De 18-jarige Sem Schoenmakers uit Deurne is met Team Zuid verkozen tot Ambassadeursteam van het Jaar 2025. Bij de wedstrijd namen mbo-leerlingen het in groepen tegen elkaar op bij het brengen van een krachtige en inspirerende pitch voor het mbo-onderwijs. De titel werd maandag tijdens een feestelijk gala in het Theater Orpheus in Apeldoorn uitgereikt aan Sem en de andere teamleden.
Schoenmakers is tweedejaarsstudent ‘Persoonlijk begeleider maatschappelijke zorg’ aan het Ter AA in Helmond. Sem vertegenwoordigt de school als ambassadeur en zet zich komend jaar samen met andere mbo-studenten uit het zuiden van het land in voor de zichtbaarheid en waardering van het beroepsonderwijs in Nederland.
Heel trots
“We hebben het samen als team gedaan en daar ben ik heel trots op. Het beloofd een mooi jaar te worden waarin we nog meer mogen laten zien van het mooie mbo. De pilaren, dat zijn wij, het mbo. En zonder die steunpilaren van het mbo geen werkende maatschappij”, zegt Schoenmakers.
Tegenwoordig is Sem een voorbeeld-student, maar dat is wel even anders geweest. In het begin van de studie zat de leerling vaak alleen, zag het af en toe allemaal niet meer zitten, had moeite met prikkels en contact. Sem zit in trans en is daarmee gepest op het voortgezet onderwijs. Het vertrouwen in school was weg en de zorgen van de mentor waren groot.
Boegbeeld
Op een gegeven heeft Schoenmakers zelf hulp gevraagd, de schouders eronder gezet en is hard aan de slag gegaan. Ondertussen is de student super geliefd in de klas en een boegbeeld voor de school. Daarnaast is Sem het gezicht van een nieuwe campagne voor ORO geworden.
Aan de titeluitreiking ging maandag een spannende pitchwedstrijd vooraf, waarbij Team Zuid het opnam tegen Team Midden en Team Noord. De winnende pitch draaide om het idee dat het mbo niet onderdoet voor het hbo of de universiteit, maar juist onmisbaar is. “Het mbo vormt de ruggengraat van onze maatschappij,” zo stelde het team van Schoenmakers. Die boodschap viel in de smaak bij het publiek dat mocht stemmen op het winnende idee.
‘Mbo pop-up experience’
De aanwezigen prezen de studenten van Team Zuid vanwege de overtuiging en passie waarmee ze de boodschap brachten. Ze lieten volgens het publiek goed zien hoe essentieel vakmensen zijn voor onder andere zorg, techniek, onderwijs en dienstverlening.
De leerlingen hadden een creatieve manier bedacht om meer erkenning voor mbo’ers te genereren. Ze ontwikkelden de ‘mbo pop-up experience’, met vijf pilaren die de belangrijkste mbo-sectoren vertegenwoordigen. Met de installatie die door heel het land reist, kunnen bezoekers met behulp van quotes, interviews met BN’ers en QR-codes ontdekken welke sector bij hen past en kunnen ze met stickers hun voorkeur aangeven.
Team Zuid bestaat uit ambassadeurs van: Curio Onderwijsgroep, Gilde Opleidingen, Koning Willem I College, ROC Nijmegen, Scalda, Summa College, Ter AA, VISTA college, Yonder en Zadkine. Het Ambassadeursgala is een jaarlijks hoogtepunt binnen de mbo-onderwijssector, waarbij studenten, docenten en scholen in het zonnetje worden gezet. De verkiezing van het Ambassadeursteam van het Jaar is daarbij een belangrijk moment, waarin jongeren laten zien wat het mbo te bieden heeft.
Foto: Dit is mbo