22.7 C
Deurne
dinsdag 29 april 2025
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home Blog Pagina 95

Kunstobjecten onder de loep tijdens taxatiedag bij Museum De Wieger in Deurne

Altijd al willen weten of dat schilderij of die tekening die je in huis hebt iets waard is? Zondag 3 november kun je het laten checken tijdens de taxatiedag die Museum De Wieger houdt in samenwerking met experts van Art Dumay, het moederbedrijf van Collectioneurs.nl.

Paul Dumay en Jan Coopmans taxeren die dag schilderijen, tekeningen, etsen, antiek en sculpturen. Ze informeren de bezitters van de kunstobjecten over de achtergronden ervan, de waardes en geven eventueel ook restauratieadvies. De aangeboden werken mogen zowel klassieke als moderne kunst zijn. Arne Bonsaksen informeert de kunstbezitters over achtergronden en geeft specifieke informatie over het aangeboden antiek.

Per persoon mag je maximaal drie objecten laten taxeren. Grotere kunstwerken mogen ook op een foto of met behulp van een afbeelding op een tablet of telefoon worden getoond. Deelnametickets kosten één euro en zijn verkrijgbaar via collectioneurs.nl. Hier kun je ook aangeven op welk tijdstip je aanwezig bent, zodat de taxateurs voor iedereen voldoende tijd in kunnen plannen. De entree bij De Wieger bedraagt 3 euro. Die betaal je op de dag zelf bij aankomst in het museum.

De taxatiedag vindt plaats op zondag 3 november van 11.00 tot 16.00 uur bij Museum De Wieger aan de Oude Liesselseweg 29 in Deurne. Op deze dag geldt voor alle bezoekers de gereduceerde entreeprijs van 3 euro, ongeacht of je voor de taxatiedag naar het museum komt of niet. Op vertoon van een geldige Museumkaart is de entree gratis.

Foto: Museum De Wieger

Ebusco kan weer bij bankrekeningen; handel in aandeel stilgelegd vanwege aandeelhoudersvergadering

De handel in het aandeel van de Deurnese busfabrikant Ebusco is sinds het begin van de buitengewone aandeelhoudersvergadering die donderdagmiddag plaatsvindt tijdelijk niet mogelijk. Ondertussen meldt Ebusco dat het bedrijf wel weer bij de bankrekeningen kan waar eerder beslag op was gelegd door klant Qbuzz. In overleg met het openbaarvervoersbedrijf zijn de beslagen opgeheven.

De vergadering van de aandeelhouders is bepalend voor de toekomst van Ebusco. Het bedrijf wil 36 miljoen euro aan nieuw kapitaal ophalen bij de aandeelhouders, maar de vraag is of die daar nog wel trek in hebben.

Schulden en boetes
Het bedrijf worstelt al langere tijd met productieproblemen en zit nu in acute geldnood door onder andere achterstallige schulden en boetes voor te late levering. Dit heeft ertoe geleid dat de productie bijna volledig stilstaat. Bovendien heeft Ebusco een betalingsachterstand met betrekking tot bepaalde betalingen aan de Nederlandse Belastingdienst, waarvoor een deel van de activa is verpand.

Tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders op het hoofdkantoor in Deurne gaat Ebusco verdere details van het zogeheten ‘Turnaround Plan’ presenteren. Hiermee moeten de algehele prestaties van het bedrijf verbeterd worden en het vertrouwen van belanghebbenden in het bedrijf worden hersteld.

Contractfabrikanten
In het plan kiest Ebusco ervoor om de bussen wel zelf te ontwerpen en ontwikkelen, maar ze worden  geassembleerd door contractfabrikanten. De busfabrikant werkte in de beginperiode voor de eerste modellen van de elektrische bussen ook op deze manier met een assemblage-locatie in China.

Voor die nieuwe koers is onder meer een structurele jaarlijkse kostenreductie van circa 30 miljoen nodig. Verder wordt het aantal locaties teruggebracht van zeven naar vijf door onder meer de faciliteiten in Deurne en Venray samen te voegen op één plek. De bedoeling is dat Ebusco één locatie in Nederland krijgt en één in het Franse Rouen. Daarnaast wordt er gewerkt met drie contractfabrikanten.

Om het ‘Turnaround Plan’ uit te kunnen voeren wil Ebusco 36 miljoen euro aan extra kapitaal ophalen door extra aandelen uit te geven. De aandeelhouders stemmen daar op dit moment over tijdens de buitengewone aandeelhoudersvergadering.

Foto: Ebusco

Hoeveelheid huishoudelijk afval per inwoner in Deurne laagste van hele regio

De hoeveelheid huishoudelijk afval dat in de gemeente Deurne is ingezameld in 2023 ligt met 299,8 kilo per inwoner fors onder het landelijke gemiddelde en is het laagste van alle gemeenten in de regio. Ook het jaar ervoor werd in onze gemeente het minste huishoudelijk afval per persoon geproduceerd van de hele regio. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het gemiddelde van alle gemeenten in Nederland lag in 2023 op 453 kilogram huishoudelijk afval per inwoner. Het jaar ervoor was dat nog 460 kilogram. Na Deurne wordt er in Asten met 335,5 kilo het minste afval geproduceerd, gevolgd door Someren (351,2 kilo), Gemert-Bakel (460,3 kilo), Venray (491 kilo), Peel en Maas (561 kilo) en Horst aan de Maas (582,8 kilo).

Restafval
In die laatste gemeente is de hoeveelheid restafval juist het laagste van heel Nederland. In Horst aan de Maas werd 25,5 kilogram restafval per huishouden ingezameld. In de gemeente Deurne is dat 73,8 kilo. Het landelijke gemiddelde ligt op 177 kilogram per inwoner in 2023. Het jaar ervoor was dat nog 182 kilo. Met 713 kilogram per inwoner zamelde Ameland het meeste huishoudelijk restafval in.

In onze regio volgt wat betreft restafval na Horst aan de Maas de gemeente Asten met 59,50 kilo per persoon. Daarna staan op de ranglijst Someren (67,8 kilo), Gemert-Bakel (69 kilo), Venray (79 kilo) en Deurne (73,8). Het meeste restafval wordt in onze regio in de gemeente Peel en Maas ingezameld met 80,8 kilo per huishouden. Van gemeente Helmond zijn er van 2023 geen gegevens bekend over zowel de hoeveelheid huishoudelijk afval als de stroom aan restafval per inwoner

8,1 miljard kilo afval
In 2023 hebben de 342 gemeenten in Nederland 8,1 miljard kilo huishoudelijk afval ingezameld. De grootste afvalstromen zijn huishoudelijk restafval, groente-, fruit- en tuinafval (gft) en papier en karton. Ongeveer een kwart van de gemeenten zamelt minder soorten huishoudelijk afval gescheiden in en laat het afval na inzameling scheiden.

Papier en karton is een afvalstroom die al jaren afneemt door de digitalisering. Tijdens de coronapandemie stabiliseerde deze afvalstroom doordat er meer pakketjes werden verzonden, maar in 2023 is de afname verder doorgezet. Er werd dat jaar 41 kilogram per inwoner aan oud papier en karton ingezameld, tegen 43 kilogram per inwoner in 2022. In 2000 werd nog 64 kilogram per inwoner aan oud papier ingezameld. Op Schiermonnikoog werd in 2023 het meeste papier ingezameld: 159 kilogram per inwoner. In Den Haag het minste met 16 kilo per inwoner.

Gft-afval
In 2023 is met 92 kilogram per inwoner meer gft-afval ingezameld dan in het relatief droge jaar 2022, toen 89 kilo per inwoner werd ingezameld. In stedelijke gebieden met veel hoogbouw is minder ruimte voor afvalbakken voor het scheiden van afval zoals gft. Dit is terug te zien in de cijfers; waar Amsterdam met 4 kilogram gft per inwoner lager uitkomt dan gemiddeld. Het meeste gft-afval werd ingezameld in de niet-stedelijke gemeente Westerveld: 241 kilo per inwoner.

Steeds meer afval wordt gerecycled. Ingezameld afval wordt gescheiden en hergebruikt als nieuwe grondstof of als nieuw product. Dit wordt circulaire economie genoemd. De meeste gemeenten zetten in op scheiden van afval door de burger zelf van onder meer glas, plastic flessen, metaalverpakkingen en drankkartons (pmd). Uit kostenoverwegingen en doordat het rendement van zogeheten nascheidingsinstallaties beter wordt, laten steeds meer gemeenten hun restafval nascheiden. Dit houdt in dat de burger minder afval zelf gescheiden hoeft aan te bieden, maar de gemeente het afval (deels) ongescheiden inzamelt en verwerkt in een nascheidingsinstallatie.

In de gemeenten die hier al van gebruikmaken, werd in 2023 ongeveer 920 miljoen kilo restafval aangeboden bij een nascheidingsinstallatie. Dit komt neer op 139 kilogram per inwoner. Uit het aangeboden restafval worden voornamelijk kunststof en biogranulaat teruggewonnen. Het restant dat overblijft na de nascheiding, wordt in de meeste gevallen verbrand.

Foto: Pixabay

Miljoenenbesparing en samenvoeging locaties Deurne en Venray, maar Ebusco wil nog verder na debacle

Ondanks een verloren cruciale rechtszaak, heeft Ebusco uit Deurne donderdagochtend haar plannen voor de toekomst bekendgemaakt. De bussenbouwer wil het roer omgooien en kondigt een scala aan bezuinigingsmaatregelen aan.

Zo worden de twee locaties in Deurne en Venray gecombineerd tot één locatie, maar het bedrijf zegt niet waar die locatie dan moet komen en wat de gevolgen zijn voor het personeel. In juni werkten er nog 770 mensen.

Boetes
Ebusco zit in een slechte financiële positie. Het bedrijf moet nog allerlei rekeningen betalen met een totaalbedrag van 33 miljoen euro. Daarnaast moet het bedrijf ook boetes betalen, omdat het bussen te laat heeft geleverd. Én het bedrijf heeft achterstanden bij de belastingdienst. Ebusco zegt actief in gesprek te zijn met de ‘kritische’ schuldeisers om tot bijvoorbeeld een betalingsplan te komen.

Het Deurnese bedrijf verloor woensdag een kort geding tegen haar klant Qbuzz. Die mag van de rechter een order van 45 elektrische bussen annuleren. Ebusco wil de bussen die al gemaakt waren voor Qbuzz nu aan andere klanten gaan verkopen. Maar de inkomsten daarvan zullen pas volgend jaar zijn.

Salarissen
Qbuzz heeft beslag gelegd op één van de rekeningen van Ebusco. Een terechte beslaglegging, vond de rechter, omdat het bedrijf een boete van 1,2 miljoen euro moet betalen wegens de te late levering. De productie van de bussen ligt nu nagenoeg stil bij het bedrijf. Volgens de NOS gaf het bedrijf op de zitting aan deze week de salarissen niet meer te kunnen betalen als de beslaglegging niet wordt opgeheven. Maar dat kan de woordvoerder van Ebusco niet bevestigen.

“De bussen presteren excellent en hebben het laagste energieverbruik in de markt”

De aandeelhouders van het bedrijf, dat in 2021 naar de beurs ging, komen donderdagmiddag bij elkaar in Deurne. Ebusco wil graag een extra uitgifte van aandelen. Dat zou 36 miljoen euro op moeten leveren. Maar het is de vraag hoe gretig de aandeelhouders toehappen, na een desastreus jaar. Het aandeel van Ebusco kelderde de afgelopen jaren van bijna 30 euro naar 50 cent.

Bezuinigingsmaatregelen
Ebusco moet de aandeelhouders ervan zien te overtuigen dat ondanks dit alles er nog toekomst zit in het bedrijf. Daarom heeft Ebusco nu dus een reeks aan bezuinigingsmaatregelen aangekondigd. Het wil de twee locaties in Nederland combineren tot één locatie. Het bedrijf wil de kosten met 30 miljoen terugbrengen. En het wil langzaam het productieproces weer opvoeren naar 40 tot 50 bussen per maand. Momenteel worden er 15 bussen per maand geproduceerd.

De nieuwe topman Christian Schreyer zegt in de verklaring nog veel vertrouwen te hebben in Ebusco. “Ik heb er in september voor gekozen bij Ebusco te gaan werken, gemotiveerd door de potentie van het bedrijf. De bussen presteren excellent en hebben het laagste energieverbruik in de markt. Ik heb veel ervaring in deze industrie en kan met vertrouwen zegen dat de producten van Ebusco een enorme potentie hebben, maar dit is nog niet ten volle gebruikt door financiële uitdagingen.”

Bron: Omroep Brabant Tekst: Alice van der Plas

Foto: Ebusco

Muzikale ervaring is bij Nieuw Talent Orkest Vlierden niet vereist, maar plezier wel

Ook al heb je geen muzikale ervaring of kun je geen noten lezen, bij het Nieuw Talent Orkest van Fanfare Wilhelmina Vlierden kan iedereen meedoen die altijd al een blaas- of slagwerkinstrument heeft willen leren bespelen. Bij het project kunnen de deelnemers in tien repetities ervaren hoe het is om samen muziek te maken.

De eerste repetitie op donderdag 9 januari van volgend jaar wordt meteen een bijzondere; het Vlierdense muziekgezelschap wordt dan geleid door Guus Pieksma, initiatiefnemer van het Nij Talint Orkest uit Sneek.

De repetities die telkens op donderdagavond plaatsvinden, duren ongeveer twee uur. De vereniging zorgt voor een instrument en lessenaar en als je al weet welk instrument je wilt bespelen kun je daar advies over krijgen. De keuze bestaat uit onder andere de bugel, trompet, trombone, hoorn, altsaxofoon en slagwerk. Verder krijgen de deelnemers een complete orkestmap zodat ze meteen kunnen starten met hun nieuwe muzikale hobby.

De leden van het Nieuw Talent Orkest Vlierden sluiten het project na de tien repetities af met een feestelijk concert op zondagmiddag 16 maart.

De repetities vinden plaats op donderdagavonden (9 januari, 16 januari, 23 januari 30 januari, 6 februari, 13 februari, 20 februari, 27 februari, 6 maart, 13 maart) van 20.00 tot 22.00 uur in MFA ’t Huis aan de Pastoriestraat 20B in Vlierden.

Deelnamekosten voor het hele project bedragen 100 euro per persoon. Aanmelden kan via fanfare-vlierden.nl/nieuwtalentorkest.

Foto: Fanfare Wilhelmina Vlierden

Militaire oefening van Koninklijke Landmacht in regio Deurne

Defensie houdt van woensdag 13 tot en met vrijdag 15 november een oefening in de regio, waarbij ook in Deurne militairen met voertuigen en te voet te zien zijn. De training vindt plaats in het kader van de opleiding voor militairen van de Koninklijke Landmacht.

Bij de oefeningen die overdag, in de avond en ’s nachts plaatsvinden, moeten de leden van de 13 Lichte Brigade diverse opdrachten uitvoeren.

Deze militaire eenheid met gepantserde wielvoertuigen wordt ingezet voor gevechts- of vredesoperaties of bij rampen en calamiteiten wereldwijd. Daarnaast voert de 13 Lichte Brigade ceremoniële taken uit en ondersteunt het civiele autoriteiten in Noord-Brabant, Limburg en Zeeland bij crisissituaties.

De gemotoriseerde brigade maakt onder meer gebruik van het Bushmaster-infanterievoertuig, open terreinwagens van Mercedes Benz en het nieuwe gepantserde Boxer-wielvoertuig in verschillende uitvoeringen.

Foto: Defensie

Nieuwe klap voor Deurnese bussenbouwer; Ebusco verliest kort geding over levering bussen

Bussenbouwer Ebusco uit Deurne heeft een kort geding verloren over de annulering van een order van 45 elektrische bussen. Ebusco spande de rechtszaak aan tegen klant Qbuzz, die de bussen niet meer wilde afnemen. Maar volgens de rechtbank hoeft Qbuzz dat ook niet te doen. De rechter vindt dat Ebusco zich niet houdt aan de afspraken die de bedrijven hebben gemaakt over de levering van de bussen.

In de afspraken staat dat Qbuzz de order voor de bussen mag annuleren wanneer Ebusco niet op tijd levert en Qbuzz de overschrijding van de termijn onredelijk vindt. De uiterste leverdatum van de bussen was in maart dit jaar. Toen levering van de bussen niet mogelijk was, werd de deadline verschoven naar september. De bedrijven spraken af dat Qbuzz de overeenkomst mocht ontbinden wanneer de bussen niet voor 1 december dit jaar geleverd konden worden.

Extra vertraging onaanvaardbaar
Ebusco kondigde later aan dat een deel geleverd zou gaan worden en de rest in week 7 van volgend jaar. Dat was voor Qbuzz onaanvaardbaar. Het bedrijf had de bussen nodig om in het noorden van het land een nieuwe dienstregeling te kunnen starten. Ebusco was van mening dat de ontbinding niet acceptabel was omdat een deel van de bussen al is gebouwd en snel geleverd zou gaan worden.

Maar de bussenbouwer uit Deurne kreeg ongelijk van de rechter. Qbuzz hoeft de extra vertraging niet te accepteren. Ook is de rechter bang dat er nieuwe vertragingen op de loer liggen, omdat de bussen nadat ze zijn gemaakt, nog niet direct klaar zijn om geleverd te worden.

Beslag op rekeningen
Qbuzz heeft ook beslag laten leggen op een van de rekeningen van Ebusco. De rechter is van mening dat ook dat terecht is gebeurd. Ebusco had namelijk 1,2 miljoen euro moeten betalen omdat de eerste leveringsdatum niet gehaald is. Het beslag wordt daarom ook niet opgeheven.

De uitspraak is een fikste tegenvaller voor Ebusco. Volgens de NOS liet het bedrijf op de zitting afgelopen maandag weten dat de salarissen niet meer konden worden betaald wanneer het beslag niet opgeheven zou worden. Het gaat al een tijd niet goed met het bedrijf. Donderdag wordt een aandeelhoudersvergadering gehouden, Ebusco wil graag 36 miljoen euro ophalen bij aandeelhouders met een nieuwe uitgifte van aandelen.

Lees ook: Rekeningen bevroren en orders geannuleerd bij Ebusco; ‘Vooral domme pech’ volgens marktkenner

Bron: Omroep Brabant Tekst: Alice van der Plas

Foto: Ebusco

Weer geen overwinning voor SJVV in derby tegen Bavos (3-1)

Het is SJVV opnieuw niet gelukt om de eerste overwinning van de competitie te boeken. In een wederom slordige wedstrijd waren de Bakelnaren op het kunstgras een maatje te groot: 3-1. Daarbij mag gezegd worden dat de lijst van afwezigen nog steeds groot is bij SJVV, waardoor de basis-elf vaak van samenstelling is gewisseld in het nog prille seizoen. Dat dit niet voor vastigheden zorgt, zal voor zichzelf spreken.

Wedstrijdverslag door Ron van der Werf

Toch begon de wedstrijd nog niet eens zo slecht voor SJVV. Vooral over de rechterkant werd de eerste speldenprikjes uitgedeeld, met een zeer bedrijvige Lars van Kuijlenburg en Stijn Kuijpers, die uiteindelijk nergens toe leidden. Bavos kreeg in de loop van de eerste helft steeds meer de overhand en halverwege werd het ook 1-0 door een knal van de zijkant van Jannes Vereijken. De thuisploeg had door dat SJVV zeer hoog speelde en zodoende achterin 1-op-1 kwam te lopen. Daar probeerde het van te profiteren met de razendsnelle Gideon van Esch en dat lukte aardig.

Slechts gele kaart
Waar het tot tweemaal toe net goed ging voor SJVV (die voor deze gelegenheid weer eens volledig in het wit waren gestoken), leek het de derde keer scheepsrecht te worden voor Bavos. Zij het niet dat dat Bart Kuunders in het strafschopgebied een duwfout beging. Een penalty voor Bavos, maar Kuunders mocht enorm van geluk spreken dat de scheidsrechter slechts een gele kaart toonde, daar het geen poging was de bal te spelen.

Nog belangrijker, de pingel werd dramatisch ingeschoten waardoor Bodhi van Selow maar weer eens zijn status van ‘penaltykiller’ waar kon maken. Het bleef 1-0 maar SJVV was gewaarschuwd. Het ging ook weer heel even beter en kreeg ook twee prima mogelijkheden: Casper Bax zag zijn inzet door de keeper naar de zijkant worden verwerkt en het bekeken afstandsschot van Stijn Kuijpers werd met een uiterste krachtsinspanning over het doel getikt.

Bakelse storm
Na die momenten pakte de gastheren de draad weer op en uit een korte corner werd te eenvoudig de 2-0 gemaakt: Mike Verschuuren nam de corner zelf, kreeg deze teruggekaatst en liep zo naar rand ‘16’ om de bal vervolgens in de korte hoek raak te schieten. En het werd voor rust zelfs nog erger toen balverlies aan de linkerkant van het veld genadeloos werd afgestraft door Jip Vereijken. Daarna ging de Bakelse storm liggen.

Na rust twee nieuwe gezichten bij SJVV: Wout Munsters verving Juul Goossens en Maarten Vaassen kwam in de ploeg voor Myron van de Heuvel. Daarnaast ging Arno Keunen wat verder achterin voetballen, waardoor er sprake was van meer controle. Bavos bleef echter de beste kansen hebben, maar op soms onbegrijpelijker wijze werden al die kansen om zeep geholpen. SJVV probeerde uit alle macht om snel op het scorebord te komen, maar het duurde nog tot de 75ste minuut voordat die treffer ook op het bord stond.

Spectaculaire omhaal
Bart Kuunders dekte sterk door op het middenveld en wist ineens de geheel vrij staande Munsters te vinden. Met een sprint van 40 meter liet hij iedereen de hielen zien en de bal daarna onder uitkomende doelman te schuiven. Opeens was er weer hoop in het (rood-)witte kamp en met een spectaculaire omhaal bracht Stijn Kuijpers de spanning nog bijna echt terug in de wedstrijd, maar zijn poging werd uit de bovenhoek geranseld. Verder dan dat kwam SJVV niet meer en Bavos won verdiend op eigen sportpark.

Door de nederlaag zakte SJVV naar plek 10 in klassement. Een plek waar het absoluut niet thuishoort, maar gezien het in de hoek zit waar de klappen vallen én de zwaarte van deze vijfde klasse wel een feit.

Foto: archief DMG

Vanaf volgende week vrijdag topdrukte op het spoor; anderhalf jaar lang extra treinen door Deurne

Bij de spoorwegovergangen in Deurne moet het verkeer nu al regelmatig lang wachten vanwege de vele treinen die passeren, maar vanaf vrijdag 1 november is de kans groot dat de wachttijd nog verder oploopt. Dan starten werkzaamheden aan het spoor tussen Emmerich en Oberhausen en wordt het treinverkeer dat normaal rijdt over de Betuweroute, omgeleid over voornamelijk de Brabantroute die door Deurne loopt. ProRail zegt goed voorbereid te zijn op de grote werkzaamheden en omleiding van het treinverkeer, maar hoe zit dat bij de spoorwegovergangen in onze gemeente zelf?

De VVD uitte eerder zorgen over de 45 tot 75 extra goederentreinen die er volgens de partij per dag door Deurne komen en verwacht dat hierdoor in de praktijk de spoorwegovergangen twintig tot dertig minuten per uur dicht zullen zijn in de periode van november 2024 tot mei 2026.

Hinder beperken
ProRail zegt dat er de afgelopen jaren verschillende maatregelen zijn genomen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op deze periode en de hinder voor omwonenden en vervoerders te beperken. De meeste overlast wordt verwacht op de momenten dat de Betuweroute volledig gestremd is en in de zomer van 2025 wanneer beide Duitse sporen acht weken buiten dienst zijn. “Van de tachtig weken dat er aaneengesloten in Duitsland wordt gewerkt is de Betuweroute twintig weken volledig gestremd. De overige zestig weken moeten per dag tien tot vijftien treinen worden omgeleid”, zegt ProRail.

Op de vraag van de VVD over extra maatregelen om de verwachte verkeersdrukte in Deurne in goede banen te leiden te leiden, zegt de gemeente dat hierover op dit moment nog niks bekend is en dat het aan de orde zal zijn in de periodieke gesprekken die de gemeente voert met onder meer ProRail. “Indien bijzondere urgente communicatie vanuit de gemeente aan onze bewoners of ondernemers vereist is, spelen wij hier proactief op in onder andere via onze eigen informatievoorzieningen”, aldus de gemeente.

“Je kunt op je vingers natellen dat de spoorwegovergangen vanwege de toegenomen drukte mogelijk nog langer dicht zijn per uur”

ProRail zegt zich bewust te zijn van de overlast die de werkzaamheden met zich meebrengen voor omwonenden langs de omleidingsroutes: “Daarom hebben we samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en vervoerders een ‘Minder Hinder Pakket’ ontwikkeld. Dit bevat diverse maatregelen om de impact op de omgeving te minimaliseren. Op meerdere locaties zijn betonnen overwegen vervangen door rubberen. Ook hebben we Under Sleeper Pads aangebracht om het geluid en de trillingen van voorbijrijdende treinen te verminderen.”

De VVD in Deurne benadrukt dat de partij al in december 2022 aandacht heeft gevraagd voor de verwachte topdrukte op het spoor: “Toen was het antwoord dat er nog niet werd gedacht aan extra maatregelen.” In augustus van dit jaar heeft de fractie van de VVD opnieuw gevraagd of Deurne wel goed genoeg voorbereid is op het grote aantal extra treinen dat voorbij zal komen. “Je kunt op je vingers natellen dat de spoorwegovergangen vanwege de toegenomen drukte mogelijk nog langer dicht zijn per uur”, aldus de VVD.

Simulaties
In de voorbereiding op komende periode met werkzaamheden heeft ProRail het afgelopen jaar verschillende simulaties uitgevoerd. “Hierbij zijn teams op de verkeersleidingposten in Eindhoven, Roosendaal, Kijfhoek, Rotterdam en de grensregio betrokken. Door meerdere scenario’s te oefenen, kunnen we sneller en effectiever reageren tijdens de werkzaamheden”, zegt ProRail.

De spoorwegbeheerder meldt dat de werkzaamheden ook impact hebben op de logistieke kant van het treinverkeer: “Incidenten kunnen langer duren en meer treinen en reizigers raken betrokken. Daarom hebben we verschillende logistieke maatregelen genomen om verstoringen beter te kunnen afhandelen. Denk aan verbeterde processen voor het bijsturen van treinen, nieuwe richtlijnen voor het omgaan met vertragingen en nauwere samenwerking met goederenvervoerders.”

Gemeente Deurne zegt dat er ondanks de voorzorgsmaatregelen van ProRail hinder door de omgeleide treinen kan ontstaan: “Uitgangspunt is en blijft gedurende de gehele periode dat het de bedoeling is om overlast zo veel als mogelijk te beperken, waarbij we weten en ons realiseren dat we niet alle overlast kunnen voorkomen.”

Foto: Martien van Dam

Twee ‘nieuwe’ gezichten bij vaandelteam SV Deurne: Stijn Boerenkamps en Joost Gerrits

Echt nieuw zijn zowel Stijn Boerenkamps als Joost Gerrits bij SV Deurne niet, want beide spelen al bij de blauwwitten vanaf de jeugdopleiding. Wel zijn de twee spelers sinds dit seizoen nieuw bij het vaandelteam van de blauwwitten en maken ze nu officieel deel uit van de selectie.

“Wij zijn trots op het feit dat Stijn en Joost doorgestroomd zijn naar de selectie. Opnieuw twee spelers die zich via de jeugdopleiding en ons O23-elftal doorontwikkeld hebben en zodoende deze mooie stap gezet hebben”, zegt de leiding van SV Deurne.

De voetbalcarrières van Boerenkamps en Gerrits kennen vele gelijkenissen. Beide spelers uit 2004 hebben jarenlang samengespeeld in de jeugdopleiding. Als 17-jarige speler maakten zij allebei hun debuut. Stijn in maart 2022 tegen Venlosche Boys, Joost in juni 2022 tegen Chevremont. De afgelopen seizoenen waren Stijn en Joost allebei de dragende krachten bij SV Deurne O23.

Boerenkamps heeft in de tweede helft van vorig seizoen al de nodige wedstrijden in het eerste elftal gespeeld. Als rechtsback stond hij direct zijn mannetje en sinds de zomer maakt Stijn officieel deel uit van de selectie. Met wekelijks een basisplaats is hij al bijna niet meer weg te denken uit het elftal.

Ook Gerrits heeft ondertussen de definitieve overstap naar het eerste elftal van SV Deurne gemaakt. Tijdens de oefen- en bekerwedstrijden maakte hij al indruk op het middenveld, maar afgelopen zondag heeft hij zich echt gepresenteerd aan het publiek. Mede door zijn doelpunt (2-1) tijdens zijn eerste basisplaats won het Deurnese vaandelteam in eigen huis met 3-1 tegen SV Laar.

Foto: SV Deurne/Josanne van der Heijden

Slagwerkgroep KHD brengt eigen avondvullende show ‘Journey through the world’

De slagwerkgroep van de Koninklijke Harmonie Deurne (KHD) brengt ter gelegenheid van het 150-jarig jubileum van de muziekvereniging komende zaterdag een eigen avondvullende show, genaamd: ‘Journey through the world’. Hierin nemen de percussionisten onder leiding van dirigent Maarten Manders het publiek mee op een muzikale reis.

Bij de show brengen de slagwerkers een mix van traditionele en eigentijdse percussiemuziek vanuit alle hoeken van de wereld. Van opzwepende ritmes uit Afrika tot aanstekelijke beats van Latijns-Amerikaanse oorsprong. Daarbij bespeelt de slagwerkgroep een scala aan instrumenten; van traditionele trommels tot moderne percussie-innovaties.

De slagwerkers verschijnen in diverse muzikale combinaties, zoals met een blazerssectie, een combo en zang. Ook Dansatelier Deurne en verschillende verrassingsacts zijn te zien in deze show. De presentatie van ‘Journey through the world’ is in handen van Twan van den Heuvel.

Het concert vindt zaterdag 26 oktober plaats in Cultuurcentrum Deurne en begint om 20.15 uur. Meer informatie en tickets vind je op ccdeurne.nl. De entree bedraagt 10 euro en is inclusief een consumptie.

Foto: KHD

Jolanda Tielens en Lisette van Erp vertellen over nieuw kunst- en borduurproject paramentengroep

Tweeënhalf jaar hebben de leden van de paramentengroep van Parochie Heilige Willibrord gewerkt aan het Tapijt van Deurne. Op het historische kunstwerk van 20 meter lang is de geschiedenis van Deurne te zien. Nu staat de paramentengroep klaar voor een nieuw borduurproject, waarin de verhalen rondom advent en kerst centraal staan, in combinatie met het thema ‘licht’.

Kunstenares Jolanda Tielens en Lisette van Erp van de paramentengroep vertellen donderdagavond in Café De Wieger meer over de plannen voor het nieuwe kunstwerk dat in november 2026 klaar moet zijn.

Te groot
De keuze van het onderwerp voor de volgende uitdaging hangt samen met het vorige grote borduurproject: het Tapijt van Deurne. Sinds de voltooiing ervan wordt het regelmatig tentoongesteld in de kerk tijdens de zomermaanden, maar voor de wintermaanden is het te groot om het opgesteld te laten staan.

Een schilderij van de in 2006 overleden Roemeense schilder Raoul Lebel gaf de inspiratie voor het nieuwe kunstwerk. Vooral de kleuren en de beeldtaal van deze schildering die de geboorte van Jezus verbeeldt, spraken de paramentengroep aan. Omdat de adventstijd een reis is van het donker naar het licht, was het voor de groep duidelijk dat het element ‘licht’ een prominente rol moet spelen.

Oud-pastoor Paul Janssen
Net als bij het Tapijt van Deurne zocht de groep daarom naar iemand die dat zou begrijpen en kwam zo bij Jolanda Tielens terecht. Deze kunstenares heeft zeven ontwerpen gemaakt op basis van het schilderij van Lebel, maar ook de verhalen die de Deurnese oud-pastoor Paul Janssen rondom advent en kerst bij elkaar bracht, als toelichting op de schilderijen die in de Catharinakerk in Den Bosch hangen.

Tielens heeft de verhalen vertaald in een beeld waarbij het licht in de vorm van kleur en contrast wordt gebruikt om de boodschap te ondersteunen. Elk verhaal heeft zijn eigen vorm en perspectief. De ontwerpen worden met appliqueer- en borduurwerk uitgewerkt tot zeven stukken. De leden van de paramenten verwachten dat die in november 2026 te zien zijn in de Sint Willibrorduskerk aan de Markt in Deurne.

Roeskamer
Het hele proces van de productie van het nieuwe kunstwerk is te volgen op dinsdagmiddagen waarop de dames van de paramentengroep aan het werk zijn. Dat gebeurt eerst een aantal weken in het Groot Atelier van De Wieger en daarna in de Roeskamer van de Sint Willibrorduskerk, hun thuisbasis.

Café De Wieger met Jolanda Tielens en Lisette van Erp vindt plaats op donderdag 24 oktober om 20.00 uur in het Groot Atelier van Museum De Wieger aan de Oude Liesselseweg 29 in Deurne. De entree bedraagt 5 euro. Reserveren is gewenst en kan via dewieger.nl.

Foto: paramentengroep Parochie Heilige Willibrord Deurne