Reizigersorganisatie Rover is het niet eens met de keuze voor station Helmond-Brouwhuis in plaats van Deurne als locatie voor een zogeheten keerspoor. Dit is een voorziening waar Sprinters kunnen keren of waar deze kunnen worden ingehaald. In de MIRT-verkenning Knooppunt Eindhoven Centraal wordt gesteld dat een keerspoor in Deurne te duur is en dat daarom Helmond-Brouwhuis een interessante optie is.
“Wij zien echter wel kansen voor een keerspoor bij Deurne waarbij de kosten beperkt blijven”, zegt Rover. Dat een keerspoor zo duur wordt in onze gemeente, komt volgens de reizigersorganisatie doordat in het plan het huidige doorgaande perronspoor wordt benut als keerspoor en het huidige zuidelijke keerspoor wordt omgebouwd naar doorgaand spoor. Hierdoor is er extra ruimte bij de Fabrieksstraat nodig.
Grotere keercapaciteit
Rover stelt voor om de derde en vierde sprinter van elk uur pas voorbij Deurne te laten keren op een zogenoemde ‘tailtrack’ en het bestaande doorgaande spoor op station Deurne te handhaven. “Voordeel hiervan is dat de keercapaciteit op Deurne veel groter wordt omdat er dan in feite twee keervoorzieningen zijn: de bestaande en de nieuwe”, aldus Rover.
De reizigersorganisatie benadrukt dat in het huidige voorstel de bestaande keervoorziening alleen wordt verplaatst, waarbij op één keerspoor vier treinen per uur keren: “In ons voorstel kunnen deze treinen keren op een ‘tailtrack’ buiten het station, maar is het in de bijsturing ook mogelijk treinen te keren op het bestaande keerspoor op station Deurne.”
Lees ook: Voetgangersoversteek bij station Deurne moet veiliger; verder onderzoek moet oplossingen in kaart brengen
Rover is ook kritisch over de uitspraak dat Deurne vier keer per uur een trein richting Eindhoven Centraal behoudt als de extra treinen keren in Helmond Brouwhuis: “Wij betwijfelen of deze stelling houdbaar is. In het recente verleden moesten treinen al Horst-Sevenum overslaan om de dienstregeling passend te maken.”
Regionale hub
Naast de reizigersvereniging vreest ook politieke partij Transparant Deurne dat er geen tweede keerspoor in onze gemeente komt, terwijl dit gezien de groei van Deurne in de komende jaren juist hard nodig is. “Een keervoorziening is het meest praktische en kansrijke mobiliteitsproject wat in Deurne zou kunnen landen. Met een stevige verankering van station Deurne als regionale hub tot gevolg. En in het kielzog potentieel zelfs mogelijkheden voor landelijke financiële steun bij een ondertunneling bij de Liesselseweg”, zegt commissielid Edwin Meulendijks van Transparant Deurne.
Hij heeft vragen gesteld aan wethouder Helm Verhees, die volgens Meulendijks heeft gezegd dat de partijen ‘nog druk in overleg’ zijn. “Maar in de officiële spoorstukken zien we iets anders”, aldus het commissielid. “Eind 2024 is inhoudelijk gekozen voor Helmond Brouwhuis als enige kansrijke keerspoor-locatie; Deurne valt op dat moment uit de ‘kansrijke set.”
‘Rover vecht wel voor Deurne’
Meulendijks vindt het vreemd dat de gemeente geen eigen zienswijze heeft ingediend of de reizigersorganisatie openlijk heeft gesteund in hun bezwaren: “Rover vecht intussen wel zichtbaar voor Deurne, maar we zien dit nog niet van de gemeente Deurne zelf. In de lokale gemeentelijke stukken is zelfs niets over een keervoorziening te vinden. In het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan wordt er met geen woord over gerept.”
Lees ook: Station Deurne krijgt nieuw elektriciteitsgebouw om in toekomst voldoende stroom te leveren voor treinen
Rover adviseert het projectbureau dat de MIRT-verkenning OV-Knoop Eindhoven uitvoert, om een goedkopere variant voor een keerspoor bij Deurne of Horst-Sevenum te onderzoeken. Dit is volgens de reizigersvereniging mogelijk door een ‘tailtrack’ ten oosten van één van deze stations aan te leggen, helemaal buiten het stationsgebied: “Kies bij voorkeur voor keren ten oosten van Deurne, zodat reizigers op dit station vier reismogelijkheden per uur kunnen krijgen richting Helmond en Eindhoven die goed gespreid zijn over het uur.”
Niet achteroverleunen
Verder vindt Rover dat er bij elk station op het traject Eindhoven Centraal-Deurne ruimte moet worden gereserveerd voor een viersporig station met het oog op de toekomst: “Onderzoek welke mogelijkheden er zijn om vooruitlopend hierop passeervoorzieningen toe te voegen op het traject om zo de capaciteit te verhogen.”
Meulendijks van Transparant Deurne benadrukt dat het niet zo kan zijn dat een landelijke reizigersorganisatie het wel opneemt voor Deurne en de gemeente ondertussen achteroverleunt. “Onze inwoners hebben recht op een sterke, betrouwbare treinverbinding, juist nu men 8.500 extra woningen wil bouwen”, besluit het commissielid.
Lees ook: Omgevingsvisie schetst toekomst van Deurne; ‘Ingewikkelde puzzel die we samen zorgvuldig moeten leggen’
Foto’s: Josanne van der Heijden