Deurne, ons dorp onder de rook van Eindhoven, huisvest sinds een klein jaar een bedrijf dat wereldwijd de enige is in zijn soort; Ebusco. Zij zijn voorloper op het gebied van de ontwikkeling en productie van elektrische stadsbussen.
Elektrische stadsbus
We schrijven 2012. In dat jaar kwamen volledig elektrische voertuigen nog niet voor in het Westers straatbeeld. Tesla was bezig met de ontwikkeling van een elektromotor en hierdoor raakte auto-ondernemer Peter Bijvelds geïnspireerd.
Hij verdiepte zich in de materie en toen hij er achter kwam dat China op het gebied van elektrisch stadsvervoer enorm voorloopt, besloot hij een bus te importeren. Reden dat hij stadsbussen nam als uitgangspunt, is dat deze steeds dezelfde ronde rijden en daardoor voorspelbaar zijn in verbruik.
Nadat er 180 aanpassingen waren gedaan om het voertuig geschikt te maken voor de Europese markt, presenteerde Bijvelds het resultaat op een beurs in Hannover.
Door de gevestigde orde werd hij uitgelachen. Het zou nooit wat worden, zo zeiden zij, want een bus is veel te zwaar om serieuze kilometers te maken op één acculading.
Zij zagen bezwaren, Bijvelds zag mogelijkheden.
Dat hij gelijk kreeg, bleek toen hij het in 2014 klaarspeelde om met een innovatiekrediet van 4,5 miljoen een lichtere bus te produceren. Deze bood plaats aan 90 personen en kon een afstand van 300 kilometer afleggen zonder te hoeven bijladen.
Dit wekte de interesse van de branchegenoten die hem eerder voor gek verklaarden. Ook zij zagen nu de mogelijkheden en het belang van elektrisch stadsvervoer, ook zij gingen zich bezighouden met de ontwikkeling van elektrische bussen.
Maar waar het voor hen net begon, was Bijvelds al jaren onderweg. En die voorsprong is tot dusver niet ingelopen.
Perfecte locatie in Deurne
Het bedrijf startte met twee medewerkers maar telt inmiddels tachtig personeelsleden en is nog steeds groeiende.
Toen de zaak in Helmond -waar het allemaal begon- uit haar voegen barstte, werd gezocht naar een alternatief. Het zoekgebied besloeg de driehoek ‘s-Hertogenbosch – Eindhoven – Tilburg, maar uiteindelijk kwam de bussenbouwer terecht op de Vuurijzer in Deurne.
Harm Keunen, Technisch Programma Manager bij het bedrijf en zelf woonachtig in deze plaats, vond in het voormalig pand van Oskomera de perfecte locatie voor het groeiende bedrijf. In april 2018 was er een eerste bezichtiging, een maand later verhuisde hij met zijn team en in september volgde de rest van het bedrijf.
Het pand blijkt perfect gepositioneerd te zijn, het ligt dicht bij de snelweg en op loopafstand van het station waardoor het goed bereikbaar is voor werknemers en andere betrokkenen.
Productie
In de beginjaren heeft Ebusco vijftig bussen geproduceerd, deze zijn allemaal gebouwd in China. De fabriek die deze taak op zich nam stond onder Australisch management, dat was een bewuste keuze vanwege de standaarden op milieugebied en arbeidsomstandigheden.
Nu het bedrijf zelf de beschikking heeft over een grote ruimte, kan de assemblage van de bussen ook daar plaatsvinden. En dat is maar goed ook want in de afgelopen periode is ‘de vloot’ meer dan verdriedubbeld en het einde is nog lang niet in zicht. De bussen werden door Qbuzz afgenomen en rijden inmiddels in Dordrecht en binnenkort ook in Groningen en Drenthe.
Ontwikkeling
Tijdens de open bedrijvenroute hebben we kennis kunnen maken met de groene Ebusco bus, dit is een eindproduct. Een betrouwbaar, comfortabel, volledig elektrisch stadsvervoersmiddel met een reikwijdte van 400 kilometer, iets dat de concurrentie nog niet kan leveren. Toch wordt er niet stilgezeten want er is altijd ruimte voor innovatie en de koper moet wat te kiezen hebben, aldus Harm Keunen.
Achter witte doeken wordt gewerkt aan de zogeheten ‘future bus’. Deze bus zal nóg meer energie terugwinnen dan zijn groene broer.
“Er is zoveel mogelijk maar we lopen constant tegen regelgeving aan. Voorschriften veranderen meestal trager dan ontwikkelingen gaan. Het is de kunst om de regels niet tegen je te laten werken, maar juist vóór je.”
Compromisloos bouwen
Ebusco is een jong bedrijf, omdat het nooit anders heeft gedaan dan het nu doet, kan het compromisloos bouwen aan het product dat het voor ogen heeft, maar ook hier is creatieve bedrijfsvoering geboden.
Leveranciers van onderdelen zijn veelal grote wereldspelers en zij staan niet meteen in de houding voor een klein bedrijfje. Het is dus de kunst om de focus te verleggen.
“We kiezen voor een open communicatie, want door branche-collega’s te inspireren vergroten we de vraag en dat geeft ons de mogelijkheid om over het onderdeel te beschikken dat we nodig hebben.”
Kennisoverdracht
Het delen van kennis is sowieso belangrijk voor het bedrijf, daarom werd een tool ontwikkeld die van afstand, live veel informatie kan uitlezen in de door Ebusco geleverde bussen. De data worden onder andere gebruikt voor scholing en doorontwikkeling.
Wat betreft kennisoverdracht heeft Harm Keunen naast een bedrijfsmatige ook een persoonlijke missie.
Hij wil de jeugd in Deurne en omgeving laten proeven aan techniek.
“Ik vind het mooi om hen te kunnen enthousiasmeren en daarnaast kunnen zij met hun open mind ook echt iets toevoegen aan het proces waarin wij als bedrijf zitten. Laat tachtig procent van wat ze zeggen onzin zijn, dan is de overige twintig procent zinvol.”
Keunen heeft het plan opgevat om gerichte opdrachten neer te leggen bij de verschillende middelbare scholen in Deurne.
Het Willibrord gymnasium -de school waar zijn zonen naartoe gaan- is hierin voorloper. Hier werd al een proefopdracht gedaan.
Idealen
Dat Ebusco een bedrijf is met idealen blijkt niet alleen uit het product dat er gemaakt wordt, maar ook uit de manier waarop naar personeel wordt gekeken. Toen het bedrijf in de kinderschoenen stond deed iedereen alles, maar met het groeien van het aantal werknemers en taken kan dit natuurlijk niet meer.
“We willen dat mensen doen waar ze goed in zijn”, vertelt Harm Keunen “Het komt wel eens voor dat sollicitatiegesprekken in het geheel niet gaan over de functie. Natuurlijk is kennis voorwaarde maar ik zoek vooral naar bepaalde karakters. Mensen krijgen hier veel vrijheden, daar moet je wel mee kunnen omgaan.”
De uitstraling van het bedrijf is ontspannen en informeel. Er wordt heerlijke koffie geschonken, vlak voor lunchtijd staan eitjes te koken en liggen vers fruit, broodjes en allerlei beleg voor het pakken.
Het bedrijf deed dit zo toen het nog maar uit een paar man bestond, maar nu daarvan allang geen sprake meer is, heeft de directie ervoor gekozen om deze standaard te handhaven, omwille van de sfeer die erdoor ontstaat.
De lunchbenodigdheden worden dagelijks vers geleverd door Plus Bouwmans. Ook voor andere zaken, zoals bijvoorbeeld catering, betrekt Ebusco bij voorkeur Deurnese ondernemers.
Werkgelegenheid
Naar verwachting zal het bedrijf binnen afzienbare tijd groeien tot 200 werknemers, het gaat niet alleen om hoogopgeleiden, maar ook om bijvoorbeeld productiemedewerkers.
“We hebben veel nieuwe mensen nodig. Uitdagingen te over, functies ontstaan in sneltreinvaart.” vertelt Keunen enthousiast “Er zijn bedrijven in Deurne die hebben aangegeven bang te zijn om hun goede personeel aan ons kwijt te raken. Wij willen graag mensen uit de directe omgeving in ons bedrijf en met de overspannen arbeidsmarkt zou het best kunnen dat enkelen de overstap maken. Het is een spannend product waar we aan werken. Persoonlijk denk ik dat je dit niet moet zien als bedreiging maar als wake-up-call voor je eigen bedrijf. Je moet onderscheidend blijven.”
Ebusco vestigde zich in Deurne, onder de rook van Eindhoven. De rook die zij graag zien optrekken door de overgang naar emissievrij stadsvervoer.