7 C
Deurne
vrijdag 26 april 2024
Home Blog Pagina 3

Alle uitslagen amateurvoetbal gemeente Deurne; bekijk hier hoe jouw club heeft gespeeld

De amateurvoetbalclubs uit de gemeente Deurne hebben afgelopen weekend weer gespeeld, met teleurstellende resultaten voor onder meer SV Deurne, ZSV en RKSV Liessel. Tevreden gezichten waren er bij de teams van Neerkandia en SJVV. Bekijk in dit overzicht alle uitslagen van de gespeelde amateurwedstrijden.

1e klasse F
RKSV Minor – SV Deurne (3-1) lees het volledige wedstrijdverslag hier
Op Sportpark De Kollenberg in het Limburgse Nuth was het zondagmiddag koud, guur en in de tweede helft ook nog eens nat. Klaarblijkelijk had dit zijn negatieve invloed op het team van coach Frank Teeuwen met als eindresultaat 3-1 op het scorebord. Komend weekend krijgen de blauwwitten ook een flinke kluif te verwerken met een thuiswedstrijd tegen de nummer 2 van de ranglijst: SV Valkenswaard. Scheidsrechter Nihat Babat geeft zondag om 14.30 uur het startsein op Sportpark De Kranenmortel in Deurne.

2e klasse D
ZSV – Reusel Sport (0-2) lees het volledige wedstrijdverslag hier
ZSV had eigenlijk niets in de melk te brokkelen. Dat het ‘slechts’ 0-2 stond na negentig minuten had de ploeg van Johan Vullings eigenlijk alleen maar te danken aan doelman Leon Thijs. Hij stopte een strafschop, maar voorkwam ook bijna een handvol nagenoeg zekere doelpunten. Het Zeilbergse team gaat komende zondag op bezoek bij VV De Valk in Valkenswaard. De wedstrijd tegen de huidige nummer 1 in de 2e klasse D start op Sportpark Het Valkennest om 14.30 uur en wordt geleid door arbiter Frank Engelen uit Tegelen.

4e klasse E
Neerkandia – Liessel (5-1)
Neerkandia wist zondag Liessel met 5-1 te verslaan. Neerkantse doelpuntenmakers waren: Rens Martens, Kjell Kusters twee keer en Marijn van Heugten twee keer. Voor de Liesselse ploeg was het de zesde wedstrijd op een rij zonder overwinning. Neerkandia speelt het volgende duel op zondag 12 mei thuis op Sportpark de Moostdijk tegen DFO’20 uit Kelpen-oler. Voor Liessel gaat de reis diezelfde dag richting Maarheeze. De wedstrijd tegen VV Maarheeze begint op Sportpark De Romrijten om 14.30 uur.

4e klasse G
ASV’33 – SPV (2-2)
Het Vlierdense vaandelteam van SPV heeft afgelopen weekend gelijkgespeeld tegen ASV’33 uit Aarle-Rixtel. De wedstrijd onder leiding van scheidsrechter Sander van de Wetering eindigde met 2-2 op het scorebord. Zondag 12 mei speelt SPV de eerstvolgende wedstrijd thuis tegen de nummer 6 uit de 4e klasse G: Mifano uit Mierlo. Het team uit Vlierden staat momenteel achtste op de ranglijst.

5e klasse C
SJVV – VVV’03 (4-1)
Het treffen tussen SJVV en VVV’03 1 viel zeer voordelig uit voor de ploeg uit de Sint Jozefparochie. De roodwitten wisten een 4-1 overwinning binnen te slepen. SJVV heeft nog twee speelronden te gaan en bezet nu de vierde plaats in het klassement. Volgende wedstrijd is op zondag 12 mei tegen Sportclub Leeuwen. Op Sportpark Loyveldweg in Roermond wordt dan om 14.30 uur het startsein gegeven voor het duel tegen de nummer 1 van dit moment in de 5e klasse C.

6e klasse 18
SV Laar 5 – SV Helenaveen Griendtsveen 1 (afgelast)
Voor SV Helenaveen Griendtsveen stond zondag eigenlijk de uitwedstrijd in Weert tegen SV Laar 5 op het programma. De wedstrijd zou daar onder leiding van scheidsrechter Leo Haex starten om 10.00 uur, maar de wedstrijd is nu verplaatst naar dinsdag 7 mei om 20.00 uur.

Foto: DMG

Vrijwilligers Ossenbeemd redden 1.700 amfibieën van wegen bij de Bikkels in Vlierden

Een groep van 15 vrijwilligers van de Ossenbeemd in Deurne heeft samen met gemeente Deurne en het Brabants Landschap ongeveer 1.700 amfibieën, zoals padden en salamanders, geholpen bij het veilig oversteken van wegen bij de Bikkels in Vlierden.

Jaarlijkse trekken deze kwetsbare dieren vanuit hun winterlocatie naar het voortplantingsgebied in de Vlierdense bossen. Ze worden hierbij vaak overreden bij het oversteken van de wegen Esdonk en Biesdeel. De amfibieën werden daarom door de vrijwilligers onder leiding van Mart Strijbosch, vanaf begin februari tot half april dagelijks twee keer veilig de weg overgezet.

Voor de actie hadden de samenwerkende organisaties op een deel van het traject schermen geplaatst en werden met ingegraven emmers amfibieën opgevangen en in de ochtend overgezet naar de andere kant van de weg. Het gedeelte van het traject waar geen schermen waren geplaatst, werd tijdens de avondtrek nagelopen om dieren veilig over te zetten.

Circa 1.700 amfibieën konden op deze manier worden gered. Helaas troffen de vrijwilligers ook ongeveer 200 dieren dood op de weg aan.

Foto’s: De Ossenbeemd

Vrachtwagens botsen op elkaar na uitwijkmanoeuvre voor ambulance op Helmondsingel (N270) in Deurne

Twee vrachtwagens zijn maandagochtend rond 11.30 uur met elkaar in botsing gekomen op de Helmondsingel (N270) ter hoogte van de afslag met de Raktseweg in Deurne.

De kopstaartbotsing gebeurde toen de vooroprijdende vrachtwagen moest remmen om uit te wijken voor een naderende ambulance. De chauffeur van het achterste voertuig zag dit te laat, waardoor hij achterop de aanhanger van de voorganger reed.

De bestuurder van de achteropkomende vrachtwagen is met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht voor verder onderzoek. Het voertuig is door een bergingsbedrijf weggesleept. Eén rijbaan van de weg werd tijdelijk afgesloten voor sanering van de berm.

Foto’s: Walter van Bussel

Ongeïnspireerd SV Deurne verliest in Nuth van RKSV Minor (3-1)

Op een hooggelegen Sportpark De Kollenberg in Nuth met een fraai uitzicht over het Limburgse heuvelland was het zondagmiddag koud, guur en in de tweede helft ook nog eens nat. Klaarblijkelijk had dit zijn negatieve invloed op het team van coach Frank Teeuwen met als eindresultaat 3-1 op het scorebord.

Met uitzondering van de eerste tien minuten, toen SV Deurne enkele behoorlijke kansen kreeg, speelde het team een ongeïnspireerde, matige eerste helft. Dit in tegenstelling tot de thuisclub, welke vol voor de punten ging en in ieder duel de randjes op zocht. Met name de sterkhouders van Deurne; Dennis Groen, Luuk Veeneman en Joris van den Heuvel werden constant en fel op de huid gezeten zodat er van een fatsoenlijke opbouw nauwelijks sprake was en het geluk veelal in de lange bal door het midden werd gezocht.

Weinig tot niets
De thuisclub zette er naast agressie en inzet ook weinig voetbal tegenover en werd enkel met wat counters soms gevaarlijk. Zo gebeurde er tot de 30ste minuut weinig tot niets, totdat middenvelder El Younes plotseling de geest kreeg en vanaf 25 meter heerlijk binnen knalde, onhoudbaar voor doelman Peter Strijbosch en 1-0 voor de thuisclub. Enkele minuten later kreeg SV Deurne een prima kans op de gelijkmaker, toen Stefan in de zestien verscheen, maar in plaats van zelf te schieten, aflegde op Thijs, die buitenspel stond.

Toch kwamen de gasten snel gelijk, toen Stefan van der Werf via een onbedoelde handsbal, via zijn lichaam de bal op de rand van de zestien onder controle kreeg en onberispelijk binnenschoof, 1-1. Lang kon de talrijk opgekomen Deurne-aanhang niet van dit buitenkansje genieten, want in de 40ste minuut werd een counter door twee spelers tegen vier SV Deurne-spelers uitgespeeld en kon Swen Cornelissen de 2-1 binnen schieten. Met deze terechte stand werd de rust bereikt.

Middenveld
De tweede helft liet helaas voor SV Deurne geen verbetering in het spel zien en werd met name op het middenveld de slag verloren. De spelers van de thuisclub zochten de randjes op, maar meer dan vijf gele kaarten en vele vermaningen leverde dit niet op. Toen ook nog in de 60ste minuut een spaarzame counter, de 3-1 voorsprong opleverde, was de wedstrijd gespeeld.

Coach Teeuwen wisselde vier spelers en daarvoor in de plaats kwamen Van Berlo, Aarts, Louwers en later Giel Knijnenburg nog in het veld, maar aan het spelbeeld veranderde er niets. Het enige lichtpuntje misschien was de terugkeer van Mark Louwers na lang blessureleed. Toen 10 minuten voor het einde ook nog een hagelbui boven het sportpark losbarstte, waren de meeste toeschouwers al naar de warme kantine gevlucht of keerden huiswaarts, dit na een verloren middag.

Hopelijk gaat het in de komende thuiswedstrijd tegen gedeeld koploper SV Valkenswaard weer beter. Voor de stand op de ranglijst maakt het niet meer zoveel uit, want hiervoor is de afstand naar zowel de kopgroep als naar de degradatiegroep te groot.

Foto: Roos Knijnenburg

[VIDEO] Op de oldtimerbrommer naar de Motorische Demo-Dagen om klassieke tractoren te bekijken

De leden van oldtimerbrommerclub De Vette Bougie uit Deurne zijn niet alleen geïnteresseerd in hun eigen vervoersmiddel, maar ook in andere klassieke voertuigen. Daarom trokken ze zondag in een lange stoet naar de tweeëntwintigste editie van de Motorische Demo-Dagen om daar de vele tentoongestelde oldtimertractoren te bekijken.

Op het terrein aan de Heesakkerweg in Asten hield de Deurnese vriendenclub VC De Krum drie dagen lang een grote show waar jaarlijks de oude trekkers massaal voor uit de schuur worden gehaald. Via Liessel toeren de eigenaren richting Asten om hun pronkstuk daar ten toon te stellen.

Jongeren
Naast de tractoren vonden de bezoekers ook de klassieke brommers van de leden van De Vette Bougie een bezichtiging waard. “Er was veel publiek, waaronder een groot aantal jongeren die ook veel interesse in onze oldtimerbrommers hadden”, vertellen de leden van De Vette Bougie. “Er stonden prachtige oude tractoren van onschatbare waarde opgesteld. Er was veel voor de jongeren georganiseerd, zoals springkussens en natuurlijk het rijden op kleine tractoren. Een grote tent hield de bezoekers warm en ze werden daar vermaakt met een muziekoptreden op het podium.”

Tekst gaat verder onder de video.

Voor de tractorliefhebbers waren er bij de Motorische Demo-Dagen verschillende stands waar oldtimertractorspullen werden verkocht. Daarnaast vonden er verschillende activiteiten plaats, zoals tractorpulling, ploegen en boomstam slepen. Dorsploeg Deurne gaf een demonstratie rogge dorsen volgens de traditie uit de jaren ‘50.

‘Historische kopieermachine’
De leden van Stichting Smid Renders lieten de bezoekers zien hoe op een ‘historische kopieermachine’ uit 1950 klompen gemaakt worden. Het apparaat wordt aangedreven door een Lanz Stoomlocomobiel die in 1909 werd gebouwd door de Heinrich Lanz Machinefabriek in Mannheim. De leden van de stichting legden aan het publiek uit dat machine een vermogen heeft van 21 PK en zo’n 6.000 kilo weegt.

Bij de Motorische Demo-Dagen waren ook oude woonwagens te bezichtigen die rond de jaren ’30 en ‘40 door kermislieden werden gebruikt. VC de Krum organiseert naast de jaarlijkse show in Asten ook elk jaar tractortoertochten die in de zomer gereden worden. Net als de tochten van brommerclub De Vette Bougie starten die vanuit Deurne-Zeilberg.

Foto: De Vette Bougie

Reusel Sport laat ZSV in Zeilberg kansloos (0-2)

De heenwedstrijd eindigde in een puntendeling (1-1) en na de eclatante overwinning vorige week, leefde in Zeilberg toch enig optimisme. Er zouden wel eens belangrijke punten behaald kunnen worden tegen Reusel Sport. Maar hoop werkt niet altijd uit in werkelijkheid, want ZSV had eigenlijk niets in de melk te brokkelen. Dat het ‘slechts’ 0-2 stond na negentig minuten had de ploeg van Johan Vullings eigenlijk alleen maar te danken aan doelman Leon Thijs. Hij stopte een strafschop, maar voorkwam ook bijna een handvol nagenoeg zekere doelpunten.

Wedstrijdverslag door Martien van Rijt

Al in de vijfde minuut keek de thuisploeg tegen een achterstand aan. ZSV legde zelf de basis voor de openingstreffer en de gasten rondden graag af: 0-1. Dirk de Koning liet het doelpunt op zijn lijstje bijschrijven. Een minuut of drie later werd Tim van der Steijn op links weggestuurd en hij speelde Davy Althuizen goed aan. Zijn inzet miste echter venijn.

Fout op fout
Vervolgens controleerde Reusel de partij en het duurde ruim een kwartier voordat er eindelijk weer een aanval van ZSV op het veld gelegd werd die klopte. De afronding hobbelde voorlangs. Vijf minuten later probeerde Remco Peggen het eens van afstand en hij zag zijn schot een metertje over de lat gaan. Na een half uur deed zich bijna een kopie van het doelpunt voor. Fout op fout in de verdediging volgde en dan hands.

De strafschop die volgde werd door Leon Thijs gestopt en ook de rebound was voor hem. Mathijs Bel miste het buitenkansje. Het vele water had her en der een glijbaan gemaakt van het veld, maar daar leek alleen de thuisploeg last van te hebben. Met nog vijf minuten tot de rust legden de gasten een prima aanval op de mat, maar ze vergaten de trekker over te halen. ZSV kwam goed weg!

Content
Op slag van rust een prachtige aanval van ZSV, maar helaas geen afronding doordat het bos aan benen in de zestien geen ruimte bood. Vervolgens klonk het rustsignaal met 0-1 als stand. Daar mocht ZSV zich nog content mee voelen. Tussen de verdediging en de voorhoede was vaak veel te veel ruimte en de gasten vonden dat wel lekker voetballen.

De tweede helft startte ZSV met Marco Manders voor Remco Peggen. Dirk van Limpt schoof door naar een plek voor de verdediging, waar voor rust vaak veel ruimte lag. De rust lag nog geen vijf minuten achter ons toen zich de eerste mogelijkheid voor gasten al voordeed. De lengte van doelman Leon Thijs maakte dat hij een boogbal kon onderscheppen.

Weer raak
Een minuut later was het toch weer raak voor de gasten. Een schot van buiten de zestien ging buiten bereik van doelman Thijs in de rechter benedenhoek binnen. Opnieuw was het Dirk de Koning die scoorde. Even later deed ZSV bijna iets terug, maar de inzet van Koen Kuunders miste net het doel.

Met nog ruim een half uur te gaan, wisselde coach Vullings erg offensief. Stan van Helmond en Luuk Engels kwamen. Niet veel later was er ook nog plek voor Ray Maandag, maar het leidde niet tot echte kansen. Die waren er nog wel voor de gasten, maar ook die leidden niet meer tot doelpunten.

Nog drie wedstrijden te gaan voor ZSV en nog altijd is de nacompetitie dreigend. Komende zondag moeten de geelzwarten op bezoek bij koploper De Valk. Daarna wachten nog duels met NWC en Geldrop en dat zijn directe concurrenten. Er zullen in elk geval nog punten gehaald moeten worden om het seizoen niet onnodig te verlengen.

Foto: archief DMG

‘Vrachtwagenchauffeur is een supermooi beroep, maar je staat er wel alleen voor’

We zien ze dagelijks op de weg; mannen en vrouwen die hoog in hun cabine hun vracht naar zijn bestemming brengen. Maar hoe is zo’n leven als truckchauffeur eigenlijk? De Deurnese Steffie van de Mortel, bekend van het tv-programma ‘Meiden die rijden’, deelt haar ervaringen.

In wezen houdt de 32-jarige chauffeuse niet van in de belangstelling staan. Daarom moest ze even nadenken toen ze gevraagd werd om aan het programma mee te werken. Maar omdat ze een realistisch beeld van haar vak wil geven, deed ze mee en stemde ze ook in met dit interview.

“Rijden is superleuk. Lekker op jezelf, een muziekje op, geen baas die op je vingers kijkt. En je komt op plekken waar je anders nooit zou komen”, somt Steffie de voordelen op. Sinds een paar jaar zit ze op de vrachtwagen voor BK Sneltransport uit Veghel. Ze koerst veel door het buitenland, vooral Engeland en Ierland.

Nooit gedacht
“Ik reed al graag auto, maar had nooit gedacht dat ik er mijn werk van zou maken.” Daar dacht haar vader, zelf vrachtwagenchauffeur, anders over. Toen ze op haar achttiende haar gewone rijbewijs haalde, vroeg hij al: ‘Wil je niet op de wagen?’ “Maar ik wilde andere dingen proberen.”

Dat werden een opleiding tot gastvrouw in de horeca en tot interieurstylist. De Deurnese, inmiddels woonachtig in Liessel, zou daarna in het buitenland horecaervaring op gaan doen. De tickets voor Ibiza lagen al klaar. Een werkplek in een hotel was geregeld. En toen kwam corona.

“Ik heb drie maanden thuis zitten balen totdat pap zei: ‘Je kunt altijd nog chauffeur worden.’ Ja, dat was het moment. Ik meldde me aan bij een uitzendbureau. Via hen kon ik eerst als bijrijder werken en later mijn vrachtwagenrijbewijs halen.”

Twee liefdes in de transport
Sindsdien is ze niet meer van de vrachtwagen af te slaan. Behalve veel werkplezier vond ze ook de liefde in de transportwereld. Vriend Arno is eveneens chauffeur en werkt voor hetzelfde bedrijf. Ze ontmoetten elkaar toen ze ieder met een truck op de boot naar Engeland stonden.

“Dan heb je veel tijd om te kletsen. Die gesprekken gaan verder dan: ‘Hoe gaat het?’ en: ‘Wat vervoer je?’ We hadden meteen een klik, niet alleen omdat we hetzelfde beroep uitoefenen.”

“Het voelt niet als werken; doen wat je leuk vindt met wie je leuk vindt. Beter kan niet, toch?”

In de vervoersector staan ook wel eens zogenoemde ‘dubbelmanritten’ op de agenda. Dan rijden twee chauffeurs op één wagen en kunnen ze, door elkaar af te wisselen, in totaal 21 uur rijden. Dat is een kolfje naar de hand van de Deurnese.

“Een paar keer per jaar plannen ze ons samen in voor zo’n rit. Dat is een klein geluksmomentje. Het voelt niet als werken; doen wat je leuk vindt met wie je leuk vindt. Beter kan niet, toch?”

Heftige gebeurtenis
Aan haar eerste dubbelmanrit met een andere collega heeft ze minder prettige herinneringen. Op een parkeerplaats in Engeland kreeg hij een beroerte. “Ik belde meteen een ambulance, maar er was veel hectiek. Ik wist niet op welke plek ik precies stond. En ik probeerde hulp te krijgen van andere chauffeurs, maar er waren vooral oosterse mensen die nauwelijks Engels spraken.”

 

Het voorval hakte er diep in. Steffie ging nadenken: ‘Wat als dit mij overkomt als ik alleen op de wagen zit?’ Aanvankelijk wilde ze niet meer naar de plek waar het gebeurd was. Toch zette ze zich eroverheen, want ze wilde graag blijven rijden in haar geliefde Engeland.

“Ik ga het liefst naar Engeland en Ierland omdat de mensen daar gezellig en behulpzaam zijn. De natuur is er mooi en op de weg zijn ze hoffelijker dan bijvoorbeeld hier of in Duitsland.”

Wat ze wel eens mist tijdens het rijden, is een team. “Je bent veel op jezelf aangewezen. Ooit denk ik: ‘Tegen wie moet ik nu aan tetteren?’ Als ik bij een klant ben bij wie ik vaker kom, kan ik weer lekker kletsen.”

Honderd procent zichzelf
Tegen mannen en vrouwen die overwegen om chauffeur te worden, zou ze willen zeggen: “Probeer het gewoon. Het is een supermooi beroep, maar realiseer je wel dat je er alleen voor staat als er iets gebeurt.”

Op de wagen voelt de Deurnese zich honderd procent zichzelf. “Ik kan dit nog jaren doen zonder erop uitgekeken te raken. Het is veel afwisselender dan een gewone negen-tot-vijf-baan.” Dat wist vader Piet natuurlijk al lang…

Foto’s: Josanne van der Heijden/Steffie van de Mortel

Defensie voert week lang testvluchten uit met Apache-gevechtshelikopter boven De Peel

Met een Apache-gevechtshelikopter gaat Defensie van komende maandag tot en met vrijdag testvluchten boven De Peel uitvoeren die in het teken staan van het elektromagnetisch spectrum.

Hierbij worden met een radarsysteem op de grond bij de Luitenant-generaal Bestkazerne in Vredepeel en de gevechtshelikopter in de lucht diverse testen gedaan. Er wordt zowel in de ochtend als in de middag gevlogen met de Apache.

Breed inzetbaar
Dit type helikopter is oorspronkelijk ontworpen voor het uitschakelen van tanks en andere gepantserde gronddoelen. In de praktijk is het toestel dankzij een uitgebreid wapenpakket en geavanceerde waarnemingsapparatuur veel breder inzetbaar. Defensie gebruikt de Apache daarom ook voor verschillende taken.

De helikopter is bijvoorbeeld uitgerust met doelzoek- en nachtzichtapparatuur, een radardetectiesysteem, infrarood-afweersysteem en een gps-systeem waarmee het mogelijk is om ook bij slecht weer te vliegen. Het gevaarte is ruim 15 meter lang en bijna 6 meter breed en weegt zonder lading 5.662 kilo. Als de Apache een volle tank heeft en is bevoorraad met munitie bedraagt het gewicht 9.190 kilo.

Zelfbescherming
Voor zelfbescherming heeft de Apache een combinatie van systemen waarmee komende week testen worden gedaan. De helikopter heeft onder andere een laserwaarschuwing bij aanstraling door lasers. Met dit systeem is het ook mogelijk is om raketten op een doel af te sturen. De radardetector waarschuwt bij aanstraling door radarstralen. De detector verstoort de radarstralen door zeer dunne strookjes metaal uit te werpen, die ‘chaff’ worden genoemd. Het CMWS-systeem detecteert infraroodgeleide raketten en reageert met het afschieten van zogenoemde ‘flares’, dit zijn lichtkogels die hittezoekende raketten te misleiden.

Nieuwe versie
Defensie is in 2020 gestart met het laten ombouwen van de helikopters van de Delta-versie naar de verbeterde Echo-uitvoering. Boeing haalt hiervoor de oude Apaches helemaal uit elkaar, waarna de onderdelen worden getest, hergebruikt of vervangen. Samen met vele nieuwe systemen installeert Boeing deze op een nieuw geproduceerde romp. Ook krijgen de motoren meer vermogen en is de Echo-uitvoering volgens Defensie sneller en wendbaarder. Daarnaast krijgt de Apache nieuwe radarsystemen om zo doelen nog eerder te ontdekken. Volgens planning zijn in 2025 alle 28 Apache Delta’s omgebouwd tot Echo’s.

Halverwege 2025 moeten alle gemoderniseerde Apaches aan Defensie zijn geleverd. Met de ombouw moeten de toestellen tot 2050 inzetbaar zijn. De Apaches zijn onderdeel van het Defensie Helikopter Commando van de Koninklijke Luchtmacht. 301 Squadron is met 20 stuks gestationeerd op Vliegbasis Gilze-Rijen. 8 Apaches zijn ingedeeld bij 302 Squadron op Fort Cavazos, het voormalige Fort Hood in Texas in de Verenigde Staten.

Foto: Ministerie van Defensie

Vindbaarheid openbare toiletten in Deurne moet worden verbeterd, vindt fractie OGD

Openbare toiletten zijn er in Deurne wel, maar volgens de fractie van Onafhankelijke Groep Deurne (OGD) zijn die maar moeilijk te vinden. Deurne staat onder meer hierdoor in de lijst van meest toiletvriendelijke gemeenten op plek 269 van de in totaal 342 gemeenten.

Dat moet beter kunnen, vindt Riny van Leeuwen-Berkvens van OGD. Ze benadrukt dat de raadscommissie in maart van vorig jaar al heeft aangegeven graag op zoek te gaan naar oplossingen die het makkelijker maken om openbare toiletten te vinden, maar daar is het volgens Van Leeuwen-Berkvens bij gebleven: “Het college heeft sindsdien tot op heden geen zichtbare actie heeft ondernomen om de vindbaarheid van openbare toiletten te vergroten.”

Verwijsborden
Dat terwijl er in Deurne volgens haar best wat publiektoegankelijke plekken zijn voor de hoge nood én met in veel gevallen ook ruime openingstijden. “Denk aan de toiletten in het gemeentehuis, het cultuurcentrum en in diverse gemeenschapshuizen en andere (openbare) gebouwen in het centrum, in de kernen en in de kerkdorpen”, aldus Riny van Leeuwen-Berkvens.

Er zijn volgens de fractie OGD geen verwijsborden naar de openbare toiletten geplaatst in de openbare ruimte in Deurne: “Ook via andere informatieverstrekking, zoals informatiefolders voor toeristen en de websites van de gemeente en de VVV, wordt onvoldoende duidelijk zichtbaar gemaakt waar openbare toiletten te vinden zijn.”

Inclusieve samenleving
Van Leeuwen-Berkvens vindt dat de gemeenteraad op grond van het VN-verdrag over de rechten van mensen met een beperking, met beleid moet komen voor een inclusieve samenleving. Mensen met een spijsverteringsziekte, blaaspatiënten, ouderen, (zwangere) vrouwen en kinderen moeten vaker dan gemiddeld naar het toilet en kunnen volgens Riny van Leeuwen-Berkvens niet in alle gevallen volledig meedoen in de samenleving als zij geen openbaar toilet tot hun beschikking hebben.

“Door de reeds aanwezige openbare toiletten beter vindbaar te maken kan gemeente Deurne zorgen voor meer bewegingsvrijheid en minder eenzaamheid onder mensen die vaker dan gemiddeld naar het toilet moeten”, zegt Van Leeuwen-Berkvens. Deurne wordt daarmee volgens haar een gastvrijere gemeente en ook zou het de overlast van wildplassen verminderen. Daarbij moet volgens de fractie van OGD samengewerkt worden met bijvoorbeeld de Participatieraad, VVV, KBO Kring Deurne en BVG Peelland om te inventariseren op welke manier de zichtbaarheid van de al aanwezige openbare toiletten kan worden vergroot.

OGD ziet het liefst dat er in het centrum van Deurne en zo mogelijk ook in elke kern en kerkdorp van de gemeente nog dit jaar door middel van bebording ten minste één openbaar toilet wordt aangewezen. Dat is volgens de partij bij voorkeur een wc die toegankelijk is voor rolstoelgebruikers.

Foto: Josanne van der Heijden

Dames HV de Sprint B1 kampioen in zaalcompetitie

De dames van HV de Sprint uit Deurne zijn vorig weekend kampioen geworden in de zaalcompetitie. Afgelopen donderdagavond werd het team bij de handbalvereniging gehuldigd vanwege hun prestatie.

Of de Deurnese dames kampioen zouden worden, was tot op de het laatste moment spannend. Zowel tegenstander PSV B2 als het damesteam HV de Sprint B1 maakte nog kan kans op het kampioenschap. Tijdens de intense en cruciale wedstrijd in Eindhoven liepen de meiden uit Deurne al snel uit en wisten ze de voorsprong te behouden. Uiteindelijk won de Deurnese ploeg met 17-22 en mochten de dames zich kampioen noemen van de zaalcompetitie.

Voor het team was het in het begin nog even wennen op het B-niveau. “Maar door de goede trainingen van Mijs en Naomi zijn ze erg gegroeid. Dit team heeft veel geleerd van onder andere een internationaal toernooi in Arnhem en de Olympic Moves. Samen zijn ze veel gegroeid”, aldus de handbalvereniging.

Foto: HV De Sprint

Morocco Desert Challenge zit erop voor Greenteam Panhuijzen: ‘Gaan er een lekker pilske op pakken’

Na een turbulente week met veel reparaties aan zowel de rallytruck als de buggy kwam zaterdag met de laatste etappe een einde aan het avontuur van Greenteam Panhuijzen in de Morocco Desert Challenge (MDC). Ondanks dat de twee voertuigen van de Deurnenaren een etappe moesten overslaan omdat er ruim een dag aan gesleuteld moest worden, wisten ze toch met de truck de achtste plek te behalen en met de buggy plaats 42.

“Gezien alle ervaringen in de afgelopen week een bijzondere en knappe prestatie, waar we dan ook zeker trots op zijn”, zegt Mike Panhuijzen.

Koprol
Bij de laatste etappe van 113 kilometer door de Marokkaanse woestijn kwamen zowel Jori en Tom in de buggy als Mike, Pieter en Bert in de Green Machine rijdend over de finish. Dat was in de etappes ervoor niet altijd het geval.

Dinsdag sloeg tijdens de vierde rit het noodlot voor beide voertuigen toe. De buggy maakte een koprol en werd door een bergingswagen weggebracht en de truck ging in de duinen op zijn kant. De Green Machine werd met hulp van team Hamer en het team Ingels weer rechtop gezet, zodat de vrachtwagen van het Deurnese team uiteindelijk toch nog op eigen kracht naar het bivak kon terugrijden

Sleutelen
Monteurs begonnen bij binnenkomst rond 00.30 uur meteen met sleutelen tot ongeveer 03.30 uur. Maar er bleek meer tijd en werk nodig, zodat de etappe van woensdag tot grote spijt van de leden van Greenteam Panhuijzen moest worden overgeslagen.

Donderdag konden de truck en de buggy weer rijden dankzij het harde werk van de monteurs en werd gestart in de woestijnduinen. Jori en Tom stopte halverwege de proef en keerde via de normale weg terug. De mannen in de truck reden 120 kilometer, maar besloten na een hoge duin, een stuk steil omlaag en een bonk op het kamelen gras om daarna toch ook terug naar het bivak te rijden en verder geen risico te lopen.

Gravel
Bij de één na laatste etappe op vrijdag gingen de voertuigen meteen de duinen in, waarna de zandondergrond werd ingeruild voor gravel en snelle paden. Tom reed deze keer de proef in de buggy samen met Bert en zette een knappe 25ste tijd neer: “Super gaaf en we hebben er veel ingehaald in de duinen.”

Zaterdag werd na de laatste etappe een slotfeest gehouden in Saïdia. “Hier gaan we er een lekker pilske op pakken”, zeggen de leden van Greenteam Panhuijzen zaterdagavond voldaan. Mike, Jori, Tom, Frits, Pieter en Bert zijn zondagochtend al met het vliegtuig weer richting Nederland vertrokken. Mario, Rob, Joost, Thijs, Eva, Cyprian en Jeroen pakken zondagavond de boot en komen in de loop van de week met alle voertuigen en materialen thuis.

Foto: Greenteam Panhuijzen

Auto botst op A67 ter hoogte van Helenaveen tegen vangrail en slaat over de kop

Een automobiliste is zaterdagavond rond 19.15 uur met haar voertuig op de A67 ter hoogte van Helenaveen over de kop gegaan. De vrouw botste eerst met haar auto op de midden-vangrail, waarna de auto van de grond loskwam en over de kop sloeg.

De bestuurster raakte bij het ongeval gewond, maar was nog wel aanspreekbaar. Ze is met onbekende verwondingen in een ambulance naar het ziekenhuis gebracht . Eén rijbaan van de A67 richting Venlo werd tijdelijk afgesloten om het voertuig weg te kunnen slepen en de rijbaan schoon te kunnen maken.

Foto’s: Harrie Grijseels