7 C
Deurne
zondag 8 december 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneBuurtbemiddeling DAS helpt burenruzie voorkomen in 8 van de 10 gevallen

Buurtbemiddeling DAS helpt burenruzie voorkomen in 8 van de 10 gevallen

Dagelijks luide muziek aan de andere kant van de muur of overlast gevende huisdieren van de buren in je tuin. Het zijn twee voorbeelden van hoe mensen die naast elkaar wonen in onmin kunnen raken. Wie Buurtbemiddeling DAS inschakelt, kan erger voorkomen.

Al sinds 2009 werkt Buurtbemiddeling in Deurne aan het verbeteren van relaties tussen buren. Enkele jaren later sloten Asten en Someren zich hierbij aan, vandaar de toevoeging DAS. Het initiatief wordt gefinancierd door de drie gemeentes en door woningbouwverenigingen woCom en Bergopwaarts.

Coördinator Sandra van de Waarsenburg stuurt samen met collega Ton Schmitz zeven bemiddelaars aan. De intermediairs zijn allemaal getraind in het voeren van bemiddelingsgesprekken. Ook volgen zij ieder jaar bijscholing en intervisietraining.

Team van Buurtbemiddeling DAS

“Als wij een melding binnen krijgen, gaan er eerst twee vrijwilligers naartoe. Zij verkennen het probleem met de melder en gaan daarna, onaangekondigd, langs bij de buren om wie het gaat. Dan plannen we een gesprek met alle betrokkenen op neutraal terrein.”

Gratis maar niet vrijblijvend
Belangrijk om te vermelden, is dat de hulp van buurtbemiddeling gratis is, maar niet vrijblijvend. “Wij verwachten van deelnemers dat ze serieus aan de slag gaan om het probleem samen op te lossen. Meestal is één gesprek genoeg. In sommige gevallen zijn meer gesprekken nodig.”

Buurtbemiddeling DAS kan bogen op een stevig slagingspercentage. 75 tot 80 procent van de interventies wordt positief afgesloten. Dat wil zeggen dat alle partijen tevreden zijn over de uitkomst. “Mensen durven vaak niet zelf aan te kloppen bij de buren als ze overlast ervaren. Wij doen dat wel en dit gaat op een laagdrempelige manier. Er staat gewoon een vriendelijke vrijwilliger aan je deur. Dat komt toch anders over dan bijvoorbeeld de politie”, legt Van de Waarsenburg uit.

Complexiteit neemt toe
Afgelopen jaar voerde de organisatie 50 bemiddelingsgesprekken. Het jaar daarvoor waren dit er 79. “De cijfers wisselen nog al eens. Ik kan niet zeggen dat we een bepaalde trend zien. De complexiteit van zaken neemt de laatste jaren wel toe. Dat vergt meer tijd van ons.”

“Over het algemeen geldt: Hoe eerder iemand ons inschakelt, hoe kleiner de kans op escalatie is. Na ongeveer vijf weken nemen we altijd weer contact op met de mensen om te vragen hoe het gaat. In de meeste gevallen is het antwoord positief. Soms blijkt er nog een gesprek nodig te zijn.”

Wie de hulp van Buurtbemiddeling DAS wil inschakelen, kan dit doen via de website bemiddeling.nu of per mail info@bemiddeling.nu of per telefoon 06-11254773. Mensen die bemiddelaar willen worden, zijn ook van harte welkom.

Bekijk hieronder de videoreportage die de collega’s van Siris maakten over Buurtbemiddeling DAS.

https://www.facebook.com/SIRISAstenSomeren/videos/921844106114209

Foto’s: Buurtbemiddeling DAS

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen