van de rijbanen door een groenstrook. Ook wordt de opstelcapaciteit op drie kruisingen vergroot, zodat die meer verkeer kunnen verwerken en er daardoor minder files ontstaan.
De afslag naar Deurne-west bij het Esso-tankstation wordt zo aangepast dat ook daar een betere doorstroming ontstaat. “We veranderen het kruispunt met de Binderendreef in Deurne van een driesprong naar een viersprong en leggen een vrije rechtsafslag naar de Binderendreef aan”, meldt de provincie.
Geluid reducerend asfalt
Daarnaast wordt de invoegstrook vanaf de Binderendreef doorgetrokken tot de uitvoegstrook naar het viaduct Bakelseweg. Datzelfde gebeurt met de invoegstrook vanaf het viaduct Bakelseweg, die wordt doorgetrokken naar de kruising op de Binderendreef. “Dit maakt het uit- en invoegen op de N270 veiliger”, aldus de provincie. Tot slot wordt over het hele traject het oude wegdek vervangen door geluid reducerend asfalt.
Bekijk hieronder de videopresentatie over de aanpassingen aan de N270 tussen Deurne en Helmond.
Foto’s: provincie Noord-Brabant







