0.6 C
Deurne
vrijdag 22 november 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneLiesselse basisschool De Zonnebloem en haar leerlingen figureren in filmproductie

Liesselse basisschool De Zonnebloem en haar leerlingen figureren in filmproductie

Het is herfstvakantie, maar op basisschool De Zonnebloem in Liessel lijkt het alsof het schoolleven gewoon doorgaat. Ouders brengen hun kinderen naar school. Op het schoolplein stunt een leerling met een bmx-fiets en dan ineens klinkt het: ‘Cut!’

We zijn aanbeland op de filmset van ‘Onderdak’, een Brabantse productie die gemaakt wordt door het Tilburgse Fabel Film. Het verhaal draait om het 10-jarige jongetje Nikita en zijn moeder Alla, die gevlucht zijn uit de Oekraïne.

Een nieuw thuis
Moeder en zoon proberen een nieuw thuis te vinden in Asten. Alla pakt al snel de draad op als pilates lerares, terwijl Nikita verwoede pogingen doet om vrienden te maken. De jongen heeft heimwee en worstelt met zijn nieuwe bestaan.

Voor de regisseurs en scriptschrijvers Maarten Sleegers en Anna Sherstiuk was het een logische keuze dat de film zou gaan over ontheemding en hoe je je kunt thuis voelen in een compleet nieuwe omgeving.

Sleegers woonde en werkte zelf jarenlang in het buitenland. “Ik was altijd bezig met te aarden op een andere plek. Hoe doe je dat?” De Oekraïense Sherstiuk kent het gevoel van toen ze vluchtte voor de oorlog en in Lierop terecht kwam.

De twee jonge talenten dienden hun filmverhaal in bij ‘Het Beloofde Land’. Dit is een ontwikkeltraject voor filmmakers van ScreentalentNL en het Nederlands Filmfonds. Hun film kwam door de selectie. Ze werden gekoppeld aan producent Pim van Gorp.

Leerlingen als figuranten
Zodoende is er vandaag een crew van zo’n dertig mensen aanwezig in en om basisschool De Zonnebloem. Daarnaast lopen er ongeveer veertig figuranten rond, leerlingen die zich hebben aangemeld om mee te doen. Sommige ouders hebben ook een rolletje zonder tekst.

Voor schooldirecteur Marieke Fourkioti was dat een voorwaarde die ze stelde toen Fabel Film haar vroeg hieraan mee te werken. “Ik zei meteen: ‘Dat doen we mits de kinderen ook deel kunnen uitmaken van de ervaring.”

In de lessen is aandacht besteed aan thema’s die de film raken, zoals: Hoe zorg je ervoor dat vluchtelingen zich thuis gaan voelen? “We hebben het gekoppeld aan de Kinderboekenweek die toevallig ‘Bij mij thuis’ als thema had.”

Drie, twee, één actie!
Vanmiddag kunnen leerlingen ervaren hoe het is om mee te spelen in ‘een echte film’, zoals ze zelf zeggen. Ze luisteren en kijken aandachtig naar de opnameleider. Die steekt zijn hand in de lucht en spreekt duidelijk door een megafoon: “Standby, here we go, drie, twee, één actie!”

De kinderen lopen, zoals op een normale schooldag, naar de ingang. Op het pleintje op de voorgrond showt een jongen zijn bmx stunts aan zijn vrienden. Het is de scène waarin Nikita, gespeeld door Martin Dytynyuk – zelf ook vluchteling – voor het eerst kennismaakt met zijn klasgenoten.

Het stukje doen ze nog een keer of drie over totdat de opnameleider tevreden roept: ‘Hebbuh!’ De jonge spelers waaieren uiteen en wachten tot ze weer in actie moeten komen. Begin volgend jaar, als de film ‘Onderdak’ uitkomt, kunnen ze een glimp van zichzelf opvangen op het bioscoopscherm.

Foto’s: Josanne van der Heijden

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen