7.6 C
Deurne
zaterdag 7 december 2024
TOP-BANNER-ANIM-3-SEC
Home- DeurneGedrevenheid loodst Kuijpers Metaal- & Autorecycling door coronacrisis

Gedrevenheid loodst Kuijpers Metaal- & Autorecycling door coronacrisis

De coronamaatregelen treffen niet alleen de lokale en landelijke bedrijven, maar ook op de handel wereldwijd heeft het invloed. Dat heeft Kuijpers Metaal- & Autorecycling ondervonden tijdens de eerste weken na de bekendmaking van de ernst van het coronavirus. Gedreven en vol doorzettingsvermogen werkt Mark Kuijpers aan de voortzetting van zijn bedrijf en behoud van zijn personeel. Daarnaast houdt hij met zijn bedrijf rekening met het milieu door meer dan 97% van zijn producten te recyclen. 

Het familiebedrijf Kuijpers Metaal- & Autorecycling is al vanaf 1987 gevestigd aan de Liesselseweg 214 in Deurne. Louis en Mieke Kuijpers hebben destijds het bedrijf opgezet en in 2017 heeft hun zoon Mark de leiding overgenomen. Mark Kuijpers werkt vanaf zijn zestiende jaar mee in het bedrijf. In het begin was het werken en één dag naar school. Op zijn achttiende mocht hij de vrachtwagen op, wat hij tien jaar gedaan heeft. Ondertussen kreeg Mark steeds meer taken op de werf om zich zo voor te bereiden op de overname. In 2014 hebben ze ook een vestiging in het Limburgse Beringe geopend. Daar liep het niet zo goed met het oud ijzer en is Kuijpers Metaal- & Autorecycling zich meer gaan richten op de demontage van auto’s. 

De handel donderde in elkaar
Bij de eerste bekendmaking rondom de coronamaatregelen was Mark nog niet zo ongerust. “Het zal wel meevallen”, waren zijn eerste gedachten. Na drie weken bleek echter dat het niet meeviel. “Je hoorde dat er veel mensen opgenomen werden in de ziekenhuizen, en de handel donderde in elkaar”, voegt hij toe. Kuijpers Metaal- & Autorecycling was dan ook gedwongen om de particuliere afgifte van oude metalen te sluiten. “Het leek wel of iedereen ging opruimen en het was superdruk, terwijl we het niet konden afvoeren”, vertelt Mieke Kuijpers. Dit kwam omdat Kuijpers Metaal- & Autorecycling voor 75% afhankelijk is van de export, wat wil zeggen dat ze het oud ijzer en metalen afvoeren naar het buitenland. Met name Turkije is een grote afnemer omdat daar de grootste smeltovens van de wereld staan. Aangezien veel landen op slot zaten, was het niet mogelijk om het metaal te verschepen. 

NOW-regeling
Zoals zoveel andere bedrijven heeft ook Kuijpers Metaal- & Autorecycling gebruik gemaakt van de NOW-regeling. Ze hebben 21 man personeel en willen die ook graag behouden. Met de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) kunnen bedrijven hun personeel doorbetalen tijdens de coronacrisis als ze minimaal 20% minder omzet hebben over een aantal maanden. Daarbij moeten ze ook nog voldoen aan de overige opgestelde voorwaarden. “Dit hebben we alleen de eerste keer gedaan, omdat het toch terugbetaald moet worden”, vertellen de ondernemers. Inmiddels geeft Mark aan dat de ijzerhandel weer voldoende loopt om de betalingen zelf te kunnen afhandelen en ze op die manier ook niet afhankelijk zijn van de terugbetaling van de NOW-regeling. 

Recyclen
Bij Kuijpers Metaal- & Autorecycling recyclen ze 97% van al het oud metaal wat ze inkopen. Bij de autorecycling ligt dit zelfs op 98,4% van het gewicht. Bijvoorbeeld als een auto 100 kilo weegt, dan blijft er minder dan twee kilo over waar ze niets mee kunnen doen. De branchevereniging ARN wil er alles aan doen om dit op 100% te krijgen en investeren daar dan ook in. Al het metaal en auto’s die binnen komen bij Kuijpers sorteren en verwerken ze eerst voordat het weer verkocht wordt aan tussenhandelaren. Het verkochte metaal gaat vervolgens per vrachtwagen naar de haven. Dit kan in Antwerpen, Amsterdam, Rotterdam of Dordrecht zijn. Daar wordt al het metaal in een zeeschip gestort. “Per zeeschip kan er vijftigduizend ton metaal in”, vertelt Louis Kuijpers. Omgerekend is dat 50.000.000 kilogram per schip. “In theorie is dat het ijzer wat wij in twee en een half jaar verzamelen”, voegt Mark toe. Tenslotte wordt het gerecycled metaal omgesmolten tot nieuwe bruikbare metalen. 

Aangepaste prijzen
Na de eerste schok en het sluiten voor particulieren ging half april de export van de handel weer lopen. “Dit moest wel omdat bedrijven toch inkomen nodig hebben om te kunnen blijven bestaan”, vertelt Mark. Particulieren konden inmiddels ook weer terecht bij Kuijpers Metaal- & Autorecycling. “Het was niet meer zo’n gekkenhuis als in het begin, de mensen kwamen nu niet allemaal tegelijk”, vertelt Mieke Kuijpers. De prijzen van het ijzer waren inmiddels aangepast. “Maar de handel ging weer lopen en we hebben ons personeel kunnen behouden”, geeft Mark tevreden aan. Daarnaast houden ze rekening met de maatregelen rondom de corona. Ze waken voor de anderhalve meter afstand tot elkaar en de personeelspauzes zijn nu onderverdeeld in groepen. 

Afval blijft
Ondanks de dreigingen van een tweede coronagolf is Mark Kuijpers ervan overtuigd dat het wel goed komt met zijn bedrijf: “Afval blijft altijd komen.” Hij is er dan ook van overtuigd dat het anders zal gaan lopen dan met de eerste golf. “Ze kunnen niet alles meer stil leggen, dat is niet haalbaar en onbetaalbaar”, is Mark van mening. Wel beseft hij dat het nog jaren zal kosten voordat de economie is hersteld. “Mensen zijn vooral bang en gaan daardoor op de rem”, voegt hij nog toe. Al heeft hij veel verschillen bemerkt in hoe mensen met de corona omgingen. “Mijn ervaring is dat in het begin veel mensen uit de risicogroep het wel mee vonden vallen en het vooral de jeugd was die zich toen aan de maatregelen hielden”, vertelt hij. Inmiddels is het bekend dat het nu juist vooral jongeren zijn die het meeste besmet zijn. 

Foto’s: Josanne van der Heijden

- Advertentie -
Lees ook

Meest Gelezen