Om geld op te halen voor onderzoek naar kanker, beklimmen vier wielrenners uit Griendtsveen, Deurne en Overloon de Alpe d’Huez. Op donderdag 5 juni gaat dit team onder de naam ‘De Onverzettelijken’ de Franse berg op. De ploeg valt onder de categorie BIG Challenge Alpes d’Huzes en is momenteel bezig om sponsoracties op te zetten.
Het team ‘De Onverzettelijken’ bestaat uit Dore-Mieke Verrijt uit Deurne, Eric Verbrugge uit Overloon en Piet van Beek en Marco Buijs, die beide uit Griendtsveen komen. Ze besloten de krachten te bundelen om de uitdaging aan te gaan. “Het is lastig om je in te schrijven voor dit evenement, omdat het zo populair en de ruimte beperkt is. Op een gegeven moment stelde Dore-Mieke voor om als team mee te doen. Door ons samen in te schrijven voor de BIG Challenge kunnen we alsnog deelnemen”, legt Buijs uit.
De BIG Challenge is opgericht door wijlen Herman Houweling. Deze agrariër leed aan darmkanker en wilde geld inzamelen voor KWF om zoveel mogelijk mensen te behoeden voor de ziekte. De ‘BIG’ in BIG Challenge is dan ook een knipoog naar varkens. Houweling beklom de Alpe d’Huez toen hij ongeneeslijk ziek was en dat inspireerde heel veel mensen. Zo ontstond het platform waarin de agrarische en foodsector hun krachten combineren en elkaar versterken.
Eerbetoon
“We willen geld ophalen zodat er nog meer onderzoek gedaan kan worden om kanker te bestrijden”, zegt Buijs. “We hebben allemaal te maken met familieleden en naasten die zijn overleden door die vreselijke ziekte. Omdat we er alles aan willen doen om kanker de wereld uit te helpen, doen we mee aan de BIG Challenge Alpes d’Huzes. Als fervente wielrenners is de keuze voor de fiets eenvoudig.”
Er wordt al getraind voor de klim. Maar hoe bereid je je voor op het emotionele stuk? Als je de berg op bent en het besef komt dat deze tocht een eerbetoon is aan iedereen die je ontvallen is aan kanker? “Het wordt emotioneel zeker zwaar, maar je wordt gedragen door het momentum”, vertelt Van Beek. “Als je de klim maakt en alle kaarsjes langs de weg ziet staan, raakt dat je enorm. Elk vlammetje is een eerbetoon aan een overledene. Het mooie van de Alpes d’Huzes is dat je met nabestaanden en lotgenoten bent. Je draagt elkaar en ervaart ontzettend veel steun.”
Leed besparen
Voor de 72-jarige Van Beek is deelnemen aan Alpes d’Huzes een missie. Hij verloor heel veel mensen aan kanker: “Mijn vader overleed op slechts 45-jarige leeftijd aan deze ziekte. Dat is inmiddels 70 jaar geleden. Daarnaast ben ik ook mijn vaste fietsvriend Frans Mennen, broer, zus en schoonzus aan kanker verloren. Ik ga met een grote rugzak naar boven.”
Ook Buijs verloor veel mensen aan kanker: “Mijn moeder bijvoorbeeld en mijn zus Monique die veel te jong stierf. Ook verloor ik mijn neefje dat slechts veertien jaar oud mocht worden. Als er zoveel mensen je ontvallen in je directe omgeving sta je daar bij stil. Ik wil ervoor zorgen dat er meer onderzoek gedaan kan worden, zodat zoveel mogelijk mensen dit leed bespaard kan blijven.”
Streefbedrag
Er is gekozen voor de teamnaam ‘De Onverzettelijken’. Die naam is een eerbetoon aan de Deurnese fietsclub ’t Verzetje waartoe twee leden behoren. “Die groep mensen zet zich volop in voor onze strijd tegen kanker, dus wilden we hen ook in het zonnetje zetten. Daarnaast is ‘De Onverzettelijken’ een sterke naam. Het geeft aan dat we doorzetters zijn en tot het uiterste gaan”, stelt Buijs.
De tocht naar Frankrijk is voor Buijs geslaagd als hij zijn persoonlijke doelen en streefbedrag heeft behaald: “Mijn missie is om zes keer omhoog te gaan en om minimaal 5.000 euro op te halen. Als team willen we minimaal 20.000 euro binnenhalen, wat neerkomt op 5 mille per persoon.”
Worstenbroodjes
Van Beek geeft aan dat het geldbedrag niet alleen via collectes wordt ingezameld: “We hebben sponsoren aangeschreven en er staan een hoop activiteiten op de planning. Zo vindt er bijvoorbeeld op zondag 23 februari een spinningmarathon plaats bij Ames Sport & zorg in Deurne. Ook kun je van 9.00 tot 12.00 uur gebruik maken van de padelbaan en vindt er een poweryoga-sessie plaats. De opbrengsten gaan naar KWF.”
Daarnaast komt er een worstenbroodjesactie aan. “Het blijkt dat mensen sneller doneren als ze daar iets voor terugkrijgen. Door die worstenbroodjes te kopen, krijgen ze het gevoel dat ze ook echt wat bijdragen en dat hun geld ook echt op de juiste plek komt”, zegt Buijs.
Alles naar het goede doel
Alle inkomsten van de sponsoring en acties gaan naar kankeronderzoek. “We horen wel eens negatieve verhalen dat donaties niet op de juiste plek terechtkomen. Dat is het laatste dat we willen, dus vandaar dat we goed hebben onderzocht waar het geld heengaat. Alles komt ten goede aan het KWF. Als je doneert, komt het bij het goede doel terecht”, besluit Buijs.
Foto: De Onverzettelijken