Het voorstel van CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch uit het Limburgse Panningen waarbij station Deurne de inspiratiebron was, is dinsdagmiddag 24 november met een ruime meerderheid van de Tweede Kamer aangenomen. In het plan van Amhaouch krijgen bewoners en ondernemers meer ruimte om hun eigen regionale treinstation op te knappen.
In het Verenigd Koninkrijk gebeurt dit al bij ongeveer 1000 stations. Een lokale organisatie koppelt daarbij bewoners en ondernemers aan overheden, vervoerders en spoorbeheerders. Amhaouch deed ook inspiratie op tijdens een werkbezoek in Deurne, waar onder leiding van Michel Lintermans het treinstation werd opgefleurd door allerlei initiatieven te ontwikkelen en daarbij zelfs een Engelse prijs in de wacht sleepten.
‘Adopteren’
Lintermans vindt het een goede ontwikkeling dat er nu ook nationaal ruimte komt voor dit soort initiatieven: “Het is mooi om te zien dat het werk dat we in Deurne hebben verricht andere mensen inspireert om dit in de rest van het land ook te gaan doen. Er zijn bij bewoners en ondernemers in heel Nederland veel goede ideeën en daarom zijn wij ook bezig met het opzetten van een landelijke organisatie die net als in het Verenigd Koninkrijk mensen helpt om hun station te ‘adopteren’. Het liefst zou ik wel zien dat de NS en ProRail in toekomstige samenwerkingen vooral een facilitaire rol aannemen zodat de ideeën voor mooiere stations optimaal tot ontwikkeling kunnen komen.”
Te veel regels
Het Kamerlid dat de motie indiende is ook blij dat zijn voorstel is aangenomen vertelt hij: “Op dit moment zijn er te veel regels en vinden bewoners bij de Nederlandse Spoorwegen en ProRail nog te weinig gehoor voor hun plannen. In Deurne is het uiteindelijk gelukt maar dat had veel voeten in de aarde. Het ontbreekt vaak nog aan erkenning en ondersteuning voor de bewoners en ondernemers.” Amhaouch verwacht dat saaie stations straks levendige plekken kunnen worden, met kunstwerken, moestuinen of een kiosk zoals in Deurne.
Nu het voorstel is aangenomen zal de verantwoordelijk staatssecretaris met vervoerders en ProRail om tafel moeten gaan om de huidige belemmeringen weg te nemen.
Foto: CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch
Lees ook:
Station Deurne als voorbeeld voor andere spoorwegstations in Nederland