-0.5 C
Deurne
vrijdag 22 november 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneEen kijkje achter de schermen van DMG met Ivo Boudewijns

Een kijkje achter de schermen van DMG met Ivo Boudewijns

Deze maand geven we met een aantal interviews een kijkje achter de schermen bij DMG. Hiermee krijg je een beter beeld van hoeveel tijd er door de vrijwilligers wordt gestoken in het maken van alle programma’s, reportages en artikelen en hoe belangrijk het is dat je op DMG stemt bij de Clubkas Campagne.

Vandaag nemen we een kijkje achter de schermen met Hoofd Radio en Algemeen coördinator Ivo Boudewijns.

Wie ben je?

“Ik ben Ivo Boudewijns, 49 jaar en woon na wat omzwervingen door het midden van het land al weer 19 jaar met veel plezier in Deurne waar ik ook ben opgegroeid.”

Waarom is het volgens jou belangrijk dat mensen op DMG stemmen bij de Clubkas Campagne?

“We zijn een vrijwilligersorganisatie die graag een goed product levert. Dat doen we met een vrij klein budget als je het afzet tegenover andere lokale omroepen. We moeten er dus extra hard voor werken om over genoeg financiële middelen te beschikken. Alle hulp op dat gebied is welkom! De Clubkas Campagne is een prachtig initiatief waarmee je kunt laten merken dat je ook DMG een warm hart toedraagt.”

Wat doe je allemaal bij DMG als vrijwilliger?

“Mijn functie bij DMG is Hoofd Radio en Algemeen Coördinator. Dat betekent dat de werkzaamheden heel uiteenlopend zijn maar dat maakt het ook juist leuk. Kort gezegd; ik doe alles wat nodig is om DMG draaiende te houden. Dus veel bellen, overleggen en vergaderen. Ik ben ook de stem van alle jingles en promo’s van DMG Radio en produceer alle vormgeving en vrijwel alle commercials. Verder ben ik verantwoordelijk voor de radioprogrammering, het beheer van de muziekdatabase, de uitvoering van de muziek- en commercial planning, het ontwikkelen van nieuwe programma concepten en de begeleiding van alle medewerkers. Ook assisteer ik het bestuur en de technische- en commerciële afdelingen. Tot slot help ik zo nu en dan de redactie met het schrijven van artikelen, het verzorgen van grafische vormgeving en het onderhoud van de website.”

Hoeveel tijd steek je per week in het vrijwilligerswerk voor DMG?

“Dat varieert maar in principe ben ik 24 uur per dag stand-by. Als alles op rolletjes loopt, zal het rond de 20 a 30 uur per week liggen maar als er calamiteiten of speciale evenementen zijn, kan het soms wel oplopen tot 40 uur per week.”

Wanneer ben je bij DMG aan de slag gegaan en waarom heb je gekozen om je juist voor DMG als vrijwilliger in te zetten?

“Ik ben mijn hele leven al werkzaam in de mediawereld en dan voornamelijk op radio-gebied. Hoewel ik het werk dat ik doe voor nationale en internationale radiostations erg leuk vind, is het altijd een droom van mij geweest om in Deurne een goeie omroep neer te zetten die de inwoners op verschillende gebieden zo goed mogelijk voorziet in hun behoeften. Vanaf de start van DMG was ik al op de achtergrond actief voor DMG voor de vormgeving. Martien Vogels had mij destijds gevraagd om vanuit mijn professionele achtergrond een en ander voor DMG op dat gebied te doen. In 2013 zijn we opnieuw in gesprek geraakt en hebben we de samenwerking verder kunnen uitbouwen.”

Wat is het leukste dat je bij DMG tot nu toe hebt meegemaakt?

“Een van de bijzondere en leuke dingen die ik onlangs mocht begeleiden is de verhuizing van onze zendmast. Een gigantisch project dat in samenwerking met de gemeente en veel externe bedrijven tot stand is gekomen. Het is niet niks om een mast van 37 meter en een betonblok van 3 bij 4 bij 4 meter van de ene kant naar de andere kant van Deurne te verplaatsen. En om er daarnaast voor te zorgen dat DMG Radio hierdoor toch zo kort mogelijk uit de lucht zou zijn.

Daarnaast is het mooi om de ontwikkeling van vrijwilligers bij DMG te zien. Mensen die met weinig tot geen ervaring binnen komen en zich met onze begeleiding weten te ontwikkelen tot echte mediatalenten met groot potentieel.

Het leukste is nog wel om te zien dat het publiek ons werk weet te waarderen. Als er reacties binnen komen op een artikel als ‘ oh dat was er dus aan de hand’, dan weet je dat je als lokale omroep je bestaansrecht bewijst. En het geeft toch nog steeds een heel trots gevoel als je bij het stoplicht staat en er uit de auto naast je keihard DMG Radio klinkt. En dat overkwam me laatste nog bij een stoplicht in…Helmond!”

Wat moeten mensen weten over DMG waar je van denkt dat ze dat nu misschien nog niet weten?

“Bij DMG doen we dingen niet zomaar, we denken na over hoe we op een aantrekkelijke en hedendaagse manier het publiek in de gemeente het best kunnen voorzien van lokaal nieuws en entertainment. En dat proberen we zo goed mogelijke te doen met minimale (financiële) middelen! Waar collega-omroepen budgetten hebben van tegen een ton of een veelvoud daarvan, doen wij het met maar een fractie van dat soort budgetten.

Door de enthousiaste inzet van veel vrijwilligers krijgen we dingen voor elkaar zonder dat het persé veel geld kost. Creatief en slim werken en de juiste mensen inschakelen, daar onderscheiden we ons mee van de rest. Door mijn ervaring en netwerk in de media- en radio-achtergrond hebben we bij DMG bijvoorbeeld ook met huis-, tuin- en keuken software een heel professioneel en goed doordacht muziekformat en bijbehorende audiovormgeving tot stand weten te brengen. Maar ook is door ons netwerk van professionals die ons een warm hart toedragen, de sound-processing van DMG Radio op het niveau van een landelijke omroep. Het zoeken naar goedkope maar wel kwalitatief goede oplossingen zie ik elke keer als een positieve uitdaging.”

Wat zijn jouw ideeën voor de toekomst bij DMG en wat is jouw rol daar in?

“Er liggen nog zoveel mogelijkheden voor verbetering van de producten van DMG. Zowel intern als extern! In de gemeente Deurne zijn veel organisaties en bedrijven bezig met activiteiten die overlappen met die van DMG. Ik zie daar legio aan mogelijkheden om elkaar verder te versterken. In de komende jaren is ons doel om naast intern te verbeteren ook de samenwerking met anderen te stimuleren zodat de gemeenschap maximaal profijt van ons als lokale omroep heeft.

Het lijkt me een geweldige uitdaging om de verschillende partijen bij elkaar te brengen en de synergie te kunnen stimuleren. Verder willen we ons ook graag ontwikkelen op het gebied van nieuwe mediaplatformen. Zo lanceren we binnenkort onze eigen DMG-app waarmee je voortdurend op de hoogte bent van het laatste lokale nieuws, kunt luisteren en kijken naar DMG en contact kunt opnemen met ons.”

Wat doe je verder nog in het dagelijks leven?

“Naast DMG ben ik werkzaam als zelfstandig ondernemer. Je kunt me horen als voice over in commercials, documentaires en vormgeving bij verschillende radio- en tv-zenders. Verder doe ik de muzieksamenstelling van verschillende radiostations en verzorg ik de coaching en consultancy voor een aantal nationale omroepen en presentatoren. Tot slot houd ik me bezig met ‘sound design’ waarbij ik geluidseffecten produceer die worden gebruikt bij radiovormgeving, bij video games en in tv-series en films.”

Wanneer kunnen we iets van jou horen, zien of lezen bij DMG?

“Tot een jaar of twee geleden had ik nog een eigen radioprogramma bij DMG maar helaas wordt tegenwoordig de tijd te veel opgeslokt door alle andere taken bij DMG. Je hoort mijn stem wel in alle jingles en promo’s van DMG en in een aantal commercials. En verder geef ik aan heel veel uitingen van DMG op de achtergrond ‘een likje verf’ mee. Tot slot maak ik samen met Ramon van Hoek elke zaterdagavond op DMG de Club Klassiekers Classic Mix. Een programma waarin je nonstop ‘in the mix’ de lekkerste dancemuziek uit de jaren ’80 en ’90 hoort .”

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen