Het zou volgens de organisatie een echt Zeilbergs dorpsfeest worden en dat werd vrijdag- en zaterdagavond bewezen met het nieuwe evenement Zeilberg op ’t Plein. Het neemt de plaats in van 9Zero, waar vorig jaar na twaalf edities de stekker uit werd getrokken. Vrijdag werd afgetrapt met het minifestival Vol Gas op ’t Plein en zaterdag kwam jong en oud samen tijdens Classics op ’t Plein, met optredens van onder meer La Vita en The Hillbilly Moonshiners.
Alle 750 beschikbare kaarten werden verkocht, wat volgens de organisatie wel aangeeft dat het nieuwe festival goed aansluit op de behoefte van het publiek in de Zeilberg.
Apollo
Waar op vrijdag artiesten als Ammar, Nelis Leeman en dj’s Stann, Kruzo, Slimshore en Djennse het Zeilbergse plein op zijn kop zetten, was zaterdag de beurt aan dj Ivan van Oosterhout om het feest op te starten. Met klassiekers uit de tijd dat de DMG-dj nog actief was als disc-jockey in het Zeilbergse Uitgaanscentrum Apollo, bracht hij het publiek alvast in de juiste stemming.
Tekst gaat verder onder de video
La Vita
Rond 21.30 uur stond de legendarische band La Vita op het podium, die in de jaren ’80 en ’90 ook vaak voor optredens te vinden waren in Apollo. De bezetting van de knotsgekke groep is voor een groot deel nog gelijk aan die van vroeger. Hoewel de originele frontman Gunner ondertussen geen deel meer uitmaakt van het gezelschap, weet Toetje dat op zijn eigen wijze goed te compenseren met de welbekende hilarische verkleedpartijen en toepasselijke feestnummers. Niet elke noot werd meer gehaald zoals vroeger, maar dat deerde het publiek totaal niet.
‘Special guest’
Na het optreden van La Vita stond een nog onbekende ‘special guest’ op het programma. Dat bleek Jan Witlox te zijn, die met zijn Hollandse liedjes het publiek goed aan het meezingen kreeg. De artiest had zelfs speciaal een nummer voor de Zeilberg gemaakt dat hij ten gehore bracht. Aansluitend trad Bart van Gijn uit Uden op, die bekend is van onder meer Holland’s got Talent. Met zijn donkerbruine stem bracht hij nummers van Elvis en Johnny Cash, die bijna niet te onderscheiden waren van de uitvoeringen door de originele artiesten.
‘Farmers-jasje’
Als klapstuk van de avond gaven The Hillbilly Moonshiners een concert. Met hun covers in een ‘farmers-jasje’ verrasten ze het publiek in de Zeilberg en bij het inzetten van hun versie van Thank God I’m a Country Boy wisten zowel de artiesten als de bezoekers van het festival definitief dat die avond het dak er af zou gaan.
De verschillende artiesten en bands wisten de sfeer er al snel goed in te brengen en het publiek vol overgave mee te laten zingen en feesten. Dit ondanks de beperking van het geluidsvolume, door een meting van de gemeente: harder dan 75dB was niet toegestaan. Om te controleren of er bij het festival onder die norm werd gebleven, had de gemeente in de kloostertuin een geluidsmeter geplaatst.
‘Erg weinig’
De organisatie geeft aan te snappen dat dit nodig is om geluidsoverlast te beperken, maar vindt 75 dB wel erg weinig voor een popconcert. “Je hoort de mensen boven de muziek uitkomen en de muziekervaring is duidelijk minder”, merkt dj Ivan van Oosterhout op. Ter vergelijking; bij een buitenevenement binnen de bebouwde kom mag door versterkte muziek in de gemeente Utrecht bijvoorbeeld maximaal een geluidsniveau van tussen de 80 en 95 dB geproduceerd worden. Niettemin kijkt de organisatie van Zeilberg op ’t Plein terug op een sfeervol en succesvol evenement.
Foto’s: Harold van der Burgt