14.9 C
Deurne
maandag 21 april 2025
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home Blog Pagina 208

Bijna honderd banen verdwijnen bij Ebusco; busfabrikant schrapt uitzendkrachten en tijdelijke contracten

De Deurnese busfabrikant Ebusco gaat bezuinigen op uitzendkrachten en medewerkers met een tijdelijk contract. In totaal gaan er bijna honderd banen verloren, meldt het ED. Onder medewerkers in vaste dienst zouden geen ontslagen vallen.

Ebusco heeft afgelopen jaar te maken gehad met een aantal logistieke tegenvallers: “Voor een aantal bussen die al bij onze montagepartners zijn opgeleverd kon geen omzet worden verantwoord, omdat de eigendomsoverdracht aan Ebusco niet tijdig heeft plaatsgevonden.”

Domino-effect
Ook de verstoring van de mondiale logistieke stromen en de capaciteit in de magazijnen van Ebusco hebben gezorgd voor langere transporttijden. Hierdoor werd de aankomst van onderdelen bij de assemblagepartners van de busfabrikant vertraagd. “Dit had een domino-effect op de voortgang van de montage in de laatste weken van het jaar bij onze partners”, zegt Ebusco. Deze vertragingen hebben volgens het bedrijf geen impact op het productieplan voor 2024 en zullen dus geen gevolgen hebben voor de leveringsplannen van klanten en de daarmee samenhangende geldinningen.

Eerder kondigde de busfabrikant aan dat topman Peter Bijvelds een co-CEO naast zich krijgt om de efficiëntie te vergroten en de werkdruk binnen het bedrijf te verdelen. Hiervoor is Frank Meurs aangesteld als ad interim co-CEO en wordt gezocht naar een permanente invulling van de extra functie binnen de directie. “Na het creëren van de rol van co-CEO zal Peter zich volledig kunnen concentreren op de bedrijfsstrategie en product- en commerciële ontwikkeling”, aldus Ebusco.

Aandelenuitgifte
De Deurnese bussenbouwer regelde eind 2023 met een versnelde aandelenuitgifte een nieuwe financiering van 59,2 miljoen. Volgens ING een teken dat aandeelhouders en financiers het bedrijf willen blijven steunen en vertrouwen hebben dat Ebusco levensvatbaar wordt met een positieve kasstroom. De busfabrikant verwacht zelf voor 2024 een omzet van ruim 300 miljoen euro.

Foto: Ebusco

Nieuwe parkeerstrook Harmoniestraat zorgt voor verbazing en irritatie; ‘Wie verzint er zoiets’

De strook met nieuwe parkeerplaatsen in de Harmoniestraat in Deurne ligt er nog maar een paar weken, maar heeft nu al gezorgd voor verbazing bij fietsers die hun tweewielers niet meer kwijt kunnen en irritatie bij vrachtchauffeurs die niet kunnen laden of lossen. Sinds afgelopen maandag zorgen de parkeervakken bij automobilisten ook nog eens voor een onaangename verrassing als ze nietsvermoedend op de plek hun voertuig parkeren.

De parkeerbonnen wapperen deze week al volop achter de ruitenwissers van verschillende auto’s die geparkeerd staan op de nieuwe strook aan de zijkant van het cultuurcentrum. Waar eerst nog iedereen zijn of haar auto mocht parkeren, is het op de strook sinds deze week alleen nog maar toegestaan voor vrachtverkeer om te laden en lossen.

Gratis parkeren
“Maar je mocht toch voortaan in heel het centrum gratis parkeren”, zegt een automobilist terwijl hij zijn parkeerbon achter de ruitenwisser vandaan haalt. Een omwonende wijst hem op het verkeersbord dat er deze week bijgeplaatst is. “Dat is toch niet te zien als je in de auto zit en je daar parkeert. Bovendien staat de paal met het bord een meter van de straatrand, dus je hebt eerder het idee dat het iets met de parkeerplaatsen voor de fietsen te maken heeft”, zegt de automobilist.

De nieuwe parkeerstrook zorgt sinds de aanleg ook voor opzien en irritatie bij fietsers die hun tweewielers tussen de zogenoemde fietsaanleunbeugels willen parkeren. Voor de komst van de extra parkeerplaatsen hadden fietsers een voetpad van ruim twee meter breed zodat ze ruimte hadden om bij de fietsparkeerplaatsen te komen, maar nu ligt de nieuwe parkeerstrook er direct tegenaan.

“Wie verzint er zoiets”, zegt een fietsster die nu maar iets verderop aan het Martinetplein parkeert. “Dit is echt door iemand bedacht achter een bureau, die niet even is komen kijken hoe de situatie er in het echt uitziet. Die fietsparkeerplaatsen zijn nu helemaal waardeloos geworden”, zegt de vrouw.

Krassen
Haar man legt uit dat het ook voor de automobilisten geen ideale situatie is: “Mensen gaan dan tussen de geparkeerde auto’s door met hun fiets om die te parkeren. Reken er maar op dat er dan soms ongewild een kras wordt veroorzaakt. En dat is, als het je al lukt om er tussendoor te manoeuvreren. Als er flink wat auto’s staan, kun je op die plek gewoon niet meer terecht.” De vrouw voegt toe: “Nog erger is trouwens als het je wel is gelukt om je fiets te parkeren. Want grote kans dat wanneer je terugkomt, een grote vrachtauto je blokkeert waardoor je niet meer weg kunt met je fiets.”

De automobilist die net nog gepikeerd zijn parkeerbon in ontvangst nam, is ondertussen iets bedaard: “Ik snap dat ze bijvoorbeeld in de ochtend deze plaatsen reserveren voor vrachtverkeer, want het staat hier dan altijd helemaal vol met bestelbusjes en vrachtauto’s. Maar nu heb je straks bijvoorbeeld op de middagen en in het weekend een hele rits lege parkeerplaatsen, waar niemand gebruik van durft te maken.”

Foto’s: DMG/Google Maps

Janine van den Wittenboer nieuwe dirigente bij Deurnes Gemengd Koor

Het Deurnes Gemengd Koor (DGK) heeft sinds deze maand een nieuwe dirigente. Janine van den Wittenboer neemt definitief de muzikale leiding van het koor op zich, nadat ze vorig jaar al tijdelijk waarnam voor de vorige dirigente die wegens ziekte afscheid moest nemen.

Met de start van Van den Wittenboer als nieuwe vaste dirigente verandert ook de repetitieavond van het Deurnes Gemengd Koor. Waar eerst elke maandagavond werd geoefend, zullen de repetities nu voortaan plaatsvinden op de woensdagavond. De aanpassing wordt gedaan in verband met de beschikbaarheid van Janine van den Wittenboer.

Het DGK zingt met name klassieke werken, maar ook iets meer populaire stukken komen zo nu en dan aan bod. In 2026 bestaat het koor 100 jaar en wil het groots voor de dag komen. Voor zowel dit project als voor de reguliere repetities en optredens is het koor nog op zoek naar nieuw zangtalent. “Mensen die graag zingen zijn van harte uitgenodigd om, geheel vrijblijvend, een aantal repetities bij te wonen. Het kunnen lezen van notenschrift is geen vereiste om lid te worden van het koor. Ook projectzangers en -zangeressen zijn van harte uitgenodigd om zich aan te melden”, meldt het DGK.

De koorleden repeteren in de zaal van de KHD aan de Harmoniestraat 1 in Deurne. De repetitie start elke woensdag om 20.00 uur en duurt tot 22.00 uur. Tussendoor is er een korte pauze en na afloop is er gelegenheid voor een drankje en napraten.

Meer informatie vind je op deurnesgemengdkoor.nl en kun je opvragen bij het secretariaat door een email te sturen naar secretariaat@deurnesgemengdkoor.nl of door te bellen met 0493-315742.

Foto: Deurnes Gemengd Koor

Voorbeschouwing SHH tegen SV Deurne; blauwwitten vol vertrouwen naar Limburgse Herten

Voor het vaandelteam van SV Deurne staat zondag een uitwedstrijd naar het Limburgse Herten op het programma. Op sportpark De Wolfsberg gaan de blauwwitten de strijd aan met Sint Hadrianus Herten, kortweg SHH. In oktober vorig jaar eindigde het treffen in eigen huis in een spectaculaire 7-4 overwinning voor de Deurnenaren.

Dat is tot nog toe de meest doelpuntrijke wedstrijd van deze competitie gebleken. Met name in de tweede helft kwamen de aanwezige toeschouwers bij tijd en wijle oren en ogen tekort en vielen er maar liefst negen treffers. Spits Stefan van der Werf was die middag met drie doelpunten zoals zo vaak het goudhaantje.

Tiende plek
SHH, opgericht in 1940, promoveerde afgelopen seizoen voor het eerst in de historie naar de Eerste Klasse en behaalde in veertien gespeelde wedstrijden evenzoveel punten. Hiermee bezet het elftal van scheidend hoofdtrainer Ruud Peters momenteel een tiende plek in de stand. Om aan het einde van het seizoen de nacompetitie te ontlopen, dient de thuisclub nog minimaal twee plaatsen te stijgen op de ranglijst.

Na de winterstop boekten de Limburgers tot op heden wisselende resultaten. Zo werd tegen SV Someren een belangrijke overwinning behaald en pakte de ploeg op bezoek bij hoogvlieger SV Valkenswaard een verdienstelijk punt. Daarentegen leden de groenwitten tegen respectievelijk BSV Limburgia en afgelopen zondag in Heerlen tegen EHC twee ruime nederlagen. Ook strandde de ploeg vorige week tegen tweedeklasser SV Laar in de achtste finale van de districtsbeker. Nadat SHH in de blessuretijd langszij kwam, trokken de Weertenaren na het nemen van strafschoppen tenslotte toch aan het langste eind.

Opvallende speler
Met middenvelder Nicolas Mitchell beschikken de gastheren al jarenlang over een opvallende speler in de selectie. De inmiddels 35-jarige routinier verliet op twintigjarige leeftijd zijn geboorteland Schotland en streek voor zijn werk neer in Roermond. Na zijn komst naar Nederland ging Mitchell bij SHH voetballen en groeide hij in de loop der jaren uit tot een zeer gewaardeerde kracht binnen de club.

Eén van zijn hoogtepunten bij de Limburgers beleefde Mitchell ongetwijfeld aan het einde van het vorige seizoen. In de finale van de nacompetitie tegen Bekkerveld eiste hij immers hoogstpersoonlijk de hoofdrol op, door kort na zijn invalbeurt met een prachtige afstandsknal in de kruising de gelijkmaker voor zijn rekening te nemen. Dit doelpunt vormde uiteindelijk de opmaat voor de latere overwinning en de al eerder genoemde historische promotie.

Vol vertrouwen
SV Deurne deed afgelopen zondag op een drukbezocht sportpark de Kranenmortel goed aan klantenbinding. In een prachtige wedstrijd werd gedeeld koploper Mierlo-Hout op een ruime nederlaag getrakteerd. Na uitstekende treffers van Joosten en Groen voor rust, schoot Luuk Veeneman het duel halverwege de tweede helft met een fabelachtige vrije trap definitief in het slot.

Aanvoerder Matheij maakte daaropvolgend met een vierde treffer de feestvreugde onder de Deurnese aanhang alleen nog maar groter. Niet alleen de belangrijke driepunter, maar ook het zeer goede spel zorgen ervoor dat de blauwwitten met een goed gemoed en bovenal vol vertrouwen afreizen naar Herten.

Leidsman Schelsema heeft zondag de leiding over de ontmoeting in Midden-Limburg en fluit om 14.30 uur het beginsignaal voor het duel tussen SHH en SV Deurne.

Foto: Josanne van der Heijden

Brandweer verwijdert grote loshangende tak uit boom aan Dunantweg in Deurne

De brandweer heeft vrijdagmiddag rond 13.30 uur een grote tak uit een boom aan de Dunantweg in Deurne verwijderd. Een voorbijganger zag dat de tak op afbreken stond en waarschuwde de hulpdiensten. De boomtak is waarschijnlijk losgewaaid door de harde wind van afgelopen dagen.

Naast de brandweer uit Deurne werden ook collega’s uit Helmond ingeschakeld die met behulp van een hoogwerker de tak konden bereiken en deze uit de boom konden zagen. De politie heeft de weg tijdelijk afgezet in verband met de veiligheid van verkeer en omstanders.

Foto: Walter van Bussel

Meike uit Deurne start crowdfunding voor nieuwe hulphond voor haar vader met PTSS

Voor de vader van Meike de Gooyert uit Deurne was Patser drie jaar lang zijn maatje, waarmee hij overal naartoe ging en op wie hij altijd kon vertrouwen. Maar vorige week overleed zijn hond en moet de 49-jarige Michel het doen zonder de grote Mastino Napoletano, die hem juist hielp om te gaan met de PTSS die hij heeft opgelopen in zijn 30 dienstjaren bij Defensie. Daarom is zijn dochter Meike een crowdfunding gestart om een nieuwe hond van te kunnen betalen.

“Mijn vader heeft last van slapeloosheid, nachtmerries, flashbacks en nog meer nare klachten”, legt de 18-jarige Meike uit. Zijn hond is volgens haar de redding voor vader Michel geweest: “Waar papa ging, ging Patser ook. Door Patser kwam papa weer meer onder de mensen, druktes kon hij beter aan door te focussen op hem. Hij kreeg thuis meer gedaan, ging de deur uit om met hem te wandelen en als papa een slechte dag had, was hij zijn maatje om op terug te vallen. Vier handen op een buik. Anders dan dat kan ik het niet beschrijven. Een ware hulphond.”

Hartafwijking
Helaas was Patser sinds enkele weken niet zichzelf, hij viel erg af en kreeg aanvallen. “We zijn naar de dierenarts gegaan en daar werden we doorgestuurd naar het Dierenziekenhuis in Geldrop. Daar hebben ze filmpjes gemaakt van zijn hart. Het bleek absoluut niet goed te zijn”, vertelt Meike. Patser bleek een hartafwijking te hebben en de aanvallen die hij kreeg, waren hartaanvallen. “Geen erfelijke aandoening, maar gewoon enorme pech. We hebben hem tot ons enorm groot verdriet daar in moeten laten slapen”, leggen Michel en zijn dochter uit.

Daarom probeert Meike nu geld in te zamelen voor een nieuwe hond voor haar vader: “Er is natuurlijk geen enkele hond die Patser z’n plaatsje in kan vullen. Maar voor papa’s PTSS is het van belang dat er snel weer een maatje voor hem komt.”

Crowdfunding
Door de enorm hoge dierenartskosten die er voor Patser zijn gemaakt is er nu geen mogelijkheid om een nieuwe hond aan te schaffen. “Hij zou heel graag weer een hond van hetzelfde ras willen hebben. Een Mastino Napoletano. Om de dierenartskosten te dekken en voor de aanschaf van een nieuw maatje voor papa heb ik daarom een crowdfunding opgestart”, vertelt dochter Meike.

Net als Michel hebben naar schatting van het ministerie van Defensie ongeveer twintig procent van uitgezonden militairen in meer of mindere mate last van PTSS. De klachten variëren van een paar keer ’s nachts wakker worden tot een chronische vorm van de posttraumatische stressstoornis. Dat laatste aantal wordt geraamd op ruim één procent van alle veteranen.

PTSS is een psychische aandoening veroorzaakt door een traumatische ervaring. Militairen en veteranen die bijvoorbeeld uitgezonden zijn naar Afghanistan, Libanon en Mali kunnen na thuiskomst last hebben van PTSS-klachten.

Bijdragen aan de crowdfundingsactie van Meike kan via https://www.gofundme.com/f/help-michel-met-ptss-aan-een-nieuwe-hond.

Foto: Michel de Gooyert

In memoriam: Harrie Munsters, de onmisbare schakel in de Deurnese voetbalwereld

Door familie, vrienden en bekenden is afgelopen woensdag in het Brummelhuis in Deurne afscheid genomen van Harrie Munsters. Hij overleed donderdag 22 februari en werd 85 jaar. Munsters speelde in vele gedaantes een belangrijke rol in de Deurnese voetbalwereld en was jarenlang de drijvende kracht achter het scheidsrechterscollectief. Ook was hij vele jaren actief bij CS De Peelstrekels.

Bij ZSV was Harrie al sinds 1965 lid en vervulde hij in zijn bijna 60-jarig lidmaatschap veel verschillende functies zoals (waarnemend) voorzitter, waarvoor hij ook als erelid van de vereniging werd benoemd. Ook was hij al in 1969 betrokken bij de oprichting van de veteranenafdeling van ZSV.

Clubgebouw
Nadat in 1976 het nieuwe clubgebouw met de inzet van vele vrijwilligers tot stand kwam, werd Munsters samen met zijn vrouw An beheerder. Hij nam eind jaren ‘70 het initiatief om de seniorenafdeling te verdelen in een prestatiegroep met ZSV 1, 2 en 3 en daarnaast een recreantengroep vanaf het vierde elftal.

In de jaren ’80 was Harrie kartrekker bij het Zilveren Turftoernooi, waarbij Brabantse en Limburgse voetbalclubs het tegen elkaar opnamen, telkens in de maand mei. Verder was hij ook jeugdtrainer bij de Zeilbergse club en in het seizoen 1983-1984 trad hij op als waarnemend voorzitter van de vereniging.

Scheidsrechterscollectief
Munsters was ook meer dan 20 jaar leider van het scheidsrechterscollectief dat in 1986 werd opgericht door Hein Leijsten. Harrie zorgde er elke week voor dat de wedstrijden bij SV Deurne, ZSV en Racing Boys werden voorzien van een scheidsrechter. Harrie was daarnaast ook zelf vele jaren een graag geziene scheidsrechter op de Deurnese velden.

Tien jaar geleden stopte Munsters met deze taak, maar bleef hij de scheidsrechterij van nabij volgen. “Harrie blijft in de geschiedenis van de verenigingen de man die er elke week weer voor zorgde dat de wedstrijdleiding in goede handen was. De verenigingen zijn Harrie veel dank verschuldigd”, zegt Jack Keijsers die tegenwoordig het scheidsrechterscollectief leidt.

Bevlogen man
In de vroege jaren ’90 nam Harrie Munsters het initiatief voor het eerste Stroatkeie-toernooi en was hij daarna jarenlang betrokken bij de organisatie ervan. “Niet alleen was Harrie binnen de vereniging een echte organisator van allerlei activiteiten en toernooien, zeker ook alles rondom het leiden van wedstrijden droeg hij een warm hart toe”, zeggen de bestuursleden van de Zeilbergse club.

Harrie is altijd betrokken en nauw verbonden gebleven bij ZSV en was ook regelmatig aanwezig bij de thuiswedstrijden van het eerste elftal. “We verliezen in Harrie een veelzijdig en zeer gewaardeerd lid en vrijwilliger. Een bevlogen man ook, die heel belangrijk is geweest voor ZSV en herinnerd wordt als altijd correct en positief. We zijn hem dankbaar voor alles wat hij voor onze vereniging heeft gedaan”, aldus het ZSV-bestuur.

Betrokken
Ook bij Stichting Zaalvoetbal Deurne herinneren ze Harrie als iemand die decennialang als scheidsrechter en ook achter de schermen, een zeer grote positieve bijdrage heeft geleverd aan een goed verloop van het zaalvoetballen in Deurne. “Daarenboven was Harrie ook een zeer aimabel persoon die zich erg betrokken voelde bij zijn medemensen”, zegt het bestuur van Stichting Zaalvoetbal.

Naast het vele werk dat Munsters verrichte voor de Deurnese voetbalwereld, was hij ook zeer actief bij CS De Peelstrekels. Samen met zijn kompaan Willie Goossens was hij jarenlang een belangrijke kracht voor de carnavalsstichting. De twee verrichtten achter de schermen hand- en spandiensten voor de Peelstrekels, zoals de opbouw van het podium en de prinsenwagen, het aankleden van diverse Peelstrekelevenementen en ontelbare andere werkzaamheden.

Harrie ontving in 2011 D’n Opsteker van de PrCie voor zijn werkzaamheden bij de Peelstrekels. Prins Perry I mocht destijds de onderscheiding bij Munsters opspelden. Sinds 1992 wordt D’n Opsteker door de PrCie uitgereikt aan mensen die op de achtergrond veel betekenen voor het carnavalsfeest in Deurne.

Foto: SV Deurne/Roos Knijnenburg/PrCie

Meerdere spoorwegovergangen in Deurne anderhalve week dicht tijdens werkzaamheden ProRail

ProRail voert in de periode van vrijdag 8 maart tot en met zondag 31 maart werkzaamheden uit aan het spoor op verschillende plekken in Deurne. Hiervoor worden ook de spoorwegovergangen aan de Binderendreef, Zeilbergsestraat-Kranenmortelweg en Paardekopweg in Deurne en Biesdeel in Vlierden anderhalve week afgesloten voor alle verkeer. In de periode wordt ter plekke een omleidingsroute aangegeven.

Ook treinreizigers moeten in verband met het werk in de periode van 9 tot en met 18 maart rekeninghouden met extra reistijd. Er worden tijdelijk stop- en snelbussen ingezet.

Overlast
Bij de werkzaamheden in Deurne wordt het spoor vernieuwd. “We vervangen bijvoorbeeld de rails, de bielzen, de wissels, het spoorgrind, de kabels en leidingen of onderdelen ervan”, meldt ProRail. Door het werk kan hinder worden ondervonden in de vorm van geluid, trillingen en stof.

Van vrijdag 8 maart om 23.00 uur tot maandag 18 maart om 06.00 uur wordt gewerkt aan het spoor tussen Industrieweg 11 en Haspelweg 35 en op het gedeelte tussen Parallelweg 127 en Clarinetweg 16 in Deurne. De afsluitingen van de spoorwegovergang aan de Biesdeel, Binderendreef, Paardekopweg en Zeilbergsestraat-Kranenmortelweg gelden van vrijdag 8 maart om 23.00 uur tot maandag 18 maart om 06.00 uur.

Depot
Daarnaast vinden er werkzaamheden plaats van vrijdag 8 maart om 23.00 uur tot zondag 31 maart om 23.00 uur ter hoogte van Doctor Huub van Doorneweg 9a en huisnummer 50. In dezelfde periode wordt het spoor vernieuwd ter hoogte van Paardekopweg 2 in de Zeilberg en tussen Biesdeel 16 in Vlierden en Nemerlaerhof 288 in Helmond. ProRail geeft aan dat er intensief wordt gewerkt op het spoor van 9 tot 18 maart. In de periode erna wordt vooral opgeruimd en materiaal afgevoerd.

Er worden bij deze werkzaamheden regelmatig spullen aan- en afgevoerd. ProRail zegt dat omwonenden hinder kunnen ondervinden van de overslag en afvoer van de benodigdheden: “We slaan onze bouwmaterialen op in een depot. Dit doen we voor we ze gebruiken of nadat we ze weggehaald hebben. Ook kunnen we een depot gebruiken als een plaats om materialen over te slaan van vrachtauto’s naar het spoor. Na alle werkzaamheden brengen we de plek weer in oude staat terug.”

Treinreizigers op het traject tussen Eindhoven en Venlo moeten van zaterdag 9 maart om 04.00 uur tot en met maandag 18 maart om 02.00 uur rekeninghouden met 30 minuten extra reistijd. Tijdens de werkzaamheden rijden er tussen Eindhoven Centraal en station Venlo stop- en snelbussen. De stationsrestauratie in Deurne is in de hele periode wel gewoon geopend op de gebruikelijke tijden.

Foto: gemeente Deurne

Aanpak van ‘geboortemaand-effect’ bij SV Deurne geeft alle jeugdspelers eerlijke kans

Omdat in de meeste sporten zoals voetbal het selectiejaar van januari tot en met december loopt, worden spelers die geboren zijn in de eerste maanden van een jaar meer geselecteerd dan voetballers die geboren zijn in de laatste maanden van een selectiejaar. Dat wordt het ‘geboortemaand-effect’ genoemd en kan voor de jongere spelers lastig zijn. Bij SV Deurne hebben ze daar een oplossing voor bedacht.

Kinderen die in januari zijn geboren, zijn bijna een jaar ouder dan hun teamgenoten uit december. Met name voor de jonge voetballers levert het verschil in leeftijd vaak nadelen op. De oudere kinderen zijn over het algemeen groter, sterker, sneller en hebben meer trainingsuren gemaakt, waardoor zij ook technisch en tactisch verder zijn.

De voorsprong van de oudere kinderen zorgt er vaak voor dat zij beter presteren en in sommige gevallen is er bij de jongere kinderen zelfs een verhoogde kans om te stoppen met voetballen of een andere sport omdat ze het gevoel hebben dat ze niet goed genoeg zijn.

Door elkaar husselen
Bij SV Deurne doen ze daarom bewust een aantal dingen anders. “We husselen de groepjes heel vaak opnieuw door elkaar, zodat je ook met andere kindjes speelt. Je speelt dus in veel verschillende samenstellingen”, vertelt Hoofd Jeugdopleiding Thijs Matla. Op deze manier wordt voorkomen dat er één team ontstaat met de beste spelers en krijgen de kinderen die later in het jaar geboren zijn een eerlijke kans.

Ook wanneer scouts van professionele voetbalclubs geen rekeninghouden met de geboortemaand, kan dit zorgen voor een oneerlijke vergelijking van talenten. Als het ‘geboortemaand-effect’ over het hoofd wordt gezien, kan het zelfs gebeuren dat een speler wordt gescout omdat die op een bepaald moment de beste speler is, maar die hoeft niet per se de best presterende voetballer te zijn wanneer de 18-jarige leeftijd wordt bereikt en de voetballer in het eerste elftal mag debuteren.

Eredivisie
Je zou verwachten dat als de spelers de puberteit achter de rug hebben, de fysieke verschillen minder groot worden en het ‘geboortemaand-effect’ ook minder invloed heeft. Toch werkt het volgens de KNVB zelfs door tot in de eerste elftallen van de Eredivisie. Daar is het effect wel aanzienlijk kleiner dan bij de nationale jeugdelftallen, maar nog steeds aanwezig.

De KNVB vindt het een goede zaak dat er bij SV Deurne aandacht is voor effect: “Het fenomeen is namelijk talloze keren aangetoond. Alhoewel het erg lastig is om het ‘geboortemaand-effect’ tegen te gaan, zijn er weldegelijk verschillende oplossingen.”

Het Jeugdjournaal ging daarom bij SV Deurne op bezoek om te zien hoe de club het effect aanpakt en vroeg een aantal jeugdspelers hoe ze het vinden om in wisselende teams te spelen. Bekijk hieronder de tv-reportage van de NOS die afgelopen weekend werd uitgezonden.

Foto: Roos Knijnenburg

Regionale samenwerking in Peelland al zeven jaar succesvol bij bestrijding drugscriminaliteit

De regionale samenwerking in de regio Peelland bij de bestrijding van drugscriminaliteit heeft afgelopen jaar gezorgd voor de inbeslagname van een flinke hoeveelheid hard- en softdrugs. Ook werden 17 hennepkwekerijen ontmanteld, tientallen aanhoudingen verricht voor handel in (hard)drugs en 12 drugspanden gesloten. Dat blijkt uit de resultaten van ‘Bovenop de Onderwereld’, het jaaroverzicht van de aanpak ondermijning Peelland 2023.

De zes Peelgemeenten Deurne, Helmond, Asten, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren werken inmiddels ruim zeven jaar succesvol samen bij het bestrijden van drugscriminaliteit. In 2023 stond de aanpak van ondermijnende samenwerkingsverbanden centraal.

492 overtredingen
Het Peelland Interventie Team (PIT) controleerde op locaties waarvan sterk het vermoeden bestond dat er sprake was van misstanden of waar niet werd voldaan aan bestuurlijke wet- en/of regelgeving. Dat leverde vorig jaar bij 53 controleacties op 179 locaties in totaal 492 overtredingen op. “Mede door acties van het PIT en de landelijke media-aandacht voor het fenomeen ondermijning, neemt de kennis over de gevaren van ondermijning voor de samenleving toe”, zegt de Helmondse burgemeester Elly Blanksma, die ook voorzitter is van Team Peelland.

De volgende stap in de aanpak van drugscriminaliteit in onze regio is de meldingsbereidheid van inwoners te vergroten. “Daar zetten we met publiekscampagnes in 2024 extra op in. Samenwerking blijft cruciaal. Alleen door als één overheid op te treden en de inzet van juridische instrumenten zoals de Wet Bibob, kunnen we effectief de strijd aanbinden tegen ondermijning”, aldus Blanksma.

Theaterstukken
Ook afgelopen jaar werd er op verschillende manieren aandacht besteed aan de bewustwording, het vergroten van de meldingsbereidheid en preventie. Zorg-, jeugd-, en veiligheidsdomein werken daarvoor nauw samen. Zo werd in Gemert-Bakel, in samenwerking met de ZLTO en PVO, het theaterstuk ‘Eldorado’ en in Laarbeek ‘Onder een wieten kap’ opgevoerd. Daarbij leerden de inwoners op een laagdrempelige manier de risico’s van ondermijnende criminaliteit kennen.

Gemeente Helmond startte vorig jaar samen met de bibliotheek en het primair onderwijs de ‘Hackshieldcampagne’. Met een game werden kinderen in de basisschoolleeftijd van 8 tot 12 jaar en hun omgeving weerbaar gemaakt tegen digitale criminaliteit. Daarnaast werkten gemeenten zelf onder andere aan het verbeteren van hun informatiepositie en trainden zij tientallen toezichthouders in het herkennen van ondermijningssignalen.

Bovenlokaal
Omdat de veiligheidsvraagstukken zich niet beperken tot de gemeentegrenzen is er ook een bovenlokale samenwerking om de slagkracht te versterken en kennis en expertise met elkaar te delen. Hiervoor werken de zes gemeenten in Peelland samen met Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland, politie, OM en de Belastingdienst.

Daarnaast staan de Peelgemeenten in nauw contact met de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA), de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), Enexis, Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD), het UWV, woningcorporaties, Platvorm Veilig Ondernemen (PVO), de ZLTO, bedrijventerreinen en zorg- en welzijnsinstellingen.

De samenwerkende partijen roepen inwoners van Peelland op om overlastsituaties en verdachte situaties te melden en zo mee te helpen met de aanpak van drugscriminaliteit. Je kunt tips melden bij de politie via 0900-8844 of bij het Peelland Interventie Team (PIT) op 0492-587309. Dit kan ook online via info@pitteam.nl.

Je kunt daarnaast anoniem informatie doorgeven op telefoonnummer 0800-7000 of via meldmisdaadanoniem.nl. Anonieme meldingen komen rechtstreeks bij de gemeente terecht en kunnen gebruikt worden voor onderzoek of een controle door het PIT. Alle tips worden vertrouwelijk behandeld.

Foto’s: Harrie Grijseels/Walter van Bussel

Agnes Killaars-Olders ontvangt Penning van Verdienste van gemeente Deurne

Al 25 jaar zet Agnes Killaars-Olders zich in voor de Zonnebloem Deurne. Daarom ontving zij donderdagochtend de Penning van Verdienste van de gemeente Deurne. De onderscheiding werd tijdens de jaarvergadering van de Zonnebloem in zaal de Zwaan in Deurne-Zeilberg aan haar uitgereikt door locoburgemeester Helm Verhees.

In de jaren dat Agnes actief is bij de lokale afdeling van de Zonnebloem heeft zij zich voor veel mensen en op verschillende manieren ingezet; van de verkoop van loten en bloemen tot het bemannen van een stand. Daarnaast was Killaars-Olders actief als vrijwilligster bij bejaardenhuis De Nieuwe Erve in Liessel en bij Museum De Wieger in Deurne. Ook in Neerkant was Agnes betrokken bij meerdere verenigingen en was ze veertig jaar lid van de tennisclub en het kerkkoor.

De Penning van Verdienste van de gemeente Deurne is een gemeentelijke onderscheiding, die wordt uitgereikt aan personen die zich op bijzondere wijze verdienstelijk hebben gemaakt voor de Deurnese gemeenschap. Op de bronzen legpenning is aan de voorzijde het wapen van de gemeente Deurne afgebeeld. Naast de penning ontvangt de gedecoreerde ook een oorkonde en draagspeld.

Zonnebloem Deurne is een afdeling van de landelijke Zonnebloem die alle kerkdorpen van de gemeente Deurne vertegenwoordigt . De organisatie zet zich in voor mensen met een lichamelijke beperking die daardoor mogelijk in een isolement raken. Dit werk wordt gedaan door 90 vrijwilligers voor 200 gasten.

Foto: gemeente Deurne

Supergespecialiseerde auto’s uit Deurne gaan de wereld over als lesmateriaal

Elektrische auto’s met storingen – ja, je leest het goed – die maken ze bij Spreeuwenberg Engineering & Education in Deurne. De voertuigen, voornamelijk van het Volkswagen e-up model, dienen als leermiddel voor de automonteurs van de toekomst.

Er staat er één bij het Hub van Doornecollege en bij het Summa College in Helmond. Maar bijvoorbeeld ook Duitse en Engelse scholen hebben een Deurnese brok engineering in huis. Deze week levert Spreeuwenberg de honderdste elektrische educatie-auto af in anderhalf jaar.

“De vraag is megasnel gegroeid. Dat hadden we niet verwacht toen we hiermee begonnen”, zegt eigenaar Carlo Spreeuwenberg. Het Deurnes bedrijf nam de productie van dit soort auto’s over van Electude, een Nederlandse aanbieder van lesprogramma’s in de automotive branche. Inmiddels rekenen ze ook Thepra, de Duitse equivalent hiervan, tot één van hun grootste afnemers.

Van wagen naar educatiemiddel
Als de auto’s aankomen op het bedrijventerrein Kranenmortel zijn het nog gewone, jong gebruikte elektrische wagens, vertelt bedrijfsleider Jord Keuten. “We bouwen ze om tot educatievoertuig en brengen ze weer in nieuwe staat. Meestal gaat het om e-ups, maar we doen ook andere modellen op aanvraag.”

In elk exemplaar zit zo’n 120 uur werk. Dat gebeurt niet via een lopende band, zoals mensen misschien kennen van autofabrieken, maar op vier bruggen waar telkens één auto op staat. De monteur loopt hierlangs en doet zo steeds hetzelfde stukje werk per auto.

Auto aan het infuus
Voor leken lijkt het alsof de wagen aan een infuus hangt als hij ‘in trainingsstand’ staat. Vanuit de achterkant en bij de voetenruimte lopen dikke, zwarte en oranje kabels. Die zijn aangesloten op zogenoemde ‘break-out boxen’, legt Jord uit.

“Leerlingen kunnen via die boxen achterhalen om wat voor storing het gaat en kunnen zich richten op het oplossen hiervan zonder de auto te hoeven openschroeven. Dat scheelt tijd en bovendien zorgt het ervoor dat de auto zelf langer meegaat.”

Tot een paar jaar terug stonden er vooral voertuigen met een verbrandingsmotor op scholen en bij trainingsinstituten. Maar de monteur van de toekomst krijgt natuurlijk steeds meer te maken met elektrische vervoermiddelen. “De meeste systemen, zoals het koel- en remsysteem, zijn bij een elektrische variant heel anders dan bij een gewone auto. Met onze educatiemodellen kunnen ze die systemen in kaart brengen en nameten.”

Wereldwijde afzet
Het ombouwen van gewone auto’s naar leermiddelen is heel specialistisch werk. Voor zover Spreeuwenberg weet, is er in Nederland één ander bedrijf dat zich hiermee bezighoudt op kleinere schaal. De buitenlandse concurrentie is onbekend, maar het loopt niet over van dit soort bedrijven. Dat blijkt wel uit het feit dat de Deurnese e-ups en andere modellen over de hele wereld gaan.

Deze week viert de Deurnese onderneming dat het honderdste exemplaar ‘van de brug rolt’. Carlo: “We vinden het zelf heel normaal, maar eigenlijk mogen we er wel meer bij stil staan, vandaar een feest voor onze afnemers, partnerbedrijven en anderen met wie we samenwerken.”

Na het vieren van deze mijlpaal heeft Spreeuwenberg alweer iets nieuws op stapel staan, de ontwikkeling van een trailer training model. Ook voor trailers geldt dat de technologie in rap tempo verandert. Vrachtwagenmonteurs in opleiding moeten kunnen werken met educatiemodellen die up-to-date zijn, vinden ze hier. Dus op naar de volgende honderd…

Foto’s: Harold van der Burgt