Twee Deurnese ondernemers trotseren van 3 tot en met 12 april de Marokkaanse duinen en hitte tijdens een rally door een woest landschap. Coureur Rob van Horssen en zijn navigator Carlo Spreeuwenberg doen mee aan de Marocco Desert Challenge. Het duo gaat niet voor het goud, maar voor de ervaring: “We gaan zeker niet als een oud wijf rijden en drukken het gaspedaal flink in.”
De Marocco Desert Challenge geldt als één van de zwaarste woestijnrally’s ter wereld en lijkt volgens het duo een beetje op Parijs Dakar. “Het grootste verschil is de duur van deze race. De Marocco Desert Challenge duurt acht rallydagen, terwijl Parijs Dakar veertien dagen tijd in beslag neemt”, verduidelijkt Spreeuwenberg.
De twee ondernemers zijn geen onbekenden in de rallysport en deden al drie keer mee aan Rallye Breslau in Polen. “Na mijn laatste deelname besloot ik dat het tijd werd om een ander continent te verkennen”, vertelt Van Horssen.
Woestijngrond
Dat werd dus Marokko, waar je met heel andere omstandigheden te maken hebt. “Zo is het daar natuurlijk een stuk warmer dan in Europa en heb je te maken met duinen. In Polen reden we vooral in bebost gebied, terwijl je in Marokko met woestijngrond te maken hebt”, vertelt de coureur.
Ook de hitte is andere kost. De tropische temperaturen in Marokko kun je volgens de twee niet vergelijken met de Poolse lucht. “Dat zal zeker pittig worden, maar we hebben afgesproken ons uiterste best te doen en het aan te gaan”, zegt Spreeuwenberg.
Uithoudingsvermogen
Over de duinen crossen vereist een hoop uithoudingsvermogen, weet van Horssen: “We trainen twee keer per week in de sportschool onder begeleiding van een personal trainer. Verder heeft onze buggy goede stoelen, dus ook over mijn rug maak ik me niet zo druk.”
Het voertuig waarmee Spreeuwenberg en Van Horssen de rally gaan rijden, wordt op dit moment door hun team helemaal klaargemaakt voor de race. “We nemen veel reserveonderdelen mee en er staat bovendien een reserve buggy klaar. Die gebruiken we om te trainen in wat dag-evenementen, voorafgaande aan de Marocco Desert Challenge.”
De keuze voor een buggy is deels kostentechnisch. “Qua voertuig is een SVV-buggy (een buggy specifiek geschikt voor offroad omgevingen. red) het meest betaalbaar. Daarnaast is het een prima voertuig om mee in te stappen”, zegt Spreeuwenberg. “Een auto of vrachtwagen is vrijwel onbetaalbaar. Zeker als je het voornamelijk uit eigen zak moet betalen.”
Prestatiedruk
Sponsoren hebben de twee wel, maar dat zijn ze eigenlijk vooral zelf, lacht Van Horssen: “Het voordeel daarvan is dat we weinig last hebben van prestatiedruk. Sponsoren verwachten bijvoorbeeld wel dat je continu op de hoogte houdt bijvoorbeeld.”
Het duo is inmiddels goed op elkaar ingespeeld en staat klaar om de Marokkaanse duinen te bestijgen. Toch is Spreeuwenberg niet de eerste Carlo die met Van Horssen meegaat als navigator: “Een goede vriend van me heette ook Carlo en was mijn eerste navigator. Op een gegeven moment gaf hij aan geen tijd meer ter hebben om mee te rijden. Team ROCA (afkorting van Rob en Carlo. red) moest op zoek naar een nieuwe Carlo. Zo kwam Van Spreeuwenberg op mijn pad. Ik ken hem al ruim 25 jaar en hij was al als techneut betrokken bij het team.”
Realistische race
De trip naar Marokko is vooral om ervaring op te doen. “Er met de beker vandoor gaan, staat nog niet op de planning. Daar zijn we nog niet goed genoeg voor denk ik”, aldus Spreeuwenberg. “We doen vooral mee om te zien waar we staan en wat we nog moeten leren om wel voor de winst te kunnen gaan.”
Het tweetal krijgt regelmatig de vraag wanneer deelname aan Parijs Dakar volgt. Of dat ooit gebeurt, is nog maar de vraag volgens Van Horssen: “Het mooie aan de Marocco Desert Challenge is dat het een realistische race is. In tegenstelling tot de Dakar die erop gericht is om het je vrijwel onmogelijk te maken. Als je voertuig ermee uitscheidt, ben je eigenlijk al uitgeschakeld. Tot voor kort mocht je dan niet meer meedoen en kon je linea recta naar huis.”
Gaspedaal indrukken
De Marocco Desert Challenge is zo ingericht dat iedere deelnemer de finish kan halen. “Mocht je panne krijgen, is er alle gelegenheid om je voertuig te repareren en door te gaan”, legt Van Horssen uit. “Je moet er toch niet aan denken dat je direct naar huis moet omdat je autopech hebt? Dan heb je heel veel geïnvesteerd in je deelname om vervolgens roemloos huiswaarts te keren. Zo streng gaat het er bij de Marocco Desert Challenge niet aan toe.”
Er met de winst vandoor gaan, is een scenario dat het duo niet snel ziet gebeuren: “We willen kijken waar we staan, maar we zijn nog vrij onervaren. Hoe goed we precies zijn, gaan we ontdekken.”
Foto: Carlo Spreeuwenberg