2.6 C
Deurne
donderdag 12 december 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneProvincie woest over kabinetsbesluit Delta Rhine Corridor; ‘Treinen met gevaarlijke stoffen blijven...

Provincie woest over kabinetsbesluit Delta Rhine Corridor; ‘Treinen met gevaarlijke stoffen blijven doordenderen’

De provincie Noord-Brabant is woest over het kabinetsbesluit wat betreft de Delta Rhine Corridor (DRC). Minister Hermans (Klimaat en Groene Groei) heeft donderdagavond bekendgemaakt dat het project wordt uitgekleed tot alleen waterstof- en CO₂-leidingen. Dat betekent dat er geen verandering komt in de vele goederentreinen die met gevaarlijke stofen door onder meer Deurne rijden.

De provincie en meerdere gemeenten vrezen dat hiermee een historische kans wordt gemist om meerdere grote opgaven tegelijk aan te pakken: het verduurzamen van de industrie, het vergroten van de veiligheid rond het spoor en het versnellen van woningbouw. “Dit besluit maakt het onnodig ingewikkeld om de grote maatschappelijke opgaven in Brabant aan te pakken”, aldus gedeputeerde Martijn van Gruijthuijsen van de provincie Noord-Brabant.

Ondergrondse verbinding
Het kabinet wil dat de ondergrondse verbinding van Rotterdam via Brabant naar Limburg en Duitsland, zich in eerste instantie beperkt tot waterstof- en CO₂-leidingen. Hoewel er nog ruimte is voor het later toevoegen van andere leidingen, blijft onduidelijk wanneer en hoe dit kan gebeuren. Er wordt geen jaartal genoemd en er komt ook geen organisatie die de leidingstrook gaat beheren.

Voor de cruciale elektriciteitskabels die eigenlijk in de corridor zouden komen, moeten nu nieuwe routes worden gezocht. Voor waterstof en CO2 moet de grond mogelijk al twee keer open. Een nieuwe route voor de elektriciteitskabels zorgt daarbovenop voor nog meer overlast dwars door de provincie. Dit besluit van de minister is wellicht goed nieuws voor de gebieden aan de uiteinden van de Delta Rhine Corridor, maar niet voor het veel grotere gebied daar tussenin.

Teleurstellend
De exacte route van de nieuwe ondergrondse leidingen staat nog niet vast, maar loopt naar verwachting via Bakel en komt dan in het buitengebied van de gemeente Deurne binnen. Vervolgens lopen de leidingen via de Walsberg en Zeilberg in zuidelijke richting, waarna ze Deurnes grondgebied verlaten richting Limburg.

“Het is positief dat er nu in ieder geval een besluit ligt over de waterstof- en CO₂-leidingen en aansluitingen voor Brabantse industrieclusters, maar we zijn er nog lang niet”, verzucht gedeputeerde Van Gruijthuijsen. “Samen met de andere zuidelijke provincies hebben we de afgelopen drie jaar veel tijd en energie in dit project gestoken en hebben we constructief meegedacht. We zijn zelfs alvast begonnen met het onderzoeken welke gevaarlijke stoffen samen door een extra buisleiding kunnen. Het is teleurstellend dat het Rijk deze inzet grotendeels negeert.”

Oplossing
De provincies Limburg, Zuid-Holland en Noord-Brabant hebben Den Haag met klem gevraagd om een bredere aanpak. “We roepen het kabinet daarom op om samen met de provincies een convenant te sluiten over de ammoniak- en de zogeheten multipurpose leiding voor andere gevaarlijke stoffen. Zo kunnen we alsnog tot een integrale oplossing komen die recht doet aan alle opgaven in onze regio’s”, aldus Van Gruijthuijsen.

Minister Hermans geeft in haar brief aan alternatieve routes te gaan zoeken voor de elektriciteitskabels. Ook stelt ze dat andere leidingen in de toekomst mogelijk alsnog kunnen worden toegevoegd aan de corridor, maar zonder concrete toezeggingen. De provincies hebben aangegeven dat ze ondanks hun teleurstelling over dit besluit, bereid blijven om mee te denken over een betere aanpak.

Foto: Pexels

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen