Nieuws uit de Regio

Ebusco presenteert haar bus van de toekomst op grootse wijze

Ebusco, het elektrische bussenbedrijf dat sinds 2018 gehuisvest is aan de Vuurijzer in Deurne, toonde vandaag haar jongste telg aan het publiek. Dat het bedrijf trots is op haar creatie (de eerste die zij volledig zelf produceren) werd niet onder stoelen of banken gestoken. Kosten noch moeite waren gespaard om pers, leveranciers en (potentiële) klanten te imponeren. Er was live muziek, er was eten, er waren drankjes en er waren goodiebags, maar dat alles viel in het niet bij waar het écht om draaide; Ebusco’s 3.0.

Exact om 16.00 uur beklimt CEO Peter Bijvelds voor het oog van ruim 200 nieuwsgierige genodigden het podium.
Emotie klinkt door in zijn stem wanneer hij vertelt dat hij zich vereerd voelt met de ongekende opkomst. Het heeft hem jaren gekost om zijn idealen handen en voeten te geven, maar waar voorheen de draak werd gestoken met zijn ideeën, wordt nu met ontzag gekeken naar zijn prestaties.
Bijvelds doet dit natuurlijk niet alleen, inmiddels heeft hij een imposant team om zich heen vergaard. Allemaal gelijkgestemden; mensen die innovatief willen zijn, die out of the box durven denken en die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan.

Lichtgewicht
Een half uur later is het zo ver; de allernieuwste bus wordt onthuld. Met een druk op de knop valt het doek en verschijnt onder luid applaus van alle aanwezigen de gestroomlijnde ‘bus van de toekomst’. De buitenkant is volledig gemaakt van composiet en daardoor erg licht en bijzonder stevig. Ebusco ging hiervoor een samenwerking aan met Pondus, een bedrijf dat zich heeft toegelegd op de productie van lichtgewicht casco’s en eveneens is gevestigd aan de Vuurijzer in Deurne.
Behalve het materiaal, valt er nog meer op aan de 3.0, zo staat ie op vier wielen in plaats van de zes die standaard zijn voor een reguliere stadsbus. Ook zijn er geen buitenspiegels bevestigd, maar een camerasysteem dat de chauffeur in de gelegenheid stelt gedetailleerd om zich heen te kijken.

Duurzaamheid, veiligheid en comfort
De nieuwkomer in de Ebusco familie laat zich het best omschrijven als een twaalf meter lange aaneenschakeling van technische hoogstandjes die allemaal gelinkt zijn aan de pijlers van het bedrijf; duurzaamheid, veiligheid en comfort. Met 90 passagiers aan boord, kan 500 kilometer worden afgelegd op één acculading, dat is een ruime verbetering ten opzichte van zijn oudere broer. Omdat de accu’s verwerkt zijn in de bodem, is er ruimte voor een panoramadak van 7 meter, bedoeld om reizigers een bijzondere ervaring te geven. Het interieur van de bus is minimalistisch maar comfortabel, ook hier is weer gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen. De busbodem is helemaal vlak, dit maakt hem toegankelijk voor rolstoelgebruikers en bovendien gemakkelijk schoon te houden.
Ook aan het comfort van de chauffeur is gedacht. De bussen zijn uitgerust met een systeem dat de bestuurder herkent zodra deze instapt, alles zal dan automatisch in de juiste stand worden gezet.

Toekomst
“Ebusco levert geen bus, maar een systeem” vertelt Peter Bijvelds. “Rijden in een elektrische bus werkt heel anders dan in een dieselbus, we blijven daarom betrokken bij de klant.”
Iedere bus wordt op afstand gevolgd met een speciaal voor dit doel ontwikkeld systeem. Elke rit wordt bijgehouden, maandelijks wordt er per bus zo’n vier gigabyte aan informatie gelogd. Dit maakt dat er snel kan worden gereageerd wanneer er iets mis dreigt te lopen, ook levert het een schat aan gegevens op die Ebusco kan gebruiken voor de doorontwikkeling van haar bussen. Klaar met ontwikkelen is het nog lang niet als het aan Bijvelds ligt, hij wil zich richten op de levensduur van de accu’s, ook sluit hij ‘autonomous driving’ niet uit. Vanuit de zaal wordt wat lacherig gereageerd op dit idee van een zelfsturende stadsbus, maar dat de bussenbouwer zich daardoor niet laat tegenhouden, heeft hij al lang en breed bewezen.

Groei bijbenen
Dat Bijvelds een vooruitziende blik had, is wel gebleken. Het geloof in de toekomst van zijn product had hij niet voor niets. Vanaf 2025 mogen er enkel nog emissievrije stadsbussen worden verkocht en vanaf 2030 zijn dieselbussen niet meer toegestaan. Ebusco heeft dus milieuvriendelijk goud in handen. Het bedrijf dat in 2012 begon met twee medewerkers, is nu een belangrijke speler in de markt. Inmiddels is er een omvangrijk personeelsbestand, een gezellige club harde werkers met een missie. En het eind van deze groei is nog niet in zicht. Waar conculega VDL recent 700 man moest ontslaan, is Ebusco hard op zoek naar nieuwe krachten om de groei te kunnen bijbenen.

Wallen
Wallen onder de ogen en een tevreden grijns op het gezicht maakten dat je ze er als buitenstaander moeiteloos uitpikte; de medewerkers van Ebusco. Maandenlang hebben ze dag en nacht gewerkt om dat wat nog niet bestond te verwezenlijken en vandaag stond ie er, het product van hun hersenspinsels.

Busworld
Volgende week wordt Ebusco’s 3.0 getoond op een belangrijke beurs in de bussenwereld; Busworld in Brussel. Daarna zal hij terugkomen naar Deurne om hem te testen. Het zal pas 2021 worden eer het vandaag onthulde model te zien zal zijn in het straatbeeld.

Tekst en foto: Daniëlle van de Haterd

Lees ook: Groei en ontwikkeling bij elektrische bussenbouwer Ebusco

 

Advertentie

Deze inhoud is geblokkeerd, accepteer cookies om de inhoud te bekijken.


Written by

The author didnt add any Information to his profile yet

Deze website gebruikt cookies om u de beste ervaring te geven. Ga akkoord door op 'Accepteer cookies' te klikken.