10.6 C
Deurne
zondag 9 november 2025
ANIM-DMG-2
Home Blog

ProRail voert in de nacht groenwerkzaamheden uit langs spoor in Deurne

Langs het spoor in Deurne worden in de nacht van deze zaterdag op zondag werkzaamheden uitgevoerd. Het groen wordt gemaaid en er wordt onkruid bestreden tussen zaterdag 23.00 uur en zondag 07.00 uur.

“We onderhouden de berm naast het spoor, bijvoorbeeld om bermbranden door vonken te voorkomen. Ook verbeteren we zo het zicht van de machinist”, meldt ProRail. De werkzaamheden vinden plaats op het gedeelte tussen de Amstel en de Textielstraat.

ProRail meldt dat er mogelijk geluidsoverlast kan plaatsvinden door het maaiwerk en de onkruidbestrijding.

Foto: ProRail

Senioren willen betere toegankelijkheid van Deurnes centrum: ‘Met rollator of rolstoel soms echt ondoenlijk’

Met een wandeltocht heeft KBO Deurne-Centrum vrijdagmiddag aandacht gevraagd voor een betere toegankelijkheid van het Deurnese centrum. Hierbij namen leden van twee politieke partijen plaats in een rolstoel of achter een rollator om aan den lijven te ervaren hoe het is om je als oudere door de straten te manoeuvreren.

De knelpunten bestaan volgens secretaris Christ Manders van KBO Deurne-Centrum al lange tijd: “Al ruim 20 jaar is deze discussie gaande, echter tot nu toe heeft het weinig tot geen gehoor opgeleverd. Op 10 oktober heeft er ook een dergelijk initiatief plaatsgevonden dat was opgezet door BVG Deurne. Ruim vier jaar geleden hebben wij het ook al eens georganiseerd. Maar ondertussen zien we maar weinig verbetering.”

Erg gevaarlijke toestanden
Dat bleek vrijdag ook tijdens de tocht door het centrum. Voorzitter Jac van Oppen van KBO Deurne-Centrum heette de politieke partijen DOE! en 50Plus Deurne welkom en benoemde daarbij meteen de soms erg gevaarlijke toestanden op stoepen en oversteekplaatsen in en om het centrum van Deurne.

“De opmerkingen onderweg waren niet mals”, vertelt Manders. “Tegensturen, gevaarlijke gaten in stoepen, ongelijk liggende tegels, opgekrulde boomspiegels, diepe sporen op trottoirs, lantaarnpalen, verkeersborden, ‘Amsterdammertjes’ midden op het looppad en ga zo maar door.”

‘Soms echt ondoenlijk’
Daarbij benadrukt Manders dat vrijdag bij de wandeling de ‘duwers’ een stuk jonger waren dan in de dagelijkse praktijk: “Dan is meestal de echtgenoot of echtgenote de ‘duwer’. Met een rollator of rolstoel is het soms echt ondoenlijk om in ons centrum te vertoeven, omdat stoepen erg ongelijk zijn of oversteken niet te nemen zijn als je bent aangewezen op hulpmiddelen.

Op de tocht van slechts twee kilometer kwamen de deelnemers maar liefst 25 problemen tegen. “En dan liepen we vrijdag nog met daglicht. Stel je voor hoe het is wanneer het donker is”, zegt Manders. “De vele knelpunten hebben we samen met de twee politieke partijen bekeken en we gaan ervanuit dat er nu echt wat ondernomen gaat worden.”

Andere gemeenten
De secretaris van de seniorenvereniging is teleurgesteld dat niet meer politici vrijdag mee hebben gelopen door het Deurnese centrum: “Jammer dat andere partijen niet gereageerd hebben op de oproep van drie weken geleden. Een gemiste kans. Valpreventie in huis is een bekend item, maar valpreventie buiten staat nog niet hoog op de agenda, lijkt het wel.”

Na afloop van de tocht is een en ander geëvalueerd met de deelnemers en werd de hoop uitgesproken dat deze actie een aanzet geeft tot het realiseren van een veiliger centrum. Als tip geeft Manders nog mee aan de Deurnese politiek om eens met andere gemeenten te gaan praten, waar het beter geregeld is: “Wellicht is het raadzaam om eens te kijken in Venray, Oss en Helmond waar dit probleem heel voortvarend is aangepakt in en om de centra.”

Foto’s: Harold van der Burgt

Station Deurne krijgt nieuw elektriciteitsgebouw om in toekomst voldoende stroom te leveren voor treinen

ProRail is deze week gestart met de bouw van een nieuw onderstation langs het spoor in Deurne. Het elektriciteitsgebouw komt vlakbij station Deurne te staan, tussen het spoor en bedrijventerrein Leemskuilen. Het pand wordt 24 meter lang, zes meter breed en vier meter hoog. Het biedt plek voor twee transformatoren en andere technische installaties.

Het nieuwe onderstation is volgens ProRail nodig omdat het huidige schakelstation in de toekomst niet voldoende stroom kan leveren: “Met het nieuwe onderstation zorgen we ervoor dat het stroomnet robuust blijft en treinen ook in de toekomst betrouwbaar kunnen blijven rijden.”

In het elektriciteitsgebouw wordt stroom van de netbeheerder omgezet naar de bovenleiding, zodat treinen kunnen rijden. Het nieuwe onderstation wordt modulair gebouwd: de onderdelen worden vooraf op een andere locatie geproduceerd en op locatie in elkaar gezet. “Deze werkwijze heeft veel voordelen: snellere plaatsing, kortere bouwtijd, minder hinder voor de omgeving”, aldus ProRail.

De gevel van het onderstation in Deurne krijgt een reliëfpatroon met een groene uitstraling door middel van het gebruik van biobased materialen. “Zo gaat het gebouw mooi op in de omgeving”, zegt de spoorwegnetbeheerder. Aannemer BAM Infra Rail voert de bouwwerkzaamheden uit. Het nieuwe onderstation wordt naar verwachting halverwege mei 2026 opgeleverd.

Foto: ProRail

Tegen mest en macht: voorvrouw Maria Berkers van Stop de Stank draagt stokje na 15 jaar over

Vijftien jaar lang was Maria Berkers het boegbeeld van actiegroep Stop de Stank in Deurne. Aanstaande vrijdag geeft ze het stokje door aan een nieuwe generatie en neemt ze afscheid als voorzitter. De strijd voor een schonere lucht, bodem en water in Deurne blijft echter onverminderd doorgaan: “Ik heb het vijftien jaar lang met volle overtuiging gedaan.”  

De actiegroep, bestaande uit betrokken inwoners van Deurne, komt sinds 2010 op voor bewoners die te maken hebben met overlast van stank en andere milieuproblemen als gevolg van de intensieve veehouderij in de regio. Stop de Stank richt haar aandacht vooral op de Wet geurhinder veehouderij (WGV), een regeling die grenzen stelt aan de geurbelasting van veehouderijen op woningen en andere plekken waar mensen verblijven.

Tegen het beleid
“Mijn drijfveer is altijd geweest dat ik slecht tegen onrechtvaardigheid kan. De boeren hebben wij nooit aangevallen. Die werken legaal. Als zij voldoen aan de wet, wie zijn wij om te hen zeggen dat het niet mag?”, zegt Berkers. “Wij richtten ons op Den Haag, de Tweede Kamer en de gemeente Deurne. Dat blijft zo. Wij protesteren tegen het beleid dat dit mogelijk maakt.”

Door het volgen van vergunningstrajecten, het indienen van zienswijzen en het voeren van gesprekken met gemeente en provincie probeert Stop de Stank invloed uit te oefenen op beleid en handhaving. Daarmee heeft de actiegroep in de afgelopen jaren een stem gekregen in het debat over luchtkwaliteit, volksgezondheid en duurzame landbouw in Deurne en omstreken.

Slapen in een varkensstal
Volgens Berkers begon het allemaal eigenlijk onnozel: “In 2010 belde ik naar de gemeente en zei ik dat het stinkt in Deurne. Ze lieten mij toen weten dat ze zouden ‘proberen om het op de agenda te zetten’. Hoezo proberen? Dat schoot niks op.” Berkers besloot om een stuk te plaatsen in het Weekblad van Deurne. “Het mocht maar 150 woorden zijn. Het moest triggeren.´Slapen in een varkensstal’, bedacht ik als titel.” Het sloeg aan: vijftien mensen reageerden. “We spraken met de groep af in een café in Deurne en een paar uur later stonden we buiten als actiegroep Stop de Stank.”

Geuzennaam
“Door de jaren heen hebben we vaak overwogen om de naam te veranderen”, vertelt Berkers. “Inmiddels is Stop de Stank een soort geuzennaam geworden. Maar die woorden dekken de lading niet helemaal. Want we gaan niet alleen over stank.” Volgens Berkers zorgt de intensieve veehouderij in de regio voor problematiek wereldwijd. “Waar in Brazilië mensen hun grond verliezen door de teelt van sojabonen, wordt hier vervolgens de lucht, bodem en water vervuild door mest. Er zijn alleen maar verliezers in dit verhaal. Behalve de grote jongens van de ‘big agro’, de agrarische multinationals.”

Volgens Berkers realiseren veel mensen zich niet hoe groot het mestoverschot is en ontbreekt het aan bewustzijn over de omvang van dit probleem. “In Brabant alleen al wordt jaarlijks ongeveer vijftien miljoen ton mest geproduceerd. Als je die getallen hoort, kun je er je niks bij voorstellen. Maar als je dat vertaalt naar bijvoorbeeld bulkwagens van dertig ton en die op een rij zou zetten, zou je van Den Bosch tot aan Peking uitkomen. Dat zijn gigantische hoeveelheden.”

Strijd en succes
Na vijftien jaar er nog steeds staan als actiegroep, is iets waar Berkers blij mee is. “Er waren momenten dat ik dacht: we redden het niet. Je hebt successen nodig om door te kunnen gaan”, vertelt ze. Die kwamen er volgens haar ook. “In 2015 hebben we een nieuwe vestiging in Liessel weten tegen te houden, waar 17.000 varkens zouden komen.” De actiegroep heeft volgens Berkers bovendien bijgedragen aan meer bewustwording over gezondheid.

Ook sprak ze bij het rondetafelgesprek in de Tweede Kamer in november 2022. Daarnaast is Stop de Stank één van de oprichters van het Brabants Burgerplatform. “Boeren hebben een organisatie die hen ondersteunt, burgers niet. Ons doel is altijd geweest om de burgers een stem te geven.”

Vereniging Stop de Stank neemt vrijdag 14 november afscheid van Maria Berkers in het Hofke van Marijke. De zaal is geopend vanaf 19.30 uur.

Lees ook: Wisseling van de wacht bij Stop de Stank; Rob Franken en Dirk van der Linden nieuwe bestuursleden

Foto: Maria Berkers

Schuurbrand in Bakel al geblust voordat brandweer arriveert

De brandweer van Bakel werd vrijdagmiddag rond 12.00 opgeroepen voor een schuurbrand aan de Neerstraat in Bakel. De eigenaren van het gebouwtje wisten door snel te handelen zelf het vuur doven, nog voordat de brandweer was gearriveerd.

Uit voorzorg is vervolgens door de brandweer nageblust. Er raakte niemand gewond bij de brand.

Foto’s: Harry Fotografie/Danny van Schijndel

Werkzaamheden Soemeersingel eindelijk van start; herstel van Helenaveense hobbelweg wordt langdurige klus

Na verschillende vertragingen gaan komende maandag eindelijk de herstelwerkzaamheden aan de Soemeersingel in Helenaveen van start. Met de aanpassingen moet de hobbelweg weer beter begaanbaar en veiliger worden. De volledige oplevering staat gepland voor begin mei 2026.

De weg is al meerdere keren hersteld vanwege verzakkingen. In 2017 liet de gemeente de Soemeersingel en de Koolweg opknappen voor in totaal 2,5 miljoen euro. Na de renovatie van de weg was de verwachting dat deze er zeker vijftien jaar tegenaan kon, maar ruim acht jaar daarna bleek de Soemeersingel toch weer veranderd in een gevaarlijke en golvende kermisattractie.

Onveilige verkeerssituaties
“De verzakkingen zijn het gevolg van het verdwijnen van veenlagen door een extreem lage grondwaterstand”, legt de gemeente uit. “Op meerdere plekken is de Soemeersingel verzakt. Dit zorgt voor onveilige verkeerssituaties.” De gemeente pakt deze schade nu aan om de weg weer veilig en toekomstbestendig te maken.

De bedoeling was eigenlijk dat de herstelwerkzaamheden al begin 2024 zouden plaatsvinden, maar door verschillende oorzaken liep het project telkens weer vertraging op. Eerst bleek dat het onderliggende veen was verontreinigd en in maart van dit jaar kon de gemeente geen aannemer vinden die het werk wilde uitvoeren voor het budget dat Deurne ervoor had uitgetrokken.

Monumentale bomen
Nu gaat aannemer Den Ouden Groep dan toch in opdracht van gemeente Deurne beginnen aan de werkzaamheden. “We verwachten het herstel binnen het door de gemeenteraad beschikbaar gestelde budget te kunnen uitvoeren”, zegt waarnemend wethouder Marjan Vrijnsen-de Corte. Het eerste deel van de aanpassingen wordt uitgevoerd tot en met vrijdag 19 december. In januari 2026 wordt het werk hervat op andere delen van de weg. Naar verwachting zijn alle werkzaamheden in mei van volgend jaar afgerond.

Na onderzoek naar de staat van het hoogveen, de wortels van de bomen en de aanwezige flora en fauna is gebleken dat er bij het herstel van de weg voorzichtig moet worden omgegaan met de monumentale bomen langs de weg. “De conclusie is dat voor het sparen van de monumentale bomen niet diep ontgraven kan worden. We kunnen tot aan de wortels van de bomen het bestaande wegdek, fundering en grond verwijderen en daar een nieuwe fundering en wegdek aanbrengen”, vertelt Vrijnsen-de Corte. “Ook hebben we gesproken met het waterschap over de aanpak, omdat er een watervergunning voor dit werk is vereist.”

Wieken
De weg wordt niet helemaal strak getrokken, maar op zeventien specifieke plekken aangepakt. Met een groepje van ongeveer twintig omwonenden werden daarvoor in augustus 2023 tijdens een wandeling de belangrijkste problemen van het golvende wegdek in kaart gebracht. Op verzoek van de dorpsraad en buurtbewoners komen er op acht locaties, ter hoogte van de wieken (zijkanalen) van de Helenavaart, licht verhoogde plateaus in het wegdek.

Om ervoor te zorgen dat de Soemeersingel ondanks de niet diepe ontgraving toch stevig en veilig wordt, is gekozen om een raster in de onderlaag aan te brengen. Dat wordt volgestort met het asfalt dat van het wegdek wordt afgeschraapt. Volgens de gemeente ontstaat hiermee een solide fundering voor de nieuwe weg.

60 kilometer per uur
Op plekken van de verzakkingen wordt de Soemeersingel afgewerkt met nieuwe zwarte betonklinkers, het fietspad wordt met witte klinkers aangegeven. De reden voor de keuze van klinkers in plaats van asfalt is dat er bij eventuele toekomstige verzakkingen dan makkelijker kan worden ingegrepen. “Na het herstel van de weg kunnen we de Soemeersingel weer veilig gebruiken met 60 kilometer per uur, waarvoor hij bedoeld is”, besluit Vrijnsen-de Corte.

In de eerste fase wordt gewerkt aan het gedeelte van de Soemeersingel, vanaf huisnummer 149 tot aan de aansluiting met de Helenaveenseweg richting Griendtsveen. Tijdens de werkzaamheden is de weg op die plek afgesloten voor al het verkeer, ook voor fietsers. Omleidingen worden ter plaatse aangegeven. Woningen blijven te voet of met de fiets aan de hand wel bereikbaar.

Tijdens de kerstvakantie is de weg weer volledig toegankelijk. In januari 2026 wordt de werkzaamheden hervat op andere delen van de weg, die duren tot mei volgend jaar.

Lees ook: nieuwsdossier – Verzakkingen Soemeersingel

Foto: Jens Ingenieurs & Adviseurs

Lekkage van nafta uit ondergrondse pijpleiding scenario voor grote rampoefening in Bakel

Voor wie vrijdagochtend in de buurt van de Fabrieksloop aan de rand van Bakel voorbijkwam, leek het alsof er net een grote ramp was gebeurd. Brandweerlieden liepen rond met gasmaskers op en aan de oever van de sloot lag een bewusteloze man. Gelukkig ging het om een oefening van diverse hulpdiensten, die trainden aan de hand van een scenario waarbij nafta was vrijgekomen uit een ondergrondse pijpleiding.

Tussen Rotterdam en het Ruhrgebied liggen een aantal ondergrondse transportbuizen, waarvan er ook het gebied in Bakel doorkruisen. Bij de oefening was er zogenaamd illegaal een aftapping gemaakt in de grond op de pijpleiding. Hierbij was een lekkage ontstaan waardoor er gevaarlijke vloeistof vrijkwam, die zich verspreide op het gras over een oppervlakte van tien bij twintig meter.

Er werd gespeeld dat een wandelaar die zijn hond aan het uitlaten was, de Nafta rook en 112 belde. De vloeistof ziet de man ook drijven op het water in De Fabrieksloop, die uitkomt in de Zuid-Willemsvaart. Omdat de voorbijganger ook een landmarker ziet staan, belt hij het nummer van de controlekamer van RRP (Rotterdam-Rijn Pijpleiding), waarna wordt opgeschaald naar het bedrijfsnoodplan.

Volgens het draaiboek van de veldoefening raakt de wandelaar door de sterk geurende vloeistof buiten bewustzijn en moet de brandweer hulp verlenen. Bij de training waren naast de lokale hulpdiensten ook crisismedewerkers aanwezig van RRP, AGPM (Antea Group Pipeline Management) en SMT. De oefening was bedoeld om ervoor te zorgen dat al deze partijen in een echte rampsituatie goed op elkaar ingespeeld zijn en adequaat kunnen handelen.

Lees ook:

Foto’s: Harrie Fotografie/Danny van Schijndel

Wethouder Riny van Rinsum praat via DMG Radio inwoners bij over nieuwe ontwikkelingen in gemeente Deurne

Wethouder Riny van Rinsum is zaterdagochtend te gast in het DMG-radioprogramma Deurne Draait Door. Hij praat hierin luisteraars bij over een aantal ontwikkelingen in gemeente Deurne, waaronder de nieuwe verordening leerlingenvervoer. Van Rinsum legt uit wat die regeling inhoudt en wat er verandert voor kinderen en hun ouders.

Daarnaast gaan presentator Ivan van Oosterhout en Van Rinsum in gesprek over de voorgang van het valpreventieproject in Deurne. Daarbij wordt belicht wat er in onze gemeente wordt gedaan op dit gebied en krijgen luisteraars te horen hoe zij zich kunnen aanmelden voor de informatiebijeenkomsten en verschillende cursussen.

Omdat steeds meer mensen geldzorgen hebben, licht de wethouder ook toe wat het project Geldfit kan betekenen voor inwoners van gemeente Deurne. Daarbij geeft hij tips en vertelt Van Rinsum waar mensen terecht kunnen in Deurne als ze in de problemen komen.

Tot slot wordt in het radioprogramma van DMG de mantelzorgwaardering behandeld. Steeds meer inwoners zorgen langdurig en onbetaald voor een partner, kind, ouder, vriend of buur. Van Rinsum zegt dat gemeente Deurne mantelzorgers graag wil bedanken voor de hulp en zorg die zij bieden aan hun naasten. In samenwerking met LEVgroep Deurne wordt hiervoor jaarlijks de mantelzorgwaardering uitgereikt.

Het interview met de wethouder is zaterdag rond 10.30 uur te horen in het programma Deurne Draait Door. DMG Radio is te beluisteren in de regio Deurne op 106.2 FM en in heel Zuidoost-Brabant via Ziggo digitale radio op kanaal 918 of op kanaal 79. Online kun je naar DMG luisteren via dmgdeurne.nl en de DMG-app die gratis is te downloaden in Google Play en de App Store.

Lees ook: Deurne kiest voor meer zelfstandigheid, maatwerk en veiligheid bij leerlingenvervoer

Foto: Josanne van der Heijden

Boze buurtbewoner krast boodschap in lak van bestelbus: ‘Geen parkeerplaats sukkel’

Een boodschap achterlaten voor een automobilist die onhandig geparkeerd staat, gebeurt wel vaker door middel van een briefje achter de ruitenwisser. In de Rietgors in Deurne heeft iemand dit donderdag echter op een wel heel extreme manier gedaan; door de tekst niet op papier te schrijven, maar in de lak van de betreffende auto te krassen. ‘Geen parkeerplaats sukkel’ is te lezen op de achterkant van de bestelbus.

De eigenaar van het voertuig erkent dat hij wel eens kortstondig voor laden en lossen op een niet altijd even handige plek moet parkeren: “Wij werken met zwaar materiaal en gereedschap en soms zetten we de bus wel eens buiten een parkeervak als dat vele meters sjouwen scheelt.”

Dat heeft volgens hem tot nu toe nog nooit tot problemen geleid: “We zijn niet de beroerdste en zetten de bus altijd aan de kant als iemand er last van heeft.”

Van het voorval zijn video-opnames gemaakt. De eigenaar van het beschadigde voertuig heeft een oproep op social media gedaan aan de dader. Als deze zich niet bij hem meldt voor maandagavond, deelt hij de beelden met de politie.

Foto: BelAlex

Deurne kiest voor meer zelfstandigheid, maatwerk en veiligheid bij leerlingenvervoer

Vanaf schooljaar 2026-2027 verandert het leerlingenvervoer in Deurne. De nieuwe regels zijn volgens de gemeente duidelijker geformuleerd en leggen de nadruk op zelfstandigheid, maatwerk en veiligheid.

“Ik vind het belangrijk dat ieder kind in onze gemeente mee kan doen. Daarom kijken we samen naar wat een kind zelf kan en zorgen we dat er voor elk kind passend vervoer is om naar school te gaan. Zo werken we stap voor stap aan meer zelfstandigheid”, zegt wethouder Riny van Rinsum.

‘Wat het beste past bij ieder kind’
De gemeenteraad heeft voor de aanpassing afgelopen woensdag de nieuwe Verordening leerlingenvervoer Deurne 2025 vastgesteld. Deze vervangt die uit 2014 en sluit volgens de gemeente beter aan op de huidige praktijk: “Samen met ouders en scholen wordt gekeken wat het beste past bij ieder kind. Kan een leerling een route of een deel ervan zelf afleggen, bijvoorbeeld naar een opstapplaats, dan wordt dat aangemoedigd.”

In de nieuwe verordening zijn ook de ideeën en ervaringen meegenomen van ouders en leerlingen. Die konden meepraten over het leerlingenvervoer en hun mening geven over verschillende vervoersvormen.

Zelfstandig worden
“Als een kind extra hulp nodig heeft, zoeken we samen naar een passende oplossing. Zelfstandig worden, helpt kinderen groeien, geeft zelfvertrouwen en bereidt hen voor op de toekomst”, legt Van Rinsum uit.

Naast bestaande vervoersvormen, zoals het openbaar vervoer en de taxibus, biedt de verordening ook extra ondersteuning om leerlingen te helpen veilig en zelfstandig te reizen. “Denk aan persoonlijke ontwikkelplannen, vervoerstrainingen en apps die leerlingen begeleiden tijdens hun reis naar school. Deze maatregelen dragen bij aan hun persoonlijke ontwikkeling en vergroten hun zelfstandigheid”, aldus de gemeente.

De nieuwe verordening gaat in op 1 augustus 2026. Aanvragen voor het schooljaar 2026-2027 worden beoordeeld op basis van deze nieuwe regels. Ouders en leerlingen worden vanaf januari 2026 geïnformeerd over wat dit voor hen betekent.

Foto: Pexels/gemeente Deurne

Muziekliefhebbers kunnen hun hart weer ophalen bij Bikkel Blues met Electrophonics en Dan Meryn Bevelander

Net als Keeping the Blues Alive tien jaar lang een traditie was, is de opvolger Bikkel Blues inmiddels ook een vaste waarde voor liefhebbers van het muziekgenre. Aanstaande zondag vindt alweer de tweede editie van het festival plaats in haar tweede seizoen. Dit keer worden de bezoekers getrakteerd op optredens van The Electrophonics en Dan Meryn Bevelander met zijn band.

De organisatie zegt dat met deze artiesten een programma staat dat er niet om liegt: “Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar de sterke line-up is er.”

The Electrophonics vieren hun 25-jarig jubileum en dat laten ze ook zien én horen in Vlierden. “Hun concerten swingen als nooit tevoren en je zult niet stil kunnen blijven zitten. Daar zorgt onder andere een vette blazerssectie wel voor”, belooft de organisatie.

Daarnaast speelt de ‘jonge hond’ uit de blues-rockwereld: Dan Meryn Bevelander. “Maar hij speelt alsof hij alles al heeft meegemaakt. Daarmee draagt hij het ultieme blues-gevoel uit en dat doet hij met veel power”, legt Johan Philipsen van de organisatie uit. “Het wordt een middag en avond om bij te praten, te genieten en samen de blues te vieren.

Het dubbelconcert vindt komende zondag vanaf 15.00 uur plaats bij Zaal Thijssen aan de Pastoriestraat 20b in Vlierden. De entree bedraagt 20 euro per persoon. Meer informatie en tickets vind je op bikkel-blues.com.

Foto: Bikkel Blues

Spuiterij Munsters behaalt tweede plaats in Top 25 meest inclusieve werkgevers Brainport

Bij de verkiezing van de Top 25 van meest inclusieve werkgevers van Brainport in 2025 is het Deurnese bedrijf Spuiterij Munsters tweede geworden. Het is voor de eerste keer dat de ranglijst is samengesteld. Wethouder Tom Oomen bracht deze week een bezoekje aan ondernemers Koen en Yvonne Munsters om hen te feliciteren met de behaalde titel.

Doel van de Top 25 is zichtbaar maken dat in de samenleving nog altijd veel mensen niet volwaardig kunnen meedoen op de arbeidsmarkt. Het is een initiatief van Brainport voor Elkaar, Ergon, gemeente Eindhoven, Stichting Koenraed, Senzer en WTC/e Brainport in samenwerking met tijdschrift FRITS. Deze partijen willen werkgevers stimuleren om iedereen een kans te bieden op de arbeidsmarkt.

De lijst met inclusieve ondernemers moet een jaarlijkse traditie worden, zegt Marjolein Deryckere van de Stichting Koenraed: “We hopen dat we een beweging op gang brengen in de regio.”

In de Brainportregio wachten zo’n 33.000 mensen op een kans om aan de slag te gaan. “Er zijn mooie verhalen over en voorbeelden van een grote groep werkzoekenden die niet vanzelf bovenop de stapel cv’s komt”, aldus business unit manager Jeroen Wissink van Mens & Werk bij Ergon.

Foto: gemeente Deurne