In de gemeente Deurne gebeuren volgens gegevens van Rijkswaterstaat, verzekeraars en de politie relatief veel fietsongevallen. Deurne staat op de vierde plek in de lijst van de gevaarlijkste fietsgemeenten in Noord-Brabant. Per 10.000 inwoners gebeuren in onze gemeente 12,6 fietsongevallen per jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van Independer op basis van data uit 2022.
Oirschot is relatief gezien de onveiligste gemeente voor fietsers van Noord-Brabant. Daar gebeuren jaarlijks 14,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Gemeente Eindhoven volgt op de tweede plaats met 13,5 ongevallen en gemeente Nuenen, Gerwen en Nederwetten staat op de derde plek met 13,4 fietsongevallen per 10.000 inwoners.
Bron: Independer
Brabant
Het gemiddelde aantal in Noord-Brabant ligt jaarlijks 9 ongelukken met fietsers per 10.000 inwoners. Dat is iets lager dan het landelijk gemiddelde van 10,6. In onze provincie gebeuren jaarlijks zo’n 2.300 fietsongevallen. Ongeveer een kwart daarvan vindt plaats in Eindhoven en Tilburg.
Bij bijna 60 procent van alle fietsongevallen is een auto betrokken (57,4 procent). In Limburg gaat het zelfs om ruim twee derde van alle fietsongelukken (69,4 procent). Ook in Friesland worden fietsers naar verhouding vaak aangereden door een automobilist (69,2 procent). Drenthe staat met 67 procent op de derde plaats. In Noord-Brabant was bij 65,1 procent van de fietsongevallen een (bestel-)auto betrokken.
Elektrische fietsen
Verzekeringsexpert Menno Dijcks: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”
Uit het onderzoek blijkt ook dat het aantal ongelukken met een elektrische fiets erg groot is. “Dat waren er ruim 3200 en dat komt neer op zo’n 16,9 procent van het totaal aantal ongelukken. Ofwel één op de zes incidenten”, zegt Dijcks. Vooral in Drenthe (21,8 procent), Friesland (20,7 procent) en Overijssel (20,4 procent) gaat het naar verhouding vaak mis met een e-bike. Brabant scoort met 14,3 procent lager dan gemiddeld.
Bron: Independer
Fatbikes
“Voor sommige elektrische fietsen zoals fatbikes wordt het ook lastiger om je te verzekeren. Al zijn er nog wel een aantal partijen die dit wel doen. En die verzekeringen kunnen kostbaar zijn”, aldus Menno Dijcks. Elektrische fietsen hebben in de meeste gevallen een botsing met een auto (55,4 procent), al wordt er ook vaak tegen een niet-elektrische fiets aan gereden (18,8 procent).
Het onderzoek van Independer is gebaseerd op het aantal ongevallen in gemeenten met tenminste 10.000 inwoners over het jaar 2022. Dat is op dit moment de meest recente beschikbare data op dit niveau.
Foto: Walter van Bussel