3.4 C
Deurne
vrijdag 22 november 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- NeerkantTeam Van Kasteren finisht als eerste door goed navigatiewerk van Neerkantse Snijders...

Team Van Kasteren finisht als eerste door goed navigatiewerk van Neerkantse Snijders in Dakar Rally

Het team van Janus van Kasteren finishte dinsdag als eerste in de vierde etappe van de Dakar Rally door goed navigatiewerk van Marcel Snijders uit Neerkant. Truck # 600 startte als derde achter Loprais en Macik, maar wist door hun scherpe navigator de leiding in het truckklassement te heroveren.

De eerste 80 kilometer was het vooral ‘treintje rijden’ door het vele stof. Maar toen dat treintje de verkeerde kant op ging, was navigator Marcel Snijders de enige die wél wist waar het volgende tussenstation was.

Straftijd
Dat zou betekenen dat ze Macik ingehaald hadden. Toch bleek die ineens weer voor hun neus te rijden. ‘Die had minimaal één waypoint gemist en krijgt dus straftijd’, was de conclusie van het team van Van Kasteren. Hetzelfde zou gelden voor Loprais, die dan ook nog een straf krijgt van minimaal 15 minuten.

Bij de stop kwamen vijf trucks binnen 30 seconden binnen, maar doordat Janus daar als eerste was, mocht hij ook weer als eerste weg. Dat betekende geen stof in het vooruitzicht en dus plankgas door de duinen: “Net een achtbaan”, zegt Van Kasteren die als eerste finishte en veel tijd heeft goedgemaakt.

Eerste
Later kreeg het team te horen dat ze de laatste 25 kilometer geneutraliseerd zijn. Ongeacht de tijdcorrecties, staat dus vast dat het team van chauffeur Janus van Kasteren, monteur Darek Rodewald en navigator Marcel Snijders uit Neerkant eerste staat en goede zaken heeft gedaan voor het klassement.

Dat was ook nodig, want de dag ervoor tijdens de derde etappe ging een band kapot op het moment dat er viereneenhalve minuut voorsprong was opgebouwd. Het team had maandag nog meer pech: ook de slang van de stuurpomp ging kapot met als gevolg dat een reparatie en het bijvullen van de olie nodig waren en er daarna nóg een keer moest worden gestopt om de olie bij te vullen.

Stof
Door nog een tweede lekke band, werden de laatste 127 kilometer zonder reservebanden gereden en bleken de buggies een grote hindernis door het stof dat zij veroorzaakten. “Doordat die 20 minuten minder lang hoeven te wachten, kwamen wij door ons oponthoud achter de buggies terecht. Daardoor hebben we dat laatste stuk eigenlijk niet echt meer gas gegeven”, zegt Van Kasteren.

Foto: Iveco

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen