11.7 C
Deurne
maandag 26 september 2022
Home- DeurneBaroef in Deurne blijft kijken naar kansen die wel mogelijk zijn

Baroef in Deurne blijft kijken naar kansen die wel mogelijk zijn

Na stijgende cijfers van besmette personen door het coronavirus, werd op 12 oktober de tweede lockdown afgekondigd door de regering. Opnieuw moesten alle horecaondernemingen hun deuren sluiten. Voor Baroef betekende dit dat ze niet één maar vijf van hun ondernemingen weer dicht moesten doen. Ondanks deze tweede tegenslag blijven ze bij Baroef kijken naar de kansen die wel mogelijk zijn om vooruit te blijven gaan.  

Baroef is drie jaar geleden ontstaan als merknaam voor de overkoepelende organisatie van Het Dinghuis, De Reizende man, Natuurpoort De Peel, D’n Borrel, The Ocean, Thuis Vieren en Kwartier ten Velde die allemaal gevestigd zijn in Deurne. Familiebedrijf van den Eijnden is 25 jaar geleden gestart met De Reizende man, een locatie voor het vieren van feesten. Van daaruit is het familiebedrijf gegroeid en hebben ze meerdere horecaondernemingen geopend met elk een eigen functie en doelgroep. De dagelijkse leiding van Baroef bestaat uit Bert en Leny van den Eijnden, Bart en Wendy van der Zwaan, Rob en Janien van Berlo en Angela van den Eijnden. Rob van Berlo, de schoonzoon van Bert van den Eijnden vertelt: “Met Baroef willen we ‘Tijd voor gezelligheid’ uitdragen naar de mensen voor elk van onze locaties.” 

Eerste lockdown
Tijdens de persconferentie in maart vertelde Rutte en voormalig minister Bruins dat alle horecaondernemingen diezelfde avond hun deuren moesten sluiten. “De eerste reactie ging samen met enkele woorden die de frustratie van het moment uitte,” vertelt Rob van Berlo in het lege restaurant van Natuurpoort De Peel dat ook het hoofdkantoor van het bedrijf is. “Het was drama en gaf onzekerheid, voornamelijk omdat het zo plotseling kwam. We hadden geen corona-noodplan klaarliggen. Binnen 24 uur hadden we tussen de 600 en 700 annuleringen. De moed zakt je dan wel wat in de schoenen”, geeft Rob aan. De opgelegde maatregelen zouden in de eerste instantie tot 6 april gelden en de vraag was dan ook voor Baroef hoe ze hiermee om moesten gaan en hoe ze hun mensen nu in gingen zetten. In de eerste week hebben ze veel dingen kunnen afwerken die er nog lagen. Maar enkele weken werden enkele maanden en het duurde uiteindelijk tot 1 juni voordat de horeca weer open mocht. “Ondanks dat hebben we veel werk kunnen verzetten tijdens deze maanden, en het bedrijf eens goed onder de loep kunnen nemen. Op een gegeven moment duurde het te lang, en wilden we weer aan de slag”, vertelt Rob van Berlo. 

Betrokkenheid
Baroef heeft 43 fulltimers in dienst en 66 werknemers met een nul-uren contract. “Wij zijn een bedrijf waarbij iedere werknemer belangrijk is, of je nu jassen ophangt of bedrijfsleider bent. Iedereen is nodig. We hebben iedereen door kunnen betalen tijdens de eerste lockdown, mede door gebruik te maken van de NOW-regeling. We wilde dat ons personeel binding met het bedrijf hield, maar ook de liefde voor het vak. Ze waren dan ook heel erg gemotiveerd om mee te werken aan de alternatieve werkzaamheden binnen Baroef. En het is een heel karwei om 43 mensen, 40 uur per week ineens andere dingen te laten doen dan ze normaal doen”, legt Van Berlo uit.

Baroef is een bedrijf dat betrokken is bij hun werknemers vertelt Van Berlo verder: “We houden bijeenkomsten met alle werknemers om zo de visie van het bedrijf te delen. Dit doet iedere afdeling ook regelmatig met hun eigen bedrijfsleider. Hierbij staan wij open voor de input van onze werknemers en geven wij ze de mogelijkheid om zichzelf bij te scholen binnen de horecabranche. Dit komt ook eer ten goede van het bedrijf en maakt het sterk.” 

Opening in zicht
Op 6 mei kondigde Rutte aan dat de deuren van de horeca weer open mochten met de nodige voorzorgsmaatregelen en een beperkt aantal bezoekers. “Vaak was dit onduidelijk en de details wisselden met regelmaat. We moesten steeds omschakelen omdat dingen snel veranderde. Denk hierbij aan het aantal personen dat toegelaten mocht worden, maar ook de ruimte. Wat is een ruimte? Heeft het deuren of hoeven die er niet in te zitten? Buiten de beperkingen om moesten we ook investeren om aan alle voorwaarden te voldoen. Voor D’n Borrel en The Ocean moesten er krukken komen. In de restaurants grotere tafels en dan nog een heleboel desinfectiegel, hiervan zijn de prijzen ook flink omhooggegaan. Maar we hebben gekeken naar het maximale dat mocht en het is bij al onze locaties gelukt om het beste eruit te halen”, vertelt Rob trots.

Andere sfeer
Toen de horeca op 1 juni om 12 uur weer open mocht speelde de weersomstandigheden op een gunstige manier mee. “We hebben veel profijt gehad van de goede nazomer, voornamelijk bij het Dinghuis en Natuurpoort De Peel. De sfeer was wel anders door de anderhalve meter afstand,” vertelt Rob. Doordat Baroef zich richt op verschillende doelgroepen binnen de horeca, ondervonden ze hoe mensen in alle leeftijdsklassen omgingen met de opgelegde aanpassingen. “Bij de restaurants was het eenvoudiger om alles onder controle en geregeld te krijgen, mensen konden op die manier goed rekening met elkaar houden. Bij de afdeling jeugd was het wat lastiger, het zit zo in het systeem van de mens om spontaan te reageren op elkaar, waardoor de anderhalve meter afstand soms wat in het geding kwam. Hier heb ik de jongeren wel op aan moeten spreken, ondanks dat ik het heel vervelend vond om te doen. Gelukkig kreeg ik er veel begrip ervoor terug”, geeft Van Berlo aan.

Tweede lockdown
Op 13 oktober kwam het kabinet tijdens de persconferentie met nieuwe, strengere maatregelen. Vanaf 14 oktober om 22.00 uur ging Nederland weer in een gedeeltelijke lockdown voor voorlopig vier weken. Dit betekende dat Baroef opnieuw de deuren moesten sluiten van hun horecaondernemingen. Deze keer zagen ze het aankomen vertelt Rob van Berlo: “We gaan er niet van uit dat het vier weken duurt misschien tot de Kerst, maar we zijn er bang voor dat het nog langer gaat duren. We zijn afhankelijk van wat de top van Nederland beslist.” Doordat Baroef de nieuwe maatregelen aan zag komen hebben ze zich er, na de ervaring van vorige keer al op voorbereid. “Omdat de eerste lockdown totaal onverwacht kwam, zaten we toen met de voorbereide reserveringen in de restaurants. En er kwamen nog extra onkosten bij omdat we etenswaren niet meer konden gebruiken.” Tijdens de eerste lockdown heeft Baroef ook gewerkt aan een corona-noodplan dat ze nu direct konden inzetten. Rob van Berlo licht toe: “Vorige keer konden mensen nog geen eten afhalen of laten bezorgen omdat we er niet genoeg op voorbereid waren. Nu wel, want als we iets doen, willen we het goed doen en geen half werk leveren.” Waar hij zich wel wat zorgen over maakt is de bijkomende verplichting vanuit de NOW 3 regeling: “We moeten al onze werknemers bij- of omscholing aanbieden. Hier hebben we als bedrijf geen inzicht in omdat de werknemers dit anoniem aan kunnen geven. Dit is best spannend want we willen niemand kwijtraken.” 

Nieuwe ontwikkelingen
Van Berlo geeft aan dat Baroef blijft kijken naar de kansen die wel mogelijk zijn binnen hun bedrijf tijdens de coronatijd: “We blijven in ontwikkeling en doen de dingen waar we goed in zijn. Dingen die Baroef en bijhorende horecaondernemingen, nu in de toekomst alleen nog maar versterken. Zo liggen er al nieuwe plannen om Natuurpoort De Peel verder uit te bereiden.” In 2020 heeft Natuurpoort De Peel het internationale keurmerk Green Key gekregen. Bedrijven met dit keurmerk gaan net een stap verder dan de normale wet- en regelgeving om het milieu te sparen, zonder dat hun gasten comfort en kwaliteit moeten inleveren. “Hier zijn we erg trots op. Zo willen we ook, met het aanbieden van onder anderen wandelingen, ons meer gaan inzetten op de gezondheid van mensen”, vertelt Rob. Bij de verschillende zaken van Baroef blijven ze de toekomst positief tegemoet zien: “Ja, we hebben een lel gehad en nu de tweede. Iedere dag zijn we bezig om het bedrijf gezond te houden zonder dat er afscheid genomen hoeft te worden van onze werknemers. Baroef wil vooruit en gaat vooruit! Binnenkort komen we met meer nieuw dingen in de media, ook via DMG.” Als laatste geeft Rob van Berlo aan: “Ik hoop dat het niet wordt vergeten hoe de horeca was voor de corona. En zie ernaar uit dat de ‘Tijd voor gezelligheid’ terug is.”

Foto’s: Josanne van der Heijden

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen